“Dit is een btw-revolutie voor de vastgoedsector”

Begrotingsakkoord regering-Michel: vastgoedsector reageert positief op maatregel voor invoering BTW op professionele verhuur

Vastgoedontwikkelaars en -investeerders zullen nieuwe of gerenoveerde gebouwen straks dan toch kunnen verhuren met btw. Dat blijkt uit het begrotingsakkoord dat de regering-Michel vandaag bekend heeft gemaakt. De Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (UPSI-BVS), die de Belgische vastgoedsector vertegenwoordigt, spreekt van een revolutionaire beslissing die ervoor zal zorgen dat buitenlandse vastgoedinvesteerders sneller de weg naar ons land zullen vinden.

***

De federale regering bereikte vorige zomer al een akkoord over het invoeren van btw op professionele verhuur, maar de maatregel werd in het najaar van 2017 onverwacht van tafel geveegd. Daardoor was ons land nog het enige in Europa waar vastgoedinvesteerders en -projectontwikkelaars geen btw op de verhuur konden recupereren. Het maakte ons land minder aantrekkelijk voor (buitenlandse) vastgoedinvesteerders.

Door de beslissing die de regering-Michel nu bekend maakt, zullen verhuurders de btw die ze betalen op een nieuw bedrijfspand of een verbouwing ervan kunnen aftrekken indien ze ervoor opteren de verhuur te onderwerpen aan BTW. Dat kan een aanzienlijke besparing opleveren, ook voor de huurders. De hervorming moet een einde maken aan de concurrentiehandicap tegenover de ons omringende landen en zal tot nieuwe investeringen leiden.

Olivier Carrette, gedelegeerd bestuurder van UPSI-BVS, spreekt van een “btw-revolutie in de vastgoedsector”.

“Dit is één van de belangrijkste btw-hervormingen sinds lang. Naast een boost voor de vastgoedsector en een betere toegankelijkheid van de huurmarkt voor bedrijven, zal dit ook een positieve impact hebben op de kwaliteit van ons vastgoedpatrimonium. Deze maatregel zal ervoor zorgen dat vastgoedinvesteerders opnieuw meer geneigd zullen zijn om in ons land te investeren. Daardoor kunnen we ons ook aan een forse opmars van de reconversie van oude panden verwachten.”

Olivier Carrette, gedelegeerd bestuurder UPSI-BVS

De maatregel zelf zal volgens de federale overheid jaarlijks 20 miljoen euro kosten. De Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (UPS-BVS) maakt zich sterk dat de overheid zal kunnen rekenen op de nodige terugverdieneffecten.

UPSI-BVS is de sectororganisatie die zowel in Vlaanderen als in Wallonië en Brussel de vastgoedontwikkelaars, -investeerders en verkavelaars in ons land vertegenwoordigt. De leden van UPSI-BVS zijn goed voor 60 procent van de omzet in de vastgoedsector, 40.000 jobs, en een jaarlijkse belastingsbijdrage van 5,7 miljard euro.

Olivier Carrette

UPSI-BVS