Aarschot geeft startschot voor opwaardering winkelcentrum

Iconische winkel Harry’s Imperium maakt plaats voor grote commerciële ruimte

De stad Aarschot wil haar winkelcentrum nieuw leven inblazen. Het startschot voor die heropwaardering komt er met de pas afgeleverde vergunning voor de bouw van tien nieuwbouwappartementen én een grote commerciële ruimte in de Martelarenstraat - op de plek waar vroeger de bekende bruidswinkel Harry’s Imperium stond. Vastgoedontwikkelaar Kolmont en architectenbureau A2O willen op deze manier hun steentje bijdragen aan de heropwaardering van de winkelbuurt van de stad Aarschot.

De bekende Aarschotse bruidswinkel Harry’s Imperium in de Martelarenstraat zal binnenkort plaats ruimen voor tien nieuwbouwappartementen en een 430 vierkante meter grote commerciële ruimte. De vergunning hiervoor werd begin deze week goedgekeurd. Wat de precieze invulling van die ruimte zal zijn, moet nog worden bepaald. Zeker is wel dat het nieuwe complex van de Hasseltse projectontwikkelaar Kolmont - die ook het bedrijventerrein Witte Molen in Aarschot ontwikkelt - uit vier verdiepingen met vijf éénkamer en vijf tweekamerappartementen zal bestaan.

“We zijn verheugd met de komst van de nieuwe appartementen en de nieuwe handelsruimte in de Martelarenlaan en hopen dat dit ons winkelcentrum een nieuwe impuls zal geven. Het is geen geheim dat de winkelstraat moeilijk nieuwe handelszaken kon aantrekken. Dit project moet onze winkelstraat echter weer in de picture zetten voor zowel handelaars als onze eigen inwoners.”

André Peeters, burgemeester Aarschot

Heropwaardering

Dat de stad Aarschot iets wil ondernemen tegen de leegstand in haar winkelcentrum, hoeft niet te verwonderen. Al is het stadsbestuur wel hoopvol aangezien de leegstand in het stadscentrum dit jaar gedaald is naar 70 leegstaande panden, ten opzichte van de 75 leegstaande panden in 2016. Dat blijkt uit de cijfers van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. Zo verdwenen de laatste jaren onder meer schoenenwinkel Torfs, Free Record Shop, en Espirit.

Recent leverde de stad nog een stedenbouwkundige vergunning voor de verbouwing van het voormalige handelspand van Torfs. Momenteel loopt er ook nog een stedenbouwkundige aanvraag voor de verbouwing van het pand waarin de Kroonslager en het Pannenkoekenhuisje gevestigd waren. Ook voor deze handelspanden wordt er een nieuwe invulling gezocht door de eigenaars. Daarnaast is de vergunning voor de ontwikkeling van de Geensite, in de volksmond de site van de Torens, ook in aanvraag.

“De voornaamste reden voor de leegstand is dat de kleinere handelaar in de stad niet meer kan concurreren tegen de grote winkelketens van buiten de stad. Daarom willen we de Martelarenstraat weer aantrekkelijk maken voor handelaars. De heropwaardering van de winkelstraat moet onze lokale economie een boost geven.”

Mattias Paglialunga, schepen Lokale Economie Aarschot

Iconische winkel

Het handelspand van Harry’s Imperium was één van de laatste winkels voor bruidskledij in Vlaams-Brabant en verwierf sinds de jaren ‘60 naam en faam mede dankzij de extravagante uitbater Harry Heylen. Zijn excentrieke stijl trok de voormalige eigenaar door in zijn enorme etalage vol met paspoppen. Maar na diens overlijden in 2015, sloot de zaak de deuren.

Dat de winkel een echt icoon in de winkelwandelstraat was, bewijst het feit dat de gevel nu in het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) als waardevol is opgenomen. Projectontwikkelaar Kolmont zal ook in het nieuwe complex de iconische gevel behouden.

“Het nieuwbouwcomplex krijgt een gemeenschappelijke binnenplaats, zodat de bewoners van het project elkaar kunnen ontmoeten. Door de ideale ligging zijn ook het stadspark en de Grote Markt niet veraf. Om de stad te ontlasten van bijkomende parkeerdruk, zullen we extra parkeerplaatsen voorzien.”

Jeroen Van Neck, projectontwikkelaar Kolmont

De werken van het nieuwbouwcomplex starten in het voorjaar van 2018. Tegen eind 2019 zullen de eerste bewoners hun intrek kunnen nemen in de appartementen.

André Peeters

Burgemeester Aarschot