Bouw van duurzame woonwijk in Gentbrugge officieel gestart

Al 40% van huizen en appartementen verkocht voor eerste steen gelegd is

Op de voormalige Sidaplax-site in Gentbrugge zijn arbeiders vandaag gestart met de bouw van de nieuwe duurzame woonwijk RUTE. Schepen van Stadsontwikkeling, Ruimtelijke Planning en Wonen Sven Taeldeman legde deze ochtend de eerste symbolische steen. Opmerkelijk: hoewel de bouw nog maar pas is gestart, is toch al 40% van alle woningen en appartementen verkocht. De eerste bewoners worden in de zomer van 2020 verwacht.

RUTE is een twee hectare groot stadsvernieuwingsproject ter hoogte van de Kerkstraat, Gentbruggeaard en het jaagpad aan de Schelde in centrum Gentbrugge. In de eerste fase worden 19 huizen met privétuin en 55  appartementen gebouwd. Daarnaast komen er ook twee commerciële ruimtes en een groot nieuw buurtpark, dat wordt overgedragen aan de stad Gent. In een tweede fase - die begin volgend jaar in verkoop gaat - volgen nog eens 12 woningen, één meergezinswoning én een kinderdagverblijf. Aangezien heel wat jonge gezinnen in RUTE komen wonen, is dat laatste ook zéker een must.

Bij projectontwikkelaar Revive benadrukken ze dat duurzaamheid en ecologie centraal staan in het nieuwe project. Zo worden fossiele brandstoffen uit alle woningen en appartementen geweerd, door gebruik te maken van warmtepompen. Daarnaast zullen auto’s er straks maar via één weg de site op kunnen rijden, namelijk een straatje dat leidt naar de ondergrondse bewonersparking. Op die manier krijgen alle bewoners meer ruimte om te genieten van een veilig en groen buurtpark.

“Het wordt een autoluwe, groene en duurzame woonwijk op een boogscheut van het centrum van Gent én vlakbij de Gentbrugse Meersen. Dat is een zeldzaamheid. RUTE bevestigt nog maar eens dat we met z’n allen steeds bewuster kiezen voor ‘future proof’ vastgoed. Het gaat namelijk om bakstenen die hun waarde niet snel zullen verliezen. Deels door de uitstekende locatie, maar vooral ook vanwege de duurzame technieken die gebruikt worden en de aandacht voor het nieuwe openbaar groen.” Nicolas Bearelle, CEO van Re-Vive

Kruisbestuiving

Dankzij de aandacht voor duurzaamheid, ecologie en kindvriendelijkheid wordt de nieuwe woonwijk automatisch een zeer leefbare wijk, die door architectenbureau’s Caan en Blaf ontworpen werd. De bouw gebeurt in samenwerking met Oost-Vlaamse aannemer Vandenbussche.

“Zoals in vele Vlaamse steden is stadsverdichting ook in Gentbrugge noodzakelijk. Maar het is vooral belangrijk dat dit op een heel leefbare manier gebeurt. De kruisbestuiving van groen, wonen en werken op de RUTE-site past perfect in dat plaatje.” Sven Taeldeman, Gents schepen van Stadsontwikkeling, Ruimtelijke Planning en Wonen

De nieuwe woonwijk kan alvast vele gezinnen bekoren: 90% van de huizen en 50% van de appartementen in de eerste fase zijn nu al verkocht - nog voor de bouwwerken goed en wel zijn begonnen - waardoor reeds 40% van de totale site verkocht is. De prijzen van de huizen beginnen vanaf 336.000 euro, voor de appartementen starten de prijzen vanaf 214.000 euro. De eerste bewoners worden in de zomer van 2020 verwacht.

Nicolas Bearelle

CEO, Re-Vive