Artenova maakt plaats voor groen woonproject met dak-moestuin

18 nieuwe appartementen en semi-publieke binnentuin aan stationsbuurt

Het Artenova-gebouw in de Hendrik Consciencestraat aan de Mechelse stationsbuurt - een voormalige meubelzaak - maakt binnenkort plaats voor een groen woonproject. Het nieuwe gebouw telt 18 appartementen en 2 commerciële ruimtes op het gelijkvloers. Bij de plannen valt meteen op dat projectontwikkelaar Antonissen Development Group voluit de groene kaart trekt. Zo krijgt het project niet alleen een semi-publieke binnentuin van zo’n 750 vierkante meter, maar ook een eigen dak-moestuin met serres. Bovendien zullen de appartementen niet voor extra parkeerdruk zorgen: de plannen voorzien een autolift, die de wagens van de bewoners rechtstreeks van de straat naar de ondergrondse parking brengt, met ook een aantal deelwagens.

De voormalige meubelzaak Artenova in Mechelen, vlakbij het rondpunt aan het station, krijgt een nieuwe toekomst. Tot voor kort gebruikte vzw Mest het gebouw als proeftuin voor enthousiaste Mechelse starters en artistieke projecten, om zo leegstand te voorkomen. Maar binnenkort start ontwikkelaar Antonissen Development Group er met de afbraakwerken van het gebouw, dat plaats maakt voor een woonproject met 18 appartementen. Het hele project van vijf verdiepingen krijgt een uitgesproken groen karakter.

“Er komt een grote semi-publieke binnentuin van zo’n 750 vierkante meter, die overdag ook toegankelijk is voor alle Mechelaars. Op die manier kleurt de stad weer een stukje groener, waar zowel de toekomstige bewoners als bezoekers van kunnen genieten.”

Sven Potvin, CEO Antonissen Development Group

De toegang naar de nieuwe binnentuin gebeurt via een grote poort aan de Hendrik Consciencestraat. In die binnentuin wordt eveneens een grote, overdekte fietsenstalling met 72 plaatsen voorzien.

Dak-moestuin

Bovendien krijgt het nieuwe woonproject een daktuin van zo’n 425 vierkante meter op het lager gelegen dak van de eerste verdieping, waar ook een heuse moestuin met serres komt te staan.

“Het is een combinatie van twee trends die je steeds vaker aantreft in onze centrumsteden: groendaken en moestuinen. Beide bieden immers verscheidene troeven. Groendaken voorzien, naast het voor de hand liggende ecologische voordeel, ook een extra buffer tegen de steeds extremere hittegolven waar ons land mee te kampen krijgt. Een moestuin is dan weer goed voor de sociale cohesie van het woonproject, en voor de verticale integratie van wonen, werken en ontspannen. Daarnaast speelt het in op de wensen van de moderne Vlaming, die zijn groenten almaar meer lokaal - en biologisch - wil. Want lokaler dan dit wordt het niet: op het dak van je eigen gebouw.”

Sven Potvin, CEO Antonissen Development Group

Autolift

Minstens even opvallend is de autolift die het gebouw krijgt. Toekomstige bewoners kunnen straks met hun wagen rechtstreeks van de straat in een grote lift rijden, die hen naar de ondergrondse parkeergarage brengt. Zo neemt de ingang van de parking ook minder plaats in, waardoor er meer ruimte is voor parkeerplaatsen. En wie geen wagen bezit, kan een deelwagen gebruiken die voor de bewoners wordt voorzien.

Naast de 18 appartementen, krijgt het gebouw ook een grote handelsruimte. Welke handelaar zich daar zal vestigen, is nog niet duidelijk: de gesprekken met een aantal geïnteresseerde partners zijn nog lopende.

“De projectontwikkelaar en de Bouwcommissie van de stad Mechelen hebben een akkoord bereikt over een nieuw bouwproject op de huidige Artenova-site. Die is namelijk een stadskanker aan het worden op een strategische plaats: de toegangspoort naar het centrum van de stad. Het project moet in het vergunningstraject nog beoordeeld worden en onderworpen worden aan een openbaar onderzoek, maar wij zijn blij dat er vandaag een kwalitatief ontwerp op tafel ligt dat goedgekeurd werd door de Bouwcommissie. Het project biedt een meerwaarde voor de buurt en het draagt bij tot het opwaarderen van de stationsomgeving.”

Greet Geypen, schepen van Stedenbouw

Sven Potvin