Al 1 op de 5 shoppers winkelt ’s avonds tot 21 uur

Steeds meer Belgen werken voltijds en doen aan avondshopping

Al één op de vijf shoppers trekt er ’s avonds tussen 18 en 21 uur op uit om kleren, schoenen en cadeaus te kopen. De zogeheten avondshoppers zijn hoofdzakelijk vrouwen, maar ook steeds meer mannen wippen na het werk nog snel voor een uurtje één of meerdere winkels binnen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de bezoekerscijfers van Wijnegem Shopping, de moeder aller Belgische shoppingcentra. Dat het aantal avondshoppers toeneemt, is voor een belangrijk stuk te verklaren doordat steeds meer Belgen vast en voltijds werk hebben. Ook op zaterdag is avondshoppen overigens erg populair, zeker ook bij ouders van kinderen die overdag naar de sportclub gaan.

Steeds meer Belgen trekken dezer dagen op weekdagen na 18 uur naar een winkelcentrum. Dat blijkt uit een analyse van Wijnegem, het grootste shopping center van de Benelux. Zij krijgen dezer dagen elke avond enkele duizenden shoppers over de vloer.

“Al één op de vijf shoppers gaat tegenwoordig op weekdagen tussen 18 en 20 uur en op vrijdag zelfs tot 21 uur op zoek naar nieuwe kledij, schoenen of een cadeautje. Dat is best veel. Zes op de tien shoppers zijn vrouwen. Zij komen ook dikwijls voor de kinderen langs. Maar ook mannen springen steeds vaker na het werk nog snel een uurtje binnen voor een nieuw vestje, jeans, videospel, of ook een snelle hap.”

Zsofi Horvath, Communicatiemanager van Wijnegem

Vast en voltijds werk

Dat avondshopping populairder wordt, mag eigenlijk niet verbazen. Recent onderzoek van HR-dienstverlener Acerta leert dat de Belgen massaal meer vast en voltijds werken. Zo was vorig jaar al 62,5% van alle lopende arbeidscontracten een voltijds exemplaar.

“Eenvoudig gesteld waren er vroeger meer Belgen die overdag tijd hadden om te winkelen. Dat is nu niet meer het geval. Omdat bovendien ook ons sociale leven en het verkeer drukker is geworden, gaan meer werkende Belgen op zoek naar winkels die ruime openingsuren hebben. In tegenstelling tot online winkelen, kan je in een fysieke winkel nog steeds onmiddellijk een kledingstuk of schoenen passen. Zo is de kans op een miskoop kleiner en win je opnieuw tijd.”

Katrien Geysen, Manager van Wijnegem

Opvallend: ook op zaterdag trekt nog één op de vijf shoppers pas na 18 uur op winkelronde. Onder hen vele mensen die op zaterdag nog hebben gewerkt en ouders wier kinderen overdag naar de sportclub gaan.

Dé topdag voor avondshopping blijkt evenwel vrijdag te zijn. Bijna een derde van alle vrijdagshoppers in Wijnegem trekt er ’s avonds op uit. Dat vrijdag dé topdag is voor avondshopping, is voor een stuk te verklaren doordat jong en oud dan simpelweg meer tijd hebben om rustig rond te kijken. Bovendien kunnen ze hun winkelbezoek ook koppelen aan een gezellig etentje in een restaurant.

Afterwork met Viktor en Kobe

Steeds meer bezoekers trekken er overigens op vrijdagavond ook samen met vrienden op uit, en beschouwen dit als een plezierig ‘afterwork’-momentje. Om die trend extra in de verf te zetten, organiseert Wijnegem komende vrijdag zelfs een allereerste ‘Afterwork Party’ in het thema ‘roller disco’.

Iedereen is welkom vanaf 18.30 uur voor een eerste roller disco show. Van 19 tot 20 uur zorgt dj Dave Lambert en Sakso (o.a. bekend van Tomorrowland) voor de opwarming. Van 20 tot 21 uur zetten dj’s Viktor Verhulst en Kobe Ilsen het weekend helemaal knallend in met de beste plaatjes.

De rollerdisco-piste van 100 vierkante meter die Wijnegem voor het feestje laat opzetten, blijft overigens nog tot en met zaterdag 25 mei in het shopping center staan. Op woensdag, vrijdag en zaterdag kan jong en oud er telkens vanaf 13.30 uur rolschaatsen aantrekken en op aanstekelijke muziek z’n beste moves showen onder de discobal. Wie dat wenst, kan zelfs roller-lessen krijgen.

Avondshopping in cijfers:

Maandag -  19,1%