Century 21 verandert iconisch logo na 47 jaar

Helse operatie: alleen al meer dan 10.000 bordjes “te koop” of “te huur” moeten vervangen worden

Het alom bekende logo van Century 21, de grootste makelaarsgroep ter wereld, verdwijnt. Voor het eerst in 47 jaar komt er wereldwijd een nieuw “opgefrist” logo. En dat belooft een helse operatie te worden. Alleen al in ons land moeten zo ten laatste tegen begin volgend jaar minstens tienduizend bordjes met “te koop” of “te huur” erop vervangen worden.

Dat het logo van Century 21 na 47 jaar iconisch genoemd mag worden, is een understatement. In ons land, waar de vastgoedreus sinds 1995 actief is, zou volgens een recent marktonderzoek maar liefst 93 procent van de Belgen het logo herkennen. En net dat bekende symbool ondergaat nu een grondige facelift. De afbeelding met de zwarte letters en het goudgele huisje - dat sinds de oprichting van Century 21 in 1971 in Californië het logo vormde - wordt nu veel eenvoudiger. Het nieuwe logo is een strakke, gouden “CENTURY 21”, al dan niet vergezeld van het nieuwe “C21” embleem. Een opfrissing die erg welkom is, zo zegt CEO Isabelle Vermeir.

“Ons logo is door de jaren heen iconisch geworden. En dat koesteren we ook, maar tegelijkertijd vonden velen van ons het ook tijd voor een opfrissing, een moderne toets zeg maar.” Isabelle Vermeir, CEO Century 21 Benelux.

7.100 kantoren

Met meer dan 7.100 kantoren in 84 landen, waarvan 182 in België, hoeft er geen twijfel over te bestaan dat deze verandering heel wat organisatie zal vergen. Tegen 1 januari 2019 mag enkel nog het nieuwe logo in het straatbeeld te zien zijn. Zo moeten er alleen al in ons land minstens honderden kilo’s paperassen en ontelbare enveloppen worden aangepast.

Hoeveel de hele operatie exact zal kosten, maakt de makelaarsgroep liever niet bekend. Eén iets is wél duidelijk: in België zal de vernieuwing van het logo alvast maar klein bier zijn vergeleken met bijvoorbeeld een land als China, waar maar liefst 4.000 kantoren de omschakeling moeten maken.

“Het is altijd een beetje bang afwachten bij dit soort operaties en uiteraard is het geen kleine investering, maar we zien nu al dat het nieuwe logo wereldwijd erg goed onthaald wordt. En ook onze Belgische collega’s zijn tevreden met de nieuwe, frisse stijl.” Isabelle Vermeir, CEO Century 21 Benelux.

De nieuwe huisstijl van de grootste residentiële vastgoedgroep komt er trouwens onder impuls van de nieuwe CEO worldwide Nick Bailey, die na meer dan 20 jaar ervaring in de vastgoedsector, in augustus vorig jaar wereldwijd de leiding over de groep nam. Meteen voert hij één van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren voor de vastgoedgroep door.

Isabelle Vermeir

CEO, Century 21