Opinie: "Dagelijks begaan mensen een miskoop op de vastgoedmarkt"

Elke dag opnieuw gebeurt er minstens één miskoop op de Belgische vastgoedmarkt. Dat stelt aankoopmakelaar Vinta - zeg maar de makelaar die enkel voor de koper werkt - na twee recente verhalen over compleet fout gelopen vastgoedtransacties in het nieuws kwamen.

Eerst was er het verhaal van de vastgoedmakelaar die in Blankenberge hetzelfde huis twéé keer verkocht had. Daarna kwam het verhaal van een vrouw die in Spanje een villa aan verschillende Gentenaars verkocht zonder medeweten van de eigenaar. Het roept veel vragen op, en precies daarom wil de West-Vlaamse aankoopmakelaar Vinta waarschuwen.

Hendrik Tanghe: “De verhalen van Blankenberge en Spanje blijven gelukkig nog altijd iets uitzonderlijk. Het gaat om geïsoleerde gevallen, brute pech. Maar het zal niet bijdragen aan het sowieso al weinig positieve imago dat makelaars hebben. En dat ondanks het feit dat de meesten onder hen - zoals in alle beroepscategoriën - wél correct handelen, en hun job goed doen.”

Net daarom is het een spijtige zaak dat degene die aan de andere kant staat, de koper, niet dezelfde reflex heeft: ook een professional inschakelen. Reality TV-reeksen zoals Huizenjagers op VIER - zeg maar het Komen Eten van de makelaars - helpen daarbij niet, meent Tanghe. “Zo’n programma doet vooral uitschijnen dat de beslissing om een bepaald huis te kopen vergelijkbaar is met de aankoop van een stuk vlees bij de lokale slager. De aankoop van een huis is uiteraard veel complexer dan dat, en voor de gemiddelde Belg is het ook nog eens de grootste en belangrijkste aankoop van zijn leven.”

Nochtans gebeuren er volgens de West-Vlaamse aankoopmakelaar dagelijks miskopen en fouten, de ene al groter dan de andere. Een renovatiekost die foutief wordt ingeschat, waardoor de koper een te hoge prijs heeft betaald en later met zware bijkomende kosten wordt opgezadeld. Of een huis dat in overstromingsgevoelig gebied ligt zonder dat de koper het wist. Of nog zoiets: een café dat binnen een paar maanden opent zonder dat je het wist, maar spijtig genoeg wel vlak naast het huis dat je gekocht hebt…

“Je zal het maar meemaken. Maar vooral, het zijn allemaal miskopen die te vermijden waren als de koper zich beter geïnformeerd had of zich zou laten begeleiden”, aldus Tanghe. “In Nederland, toch niet zo ver van huis, doen kopers dat al jaren. Het is er gewoon ingeburgerd. Als particulier heb je nu eenmaal vaak te weinig kennis, al was het maar omdat de meeste onder ons nog altijd maar één of twee keer in hun leven een woning kopen.”

Tot vandaag blijken nog veel Belgen hun ervaring en kennis bij zo’n belangrijke aankoop te overschatten. Of ze doen beroep op een nonkel, schoonbroer of vriend die beweert zelf ‘iets van vastgoed te kennen’. “Ik snap het wel”, zegt Tanghe. “Een huis kopen is sowieso een dure bedoening en ook die professionele hulp kost dan nog eens geld. Maar hebben diezelfde kopers zich al eens afgevraagd hoeveel zo’n miskoop hen kost? Niet alleen in hun portefeuille, maar ook emotioneel.”