Belg wil steeds vaker een goed beveiligde woning

In Brussel laat zelfs 1 op de 2 kopers veiligheid meespelen in aankoopbeslissing, ​ zegt Century 21 Benelux

• Tien jaar geleden moest een huis voor de Belg vooral groot zijn. Vandaag speelt energie een belangrijke rol. Maar één iets wint almaar vaker aan belang: het veiligheidsaspect.
  • Of het nu om een appartement of een doorsnee huis gaat, de Belg hecht steeds meer belang aan een goed beveiligde woonst. Het weegt zelfs almaar meer door in de beslissing om een woning al dan niet te kopen.

• In Brussel speelt het veiligheidsaspect zelfs voor één op de twee geïnteresseerde kopers mee.

• Dat stelt Century 21 Benelux, de grootste residentiële immogroep van ons land, die daarom samenwerkt met Verisure, de marktleider in bewaakte alarmsystemen.

De Belg is anno 2018 niet alleen verzot op z’n baksteen, het moet vooral een goed beveiligde baksteen zijn. Het is dan ook geen toeval dat de markt van veiligheidssystemen voor woningen en appartementen boomt, en zelfs elk jaar groeit.

“Na energiezuinigheid is veiligheid echt een nieuwe parameter aan het worden die meespeelt in het beslissingsproces om een woning al dan niet te kopen. Bovendien is veiligheid niet alleen meer van belang bij eigenaars van landelijk gelegen villa’s, ook voor bijvoorbeeld een dakappartement is men bekommerd om de veiligheid.”

Isabelle Vermeir, CEO Century 21 Benelux

Bij het gros van de panden die vandaag op de markt komen, is echter dikwijls nog geen alarmsysteem geïnstalleerd.

“In die gevallen zien we wél dat almaar meer kandidaat-kopers de mogelijkheden nagaan om de woonst beter te beveiligen. Soms laten ze zelfs een alarm installeren, nog voor ze echt verhuisd zijn.”

Isabelle Vermeir, CEO Century 21 Benelux

Eén op de twee in Brussel

Minstens één op de tien kopers laat nu al het veiligheidsaspect meespelen in de keuze om een woning al dan niet te kopen. In grote steden, zoals Brussel, stijgt dat aantal soms zelfs tot één op de twee geïnteresseerde kopers. Dat zegt Century 21 Benelux, die zich baseert op een bevraging bij haar vastgoedmakelaars.

Volgens CEO Isabelle Vermeir raken goed beveiligde woningen trouwens ook vlugger verkocht. Al weegt het soms ook iets meer door in de prijs. De grootste makelaar van ons land speelt alvast in op de stijgende interesse in goed beveiligde panden en slaat daarom de handen in elkaar met Verisure.

Dat de Belg trouwens geen ongelijk heeft om zijn woning goed te beveiligen, blijkt uit de statistieken. In 2017 daalde, bij woningen mét een alarmsysteem, het aantal inbraakpogingen met goed 12 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Shocksensoren

Inbrekers krijgen het trouwens sowieso steeds moeilijker: terwijl in de eerste helft van 2013 dagelijks nog gemiddeld tweehonderd Belgische gezinnen ongewenst bezoek over de vloer kregen, waren er dat in dezelfde periode vorig jaar nog ‘slechts’ gemiddeld 140. Een sterke daling van bijna 30 procent op vijf jaar tijd dus.

“Het is duidelijk dat je best niet wacht met het installeren van een alarm tot een inbraak zich heeft voorgedaan. Zo zien we dat de Belg sterk bezig is met preventie, bijvoorbeeld door bewaakte alarmsystemen met shocksensoren te installeren, die inbraken detecteren nog voordat ze plaatsvinden. Er wordt dan meteen een signaal naar de meldkamer gestuurd, waardoor de operatoren snel actie kunnen ondernemen. Vanuit die stijgende vraag bij de Belgen zijn we dan ook een samenwerking met Century 21 aangegaan. Zo kunnen kopers hun nieuwe woning van bij het begin beveiligen en optimale gemoedsrust krijgen.”

Sven Bols, gedelegeerd bestuurder Verisure

Uit cijfers van Verisure blijkt dat de meeste inbraakpogingen plaatsvinden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (65%), gevolgd door Wallonië (21%) en Vlaanderen (14%). Maandag en zaterdag zijn de meest inbraakgevoelige dagen. November en december zijn dan weer de gevaarlijkste maanden.

De ‘populairste’ dag - voor inbrekers dan toch - was vorig jaar kerstdag, met liefst 67 procent méér inbraakpogingen ten opzichte van het gemiddelde. Als er wordt ingebroken, worden er vooral juwelen en uurwerken gestolen. Net zoals cash geld, computers en toebehoren, multimedia en fotoapparaten.

Isabelle Vermeir

CEO, Century 21