Corona slaat toe in Belgische vastgoedsector

Vastgoedexperts maken zich nog geen zorgen over een mogelijke crisis

Onze economie krijgt een flinke dreun van het coronavirus. Ook de vastgoedsector blijft niet buiten schot: bouwwerven liggen bijna overal stil, makelaars doen geen huisbezoeken meer en zelfs het ondertekenen van aktes en compromissen loopt stroef. Waar mogelijk wordt het opgevangen met digitale oplossingen, maar een baksteen kan je nu eenmaal niet digitaal leggen. Het effect op de woningprijzen? “Dat is moeilijk om nu al in te schatten, maar we maken ons niet te veel zorgen. Ook in 2008 is het Belgische vastgoed van de échte crisis gespaard gebleven”, luidt het bij de vastgoedexperts.

Ons land, bekend om de liefde voor bakstenen en bouwkranen, gaat ook op dat vlak een hele tijd niet meer zichzelf zijn. Veel bouwprofessionals moeten noodgedwongen het werk neerleggen. De gezondheid primeert. Dat benadrukt Revive, een projectontwikkelaar uit Gent, die bevestigt dat de meeste van hun werven de pauzeknop indrukken. Maar samen met de aannemers en alle andere partners, doet men er alles aan om meteen klaar te staan wanneer de werven terug kunnen opstarten - zodat de verloren tijd tot een minimum wordt beperkt.

“Een logische beslissing, ook als bouwsector moeten we er alles aan doen om de verdere verspreiding van het virus in te dijken. En ja, dit zal tot vertragingen leiden, maar dat economische verlies is veel minder erg dan extra slachtoffers. We rekenen in onze planning altijd wat marge in voor dergelijke onvoorziene omstandigheden, al spreken we in dit geval wel over een uitzonderlijke situatie die je niet kan voorzien. We proberen de eventuele vertragingen te compenseren door creatief en solidair met onze partners samen te werken. De impact voor de toekomstige bewoners van onze nieuwe woonwijken moet zo beperkt mogelijk blijven. Het is wel nog afwachten of de toevoer van bouwmaterialen op tijd terug opstart, want momenteel loopt de levering van grondstoffen uit het buitenland vanzelfsprekend nogal stroef. Maar we bereiden ons zo goed als mogelijk voor om een snelle doorstart te nemen eens dit achter de rug is.” Alexandre Huyghe, CIO van Revive

Verkoop valt stil

De verkoop van bestaande woningen voelt de impact van het coronavirus alvast wat harder: huisbezoeken zijn vanaf gisteren namelijk niet meer mogelijk. Vastgoedmakelaars gaan dus een moeilijke periode tegemoet.

“De verkoop gaat inderdaad een tijdje zo goed als stilvallen. Dat spreekt voor zich: je koopt niet zomaar een huis dat je niet hebt kunnen bezoeken. De bezoeken op onze website zijn dan ook sinds vrijdag al gehalveerd. Maar we verwachten dat deze ‘achterstand’ snel ingehaald zal worden wanneer we terug van start kunnen gaan. Dat hebben we uit de vorige crisissen - zoals die van 2008 - geleerd.” Cedric Vanhencxthoven, medezaakvoerder Heylen Vastgoed

En ook de administratieve zaken - zoals het ondertekenen van een compromis of een akte - moeten noodgedwongen op zoek naar een digitale oplossing.

“Er worden een paar zaken over het hoofd gezien: bepaalde ondertekeningen móeten doorgaan, of er hangen zware gevolgen aan vast. Denk maar aan een gezin dat een nieuwe woning gekocht heeft en op het punt stond om de huidige woning te verkopen. Als zij dat nu niet kunnen doen vanwege het coronavirus, hebben ze vanzelfsprekend een groot probleem. Daar moeten we snel met oplossingen komen. Sommige zaken zijn nu eenmaal moeilijk ‘on hold’ te zetten. Waar mogelijk wordt het opgelost met digitale tools, maar vastgoed verkopen zonder fysiek bezoek is nog lang niet ingeburgerd.” Cedric Vanhencxthoven, medezaakvoerder Heylen Vastgoed

Geen reden tot paniek

De beurzen crashen één voor één, tot het niveau van de financiële crisis van 2008, of zelfs nog dieper. Maar moeten we ook vrezen voor een crash op de vastgoedmarkt? De vastgoedexperts zien voorlopig nog geen reden tot paniek.

“België heeft historisch gezien een zeer stabiele vastgoedmarkt, die ook bij de vorige crisissen altijd gespaard is gebleven. De vraag naar vastgoed blijft immers groot in ons land: de bevolking is sterk gegroeid - zeker in de steden - en het aanbod is niet overal even snel gevolgd. Als er dan toch een effect op de woningprijzen zal zijn, zal dit de normale tendensen van de markt volgen en dus eerder selectief zijn: eigenaars van woningen die goed scoren qua locatie en duurzaamheid, moeten zich met andere woorden geen zorgen maken. En zelfs de woningen die minder goed in de markt liggen, gaan nu niet opeens kelderen in prijs. De vastgoedmarkt gaat niet van vandaag op morgen overkop gaan. Bovendien gaan investeerders misschien zelfs des te meer hun pijlen op vastgoed richten, nu de beurzen allemaal in het rood gaan.” Alexandre Huyghe, CIO van Revive

Hannelore Schmid

Communicatie, Bereal