Antwerpse Charline Tyberghein (25) is de beste jonge Europese schilder van 2018

Antwerpse KoMASK Masters Salon Painting Award moet op zoek naar nieuwe locatie

• Charline Tyberghein (25) uit Antwerpen wint de KoMASK Masters Salon Painting award 2018.

• Grootste editie ooit: 41 pas afgestudeerde schilders uit 14 Europese kunstacademies stellen in totaal 123 schilderijen tentoon. In 2014 deden amper vier academies mee.

• Op vijf jaar tijd is de award - zeg maar de Koningin Elisabethwedstrijd voor jonge schilders - uitgegroeid tot een internationaal topevent.

• Antwerpse vzw moet noodgedwongen op zoek naar nieuwe locatie.

De 25-jarige schilder Charline Tyberghein van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen mag zich één jaar lang de beste jonge, Europese schilder noemen. Gisterenavond won zij in Antwerpen met haar werk “get home” de KoMASK Masters Salon Painting Award 2018 - zeg maar de Koningin Elisabethwedstrijd voor jonge schilders. En opvallend: nooit eerder dongen er meer artiesten naar de prijs. Maar liefst 41 pas afgestudeerde schilders uit 14 verschillende landen stuurden in totaal 123 schilderijen in. De KoMASK Masters Salon Award vindt al voor het vijfde jaar op rij plaats in Antwerpen, maar door de steeds grotere internationale interesse moet de Antwerpse vzw noodgedwongen op zoek naar een nieuwe locatie.

De Antwerpse vzw KoMASK - de Koninklijke Maatschappij ter Aanmoediging der Schone Kunsten - wil met haar prijs in de eerste plaats jonge, talentvolle schilders in Europa belonen voor hun meesterschap én hen zo op de springplank zetten naar een internationale carrière. En opmerkelijk: de prijsuitreiking breekt dit jaar alle records. Maar liefst 41 masterstudenten uit 14 verschillende kunstacademies verspreid over Europa dongen mee. Bij de eerste editie in 2014 waren dat amper vier Belgische academies.

Onder meer de gerenommeerde kunstacademies van Duitsland, Portugal, Italië, Spanje, Engeland, Nederland, Noorwegen, Finland en Denemarken stuurden dit jaar hun best afgestudeerde masterstudenten schilderkunst naar Antwerpen. Bij de laureaten zaten ook 11 Belgen uit de academies van Antwerpen, Gent, Luik en Brussel.

“Onze KoMASK Master Salon Award raakt steeds bekender in de internationale kunstscène. Bij onze eerste editie ging het om amper vier Belgische academies, vandaag zitten we al aan 14 internationale academies en meer dan veertig studenten. Voor Antwerpen is deze prijs telkens een prachtige kans om zich als kunststad op de kaart te zetten.”

Bart’d  Eyckermans, voorzitter KoMASK

“get home”

Uiteindelijk was het gisterenavond de 25-jarige Charline Tyberghein uit Antwerpen die in haar thuisstad met haar werk “get home” de prestigieuze KoMASK Masters Salon Painting Award in de wacht wist te slepen. De jonge schilder gebruikt vooral symbolen zoals handen, schoenen, bakstenen in haar schilderijen om verschillende verhalen te vertellen. De Antwerpse krijgt alvast een geldprijs van 5.000 euro en de kans om haar werk voor 3.000 euro te verkopen.

“Tyberghein voert in haar schilderijen als geen ander een persoonlijk en surrealistisch discours in een hedendaagse context. Ze maakt het voor elke toeschouwer mogelijk om haar verhaal te lezen.”

Jury KoMASK

De Deense Stephanie Bech Madsen (28) van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Kopenhagen en de 32-jarige Jorinde Krosenbrink uit Nederland krijgen beide een eervolle vermelding.

De vakjury bestond dit jaar uit negen internationale experten, met heel wat grote namen waaronder de Japanse kunstenaar Masataka Kuroyanagi, Daniel Werkmäster van het Uppsala museum in Zweden, Semyon Michalovski, directeur van de academie van Sint-Petersburg, Lu Xiaobo, directeur van de academie van de Tsjinghua Universiteit in Beijing. Hij is in zijn land een ontzettend invloedrijke persoon op het gebied van de kunst en zijn landgenoot Lulu Wang die sinds 1986 in Nederland woont en aanvankelijk doceerde in Maastricht voor zij in 1997 doorbrak met haar debuutroman ‘Het Lelietheater’. Er zetelden naast de internationale juryleden ook vier Belgen in de jury: de Belgische kunstenaar Gideon Kiefer, Sofie Van de Velde, eigenares van een kunstgalerij, Pieter Boons, curator van het Middelheimmuseum in Antwerpen en de bekende Belgische beeldhouwer Johan Tahon.

Nieuwe locatie?

Met de enorme groei van KoMASK de vorige jaren staat de Antwerpse vzw voor de grote uitdaging om de organisatie in Antwerpen te houden. De huidige locatie in de Lange Zaal en de Wintertuin van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen wordt te klein om alle werken tentoon te stellen.

“Deze editie hebben we academies moeten weigeren, omdat we simpelweg niet genoeg ruimte hebben om alle kunstwerken tentoon te stellen. Er staan dus academies in de wachtrij. Uiteraard willen we zoveel mogelijk kandidaten verwelkomen, maar dat betekent dat er in Europa alleen al meer dan 20 Europese academies kunnen deelnemen. In Antwerpen is er simpelweg niet genoeg ruimte om meer kunstwerken tentoon te stellen. Daarom zijn we al een tijdje op zoek naar een andere, ruimere locatie.”

Bart’d Eyckermans, voorzitter KoMASK

Alle 123 werken van de 41 laureaten zijn nog tot dinsdag 31 oktober (tussen 12u en 18u) te bewonderen in ‘De Lange Zaal en de Wintertuin’ van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.

Bart'd Eyckermans

Voorzitter, KoMASK