65-plussers ruilen meer dan ooit platteland in ​ voor luxueuze flats in stadscentra

Uittocht jonge gezinnen kan enkel gestopt worden met betaalbaar vastgoed op toplocaties

• De kapitaalkrachtige 65-plussers veroveren stilaan onze binnensteden. Alleen al in hartje Antwerpen nam het aantal 65-plusser de voorbije vijf jaar met zes procent toe.
  • 65-plussers beschikken doorgaans over een vastgoedbudget tussen 300.000 euro en 1 miljoen euro.
  • De hoge vastgoedprijzen in de binnensteden maken het intussen niet makkelijk voor jonge gezinnen. Vorig jaar trokken er meer jonge gezinnen uit het Antwerpse stadscentrum dan er bij kwamen.

***

De Vlaamse binnensteden worden hoe langer hoe meer ingepalmd door 65-plussers. In het Antwerpse stadscentrum steeg zo het aantal senioren de voorbije vijf jaar met zes procent. Verwacht wordt dat hun aantal de komende vijf jaar nog zal verdubbelen. Dat alles blijkt uit een analyse van projectontwikkelaar Immpact, die in heel Vlaanderen vaststelt dat 65-plussers hun grote woning in de stille rand almaar vaker inruilen voor een luxueus appartement in de bruisende binnenstad. CEO Philippe Janssens waarschuwt voor de mogelijke gevolgen, want de komst van de 65-plussers duwt ook de vastgoedprijzen omhoog. En dat heeft z’n effect op het aantal jonge gezinnen in de stadscentra.

De kapitaalkrachtige senioren veroveren langzaam maar zeker onze binnensteden. Om die vaststelling hard te maken, nam projectontwikkelaar Immpact de demografische cijfers en officiële verhuisbewegingen binnen en buiten Antwerpen onder de loep. Zo blijkt dat het aantal 65-plussers dat vanuit de rand naar het hart van de grootste stad van Vlaanderen verhuisde de voorbije vijf jaar met zes procent toenam.

Vorig jaar was het aantal senioren in het hart van Antwerpen gestegen tot 5.175. In 2011 waren dat er nog maar 4.875, oftewel 5,7 procent minder. Intussen is vijftien procent van de 35.449 inwoners van de Antwerpse binnenstad (binnen de Leien) al ouder dan 65 jaar. En dat aantal blijft toenemen. Philippe Janssens, CEO van Immpact, voorziet voor de komende vijf jaar een verdubbeling van het aantal 65-plussers in de Vlaamse binnensteden, in Antwerpen voorop.

“Het gaat om mensen die vanuit de rand naar het hart van de stad verhuizen en daar een ‘nieuw leven’ willen beginnen. Ze worden aangetrokken door de lokroep van het bruisende stadsleven. Hun ruime gezinswoningen of villa’s zijn te groot geworden sinds de kinderen het huis uit zijn. Wat ze nu zoeken, is levenskwaliteit en de mogelijkheid om alles in de buurt te hebben. In de binnenstad kunnen ze immers veel langer mobiel en onafhankelijk blijven. En met het kapitaal dat ze doorheen de jaren hebben opgebouwd, kunnen ze volop genieten.”

Van 200.000 tot 2 miljoen euro

Toeval of niet, heel wat Vlaamse steden investeerden de voorbije jaren zwaar in hun historische centra. Dat vertaalt zich intussen hoe langer hoe meer in de vastgoedprijzen, iets wat nog versterkt wordt met de komst van de 65-plussers die over een budget beschikken tussen 300.000 en 1 miljoen euro. En opvallend: de schaarste van het luxevastgoed op de toplocaties doet de prijzen van penthouses en lofts nog méér stijgen. Zeker nu de vraag ernaar alleen maar toeneemt. Dat is in Antwerpen zo, maar Immpact ziet een gelijkaardige trend in steden zoals Hasselt, Mechelen of Leuven.

Het toekomstige wooncomplex Leopold - gelegen op de best mogelijke locatie in Antwerpen tussen de Bourlaschouwburg, het Theaterplein en De Botaniek - is hiervan een van de meest sprekende voorbeelden. Het gaat om één van de grootste nieuwbouwprojecten in jaren in de Antwerpse binnenstad, dat op heel wat interesse van kapitaalkrachtige 65-plussers kan rekenen. Momenteel worden er 12 begijnhofwoningen, 8 penthouses en 73 appartementen gebouwd, gelegen op een terrein van 6.000 vierkante meter, ofwel de grootte van één voetbalveld pal in het stadscentrum. Aan de penthouses hangt een prijskaartje tot 2 miljoen euro.

“Het succes van dit project is logisch te verklaren: het biedt rust en groen, én tegelijkertijd heb je er het bruisende stadsleven in de directe nabijheid. Maar wat dit vastgoedproject echt uniek maakt, is dat het niet alleen inspeelt om de kapitaalkrachtige 65-plussers. Met startprijzen vanaf 200.000 euro kunnen ook jonge gezinnen er vlot terecht.”

Uittocht

En dat is nodig, want het jongste rapport verhuisbewegingen van de stad Antwerpen maakt niet toevallig duidelijk dat de uittocht van de jonge gezinnen in 2015 is toegenomen. In het woongebied binnen de Antwerpse leien, het hart van de grootste stad van Vlaanderen, daalde de voorbije jaren het aantal jonge gezinnen licht.

Concreet: waar in 2012 nog honderd 25 tot 39-jarigen méér naar het Antwerpse centrum trokken dan dat er weggingen, volgde de afgelopen jaren een omgekeerde beweging. In 2015 verlieten zo 707 jonge mensen tussen 25 en 39 jaar het Antwerpse stadscentrum, terwijl er maar 410 bij kwamen.

“Enerzijds worden jonge gezinnen financieel gedwongen om naar de rand te trekken, anderzijds zijn ze vaak ook zelf op zoek naar een iets ruimere gezinswoning met een privétuin. En dat is in het historische stadscentrum vaak moeilijk te vinden aan betaalbare prijzen. Het is dan ook de hoogste tijd dat projectontwikkelaars, samen met de stedelijke overheden, in een versneld tempo werk kunnen maken van voldoende betaalbare gezinswoningen in de binnensteden.”

Grafiek---evolutie-aantal-65-plussers-in-Antwerpse-binnenstad.png

PNG - 158 Kb