Bijna de helft van de Belgen woont in 2019 in een appartement: op gemiddeld 65m2 of in een bos op 80 meter hoog

Vandaag woont naar schatting bijna de helft van de Belgen in een flat, studio of penthouse. En dat aantal zal in 2019 nog fors toenemen, meent Philippe Janssens, CEO van projectontwikkelaar Immpact. Hij werpt een blik op de toekomst en somt vijf zaken op die het wonen in de hoogte de komende jaren drastisch gaan veranderen.

”Meer dan 2 miljoen appartementen”

Ons land telt volgens de statistieken van de federale overheid maar liefst 2.002.548 appartementen, en dat op een totaal van zo'n 4,5 miljoen woongelegenheden. “Bijna de helft van de Belgen woont vandaag in een appartement gaande van een klassieke flat tot een luxueuze penthouse”, vertelt Philippe Janssens, CEO van Immpact. “Volgend jaar zullen er meer appartementen bijkomen, zeker ook in kleinere gemeenten. Vooral door de hoge vastgoedprijzen en het groeiende aantal singles en eenoudergezinnen.”

“Daktuinen, bomen en zelfs bossen op 80 meter hoog”

“Het appartement van vroeger is al lang niet meer het appartement anno 2019”, klinkt het. “Vroeger had je een “appartement”, vandaag heb je lofts, duplexen, penthouses, villa-appartementen, zélfs appartementen met een “half bos” op hun dak”, aldus Janssens.  In Antwerpen vind je zo bijvoorbeeld binnenkort de Doktoren - een woontoren met 154 woningen aan Park Spoor Noord - waar op zo’n 80 meter hoogte grote bomen en daktuinen geplaatst worden. “Het idee komt overgewaaid uit Milaan waar sinds 2014 twee woontorens staan van respectievelijk 110 en 76 meter hoog die met 900 bomen en 15.000 struiken zo letterlijk een verticaal bos vormen.”

“Appartementen worden gemiddeld 10 vierkante meter kleiner”

Twee jaar geleden kocht je in ons land een nieuwbouwappartement van gemiddeld 85 vierkante meter groot. Inmiddels zijn ze al ruim 10 procent kleiner geworden, grosso modo 75 vierkante meter. “De tendens naar compactere flats gaat in 2019 nog verder”, meent Philippe Janssens, CEO van de Antwerpse projectontwikkelaar Immpact. “In Nederland en Frankrijk is een nieuw appartement nog maar 65 vierkante meter groot. Ook in Vlaanderen gaat het die richting uit. Maar dankzij bijvoorbeeld collectieve stookplaatsen winnen we wel ruimte. Bovendien benutten de Vlamingen steeds efficiënter hun beschikbare ruimte. Denk maar aan een douche in plaats van een bad, opbergruimtes in de trap en ingemaakte kasten.”

“Knokke Heist is het duurste, Manage het goedkoopste”

Het klinkt cliché, maar de duurste appartementen van België vind je nog steeds in de mondaine badplaats Knokke-Heist. De top-3 van duurste appartementensteden in ons land wordt aangevuld door Schilde en Sint-Pieters-Woluwe met een mediaanprijs voor appartementen van respectievelijk 368.800 euro en 320.000 euro. De goedkoopste appartementen in ons land vind je dan weer in Henegouwen. In de gemeente Manage bedraagt de mediaanprijs van een appartement gemiddeld 127.500 euro. “Onze markt heeft nood aan betaalbare appartementen. Zo kunnen mensen klimmen op de sociale ladder en van huurders eigenaars worden”, aldus Janssens.

“Woonkost van nieuwbouwappartement ligt 10% lager”

Uit een recent onderzoek van de KU Leuven en Immpact blijkt dat er gigantische verschillen in woonkost zijn tussen appartementsbewoners en eigenaars van een huis, maar ook tussen ouder vastgoed en nieuwbouw. “Wie een nieuwbouw koopt, heeft al vlug 10 procent minder woonkosten, dan wie in een huis woont dat dateert van voor 2000. In een relatief compact en nieuwbouwappartement bespaar je zelfs jaarlijks 450 euro of meer op verwarmings- en elektriciteitskosten in vergelijking met een huis dat al 20 jaar of ouder is. Voor heel wat jonge gezinnen die overwegen om een appartement te kopen, is dat toch een groot verschil”, legt Janssens uit.