Stadsfeestzaal wint opnieuw sterk aan populariteit

Nieuwe winkelformules versterken positie Stadsfeestzaal in Antwerpse retailmarkt

Hét paradepaardje van de Antwerpse shoppingcentra is opnieuw aan het boomen. Na een mindere periode de laatste twee jaar kan de Stadsfeestzaal op de Meir opnieuw uitstekende cijfers voorleggen. Zo trok het prestigieuze shoppingcenter vorig jaar meer dan zes miljoen bezoekers, wat evenveel is als in de succesvolle beginjaren. Dat vermelden eigenaar Multi Corporation BV en Group Hugo Ceusters-SCMS, de Antwerpse vastgoedreus die de commerciële verhuur van het shoppingcenter in 2016 in handen nam.

Dit jaar is het precies tien jaar geleden dat de Stadsfeestzaal aan de Antwerpse Meir - het prestigieuze gebouw van 20.500 m² met gouden koepel en vier verdiepingen - haar deuren opende als iconisch shoppingcenter. Een verjaardag die niet onopgemerkt voorbij mag gaan, want het shoppingcenter wint opnieuw fors aan populariteit. Zes miljoen bezoekers passeerden er vorig jaar. En op een doorsnee zaterdag worden er nu al vlug tot 35.000 bezoekers geteld, wat recordcijfers zijn.

De voorbije jaren had de Stadsfeestzaal het niet altijd even makkelijk, mede door het vertrek van de Duitse elektronica-supermarkt Saturn in 2013. Van begin 2015 tot eind 2016 was het zoeken naar nieuwe invullingen. Vandaag is er echter duidelijk sprake van een complete ommezwaai.

“Vandaag zitten we weer ruim boven de zes miljoen bezoekers per jaar, wat vergelijkbaar is met de populaire beginjaren. Dat is absoluut geen toeval. Met de winkels die er vandaag gevestigd zijn, slagen we er bijzonder goed in om shoppers van de Meir te prikkelen.”

Steven Bervoets, Shopping Center Manager

Shoppers Meir

Dat de Antwerpse Stadsfeestzaal opnieuw zoveel publiek aantrekt, heeft veelal te maken met de nieuwe winkels die er zich vestigden. Met de komst van een aantal grote discounters, eind 2016, werd ingespeeld op de behoefte van de vele shoppers op de Meir. Naast Action die een winkeloppervlakte van zo’n 1.100 m² huurt, kwamen er zo nog enkele andere populaire winkels bij. Denk maar aan Habitat, Kruidvat, Hans Anders, een aantal pop-up winkels en diverse permanente kiosken zoals Jules De Strooper, La Maison du Chocolat Belge, Munch Me Frozen Yoghurt, Bubble Bar, Let’Sushi, Fatima’s Foodshop en MoMade Cupcakes.

“Met de verbouwingswerken van de feestzaal in 2015 hebben we een eerste stap gezet om Shopping Stadsfeestzaal nog aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. Die lijn hebben we doorgetrokken met de recente veranderingen in de kelderverdieping. Met daarbij het aantrekken van een aantal populaire internationale retailers spelen we in op de vraag van onze bezoekers.”

Wouter Dijkman, Asset Manager North Western Europe bij Multi Netherlands NV

Internationale retailers

Anno 2017 staat de Antwerpse Stadsfeestzaal meer en meer op het verlanglijstje van internationale retailers. Zo neemt H&M een nieuwe grote winkel in met een directe toegang via de Meir. Een andere brand van de populaire modeketen tekende recent nog een contract voor een nieuwe winkel, terwijl Cos - een andere telg uit de H&M-groep - ook al in de Stadsfeestzaal zit. H&M en Men at Work zullen bovendien bewust meer gaan inspelen op de lichtinval in hun winkels, waardoor de ingang aan de Meir een volledige heropwaardering zal krijgen.

“Dat mensen weer massaal de weg naar de Stadsfeestzaal vinden, bewijst hoe belangrijk het is om een goed zich te hebben op de lokale markt en te luisteren naar de consument. Het aanbod is nu helemaal afgestemd op het gros van de mensen die op de Meir aan het shoppen zijn.”

Andre Mailleux, Head of Retail bij Group Hugo Ceusters-SCMS

Andre Mailleux