Belgen kopen kroonjuweel van de Luxemburgse kantorenmarkt

Almaar meer vastgoedinvesteerders kijken noodgedwongen ​ naar buitenlandse expansie, stelt Gentse vastgoedgroep Alides

De Espace Kennedy B, zo heet één van de absolute kroonjuwelen van de Luxemburgse vastgoedmarkt dat sinds vandaag eigendom is van de Belgische vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Alides. Het kantoorgebouw van zes verdiepingen hoog ligt in het financiële hart van Kirchberg, het business-district van Luxemburg, en wordt algemeen beschouwd als een absolute ‘prime location’. De locatie is zo gegeerd dat er zelfs een wachtlijst is van bedrijven die er willen huren. Voor Alides, de derde grootste privé-investeerder in vastgoed in België, gaat het om de tweede grote internationale aankoop op amper anderhalf jaar tijd. De vastgoedinvesteerder zegt noodgedwongen haar kapitaal in het buitenland te moeten investeren, omdat de Belgische economie en professionele verhuurmarkt amper groeien.

De Espace Kennedy B: het is één van de meest gegeerde gebouwen op de toplocatie Kirchberg, in Groothertogdom Luxemburg. Het pand telt ruim 5.835 vierkante meter kantoorruimte en ligt aan de Avenue John F. Kennedy, de hoofdstraat die Kirchberg verbindt met het stadscentrum van Luxemburg. Het gebouw ligt in het hart van een levendige buurt, met meer dan 70 restaurants, winkels, bars, een cinemacomplex en een groot park. En opmerkelijk: het komt nu in Belgische handen.

De Gentse vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Alides kocht het pand zopas voor meer dan 50 miljoen euro. Daarmee haalde het haar slag thuis tegen verschillende internationale investeerders.

“Met Espace Kennedy B hebben we een uitzonderlijk pand op een hoogst uitzonderlijke locatie in handen. De aankoop ervan past dan ook volledig in onze groeistrategie: investeren in sterke locaties met lange termijnpotentieel. En in dat opzicht wordt meer dan ooit naar Luxemburg gekeken.”

Sophie Maes, bestuurder Alides Lux SARL

Kandidaat-huurders in de wacht

De eerste kandidaat-huurders, waaronder voornamelijk multinationals en internationale spelers, bieden zich intussen al aan voor de Espace Kennedy B. Niet verwonderlijk, want gezien het om een absolute toplocatie gaat - met de autosnelweg en de luchthaven vlakbij - is het voor heel wat bedrijven soms jaren wachten om er zich te kunnen vestigen.

“We hebben vandaag al een vijftal bedrijven die staan te wachten om op deze locatie kantoor te houden. Spelers willen echt op hier gevestigd zijn, niet in het minst omdat dit soort kwalitatieve settings talent aantrekt, wat niet onbelangrijk is nu er een war on talent woedt.”

Sophie Maes, bestuurder Alides Lux SARL

Luxemburg versus Brussel

Alides investeerde tot voor kort uitsluitend in België. Inmiddels is de vastgoedinvesteerder in nog geen anderhalf jaar tijd toe aan de tweede grote aankoop in het buitenland. In maart 2017 kocht Alides, samen met een investeringspartner, al de oude scheepswerven ‘Imperial Shipyards’ in het Poolse Gdansk. Nu kiest het bewust voor Luxemburg, en daar is de Gentse vastgoedgroep duidelijk niet alleen in.

“Almaar meer investeerders in ons land trekken noodgedwongen met hun kapitaal richting buitenland. De rendementen in Brussel staan onder druk, en de risico’s nemen toe. Meer en meer komt het Groothertogdom Luxemburg dan in het vizier.”

Rikkert Leeman, bestuurder van Alides Lux SARL

Op de Brusselse professionele verhuurmarkt bedraagt de leegstandsgraad momenteel zo’n 9 procent. In Luxemburg is dat gemiddeld 3,9 procent. Tegelijk worden in het Groothertogdom absolute topprijzen betaald op de huurmarkt, stelt Alides. Zo bedraagt de prijs voor de toplocaties, of ‘prime rent’, tegenwoordig tussen de 500 en 600 euro per vierkante meter per jaar. In een vergelijkbare buurt in Brussel zakt de ‘prime rent’ al snel richting 250 à 300 euro, terwijl de kosten toenemen.

Bovendien neemt de waarde van een pand in Kirchberg momenteel jaarlijks met zo’n 5 procent toe. In Brussel is er voorlopig nog nauwelijks sprake van een waardevermeerdering.

“Zowel het economisch als financieel klimaat in Brussel blijft achterlopen op een land als het Groothertogdom Luxemburg. De grote winnaar van de Brexit is op dit moment dan ook niet Brussel, maar Luxemburg. En vooral omwille van hun wendbaarheid. Brussel heeft een competitiviteitsprobleem, iets waar het dringend op moet anticiperen.”

Rikkert Leeman, bestuurder van Alides Lux SARL

Alides is een onderdeel van Groep Maes - dat al 125 jaar in handen is van de familie Maes - en de derde grootste private vastgoedinvesteerder in ons land. Zo heeft het onder andere de gebouwen van het Hilton Garden Inn en Novotel in Brussel in portefeuille. In totaal beschikt Alides, vóór de koop van Espace Kennedy B, over een portefeuille ter waarde van bijna 400 miljoen euro en een eigen vermogen van meer dan 210 miljoen euro. De activiteiten van Alides zijn gestructureerd rond vijf types van activa: kantoren, residentieel vastgoed, industrieel vastgoed, hotels en vastgoed in de zorgsector.

Rikkert Leeman

Director, Alides Lux SARL