“Alleen kan je nooit bereiken wat je in team kan bereiken”

CEO Ingrid Ceusters benadrukt belang van gezonde mix tussen gender en leeftijd op de werkvloer in ‘Zomergasten’ op Radio 1

CEO Ingrid Ceusters was dinsdagochtend 10 juli 2018 te gast bij VRT-journaliste Els Aeyels in ‘Zomergasten’, op Radio 1. Ze sprak onder meer over de meerwaarde van oudere werknemers, gendergelijkheid en een gezonde mix van ervaring, enthousiasme en realisme op de werkvloer. “Teamwork is zeer belangrijk. Alleen kan je nooit bereiken wat je in team kan bereiken.”

Een dikke tien jaar geleden kwam Ingrid Ceusters aan het hoofd te staan van één van de grootste spelers in commercieel- en kantorenvastgoed in ons land. Dat was geen evidentie, zo blijkt. “De vastgoedwereld is een geweldige mannenwereld. Als vrouw dreig je daar snel in te verdwijnen”, vertelt Ingrid Ceusters. “Omdat je klein bent. Omdat je niet diezelfde allure kan aanmeten als de mannen in de grijze maatpakken. Het is op vele vlakken een gesloten wereld. Vele mannen schrokken dus toen ik de leiding op mij nam. Onlangs kreeg ik zelfs nog een reactie van iemand die zei: ‘Ik had niet gedacht dat je dat kon’.(lacht) Zou men dit tegen een man zeggen?"

Het is knokken geweest om aanvaard te worden, aldus Ingrid Ceusters. “En dat is dagelijks nog een beetje zo. Ik merk dat nog vaak. Als ik tijdens een discussie to the point kom, ja, dan ben je een lastig mens. Als je onaangename beslissingen moet aankondigen, dan ben je ook een lastig mens. Van een man wordt dat allemaal gemakkelijker aanvaard: ‘hij neemt de juiste beslissing’, klinkt het dan. Dat voel je wel. Er wordt soms meer menselijkheid verwacht van een vrouw, dan dat je eigenlijk als manager kan geven.”

Diversiteit

Toch is dat laatste één van de zaken die - in positieve zin - van vele vrouwen een andere manager maken dan de meeste van hun mannelijke collega’s. “Maar niet alleen dat maakt ons andere managers. Ik denk dat wij ook meer openstaan voor diversiteit. Dat is ook een absolute noodzaak. Ik geloof sterk in diversiteit op de werkvloer. Niet alleen diversiteit in gender, maar ook in leeftijd. Een gezonde mix van verschillende generaties, is zeer noodwendig. Het enige wat ik ook wel verwacht van oudere werknemers die we aannemen, is dat ze hun verwachtingspatroon plaatsen naar de mogelijkheden die ze hebben. Financieel, bedoel ik dan. En hun aanpassingsvermogen aan de jongerencultuur. Open landscape: dat vraagt wel enige flexibiliteit. Maar ik vind het een énorme waarde om oudere werknemers toe te voegen aan de jongere generatie én bovendien een gezond evenwicht te houden tussen vrouwen en mannen.”

Niet te vroeg aan de top

Ingrid Ceusters stond tijdens het interview op Radio 1 ook nog even stil bij carrièreplanning en het kiezen van de juiste momenten in het professionele leven. "Je kan natuurlijk altijd alles loslaten, maar je mag de fakkel niet te vroeg doorgeven. Je moet jonge mensen de kans geven om een leven op te bouwen, om matuur te worden. Te jong aan de top van een bedrijf komen is mentaal, fysiek en menselijk te belastend. Volgens mij is 35 à 40 jaar de ideale leeftijd om CEO te worden. Dan staat je leven op punt. Daarom wacht ik nog even om ermee te stoppen.”

Bekijk en beluister het volledige interview in de video van VRT/Radio1 onderaan.

Radio 1 - De Ochtend - Ingrid Ceusters - 20180710.mp4

MP4 - 36 Mb