Eén op de vijf shoppers heeft nu al stress voor Kerstmis

Angst om beoordeeld te worden zorgt voor steeds grotere keuzeverlamming

Liefst één op de vijf shoppers heeft nu al stress om tijdig een leuk kerstgeschenk te vinden. Dat blijkt uit een bevraging bij shoppers in Wijnegem. Het aantal Vlamingen met zogeheten cadeaustress zal de komende dagen alleen maar toenemen, zo verwacht consumentenpsycholoog Herman Konings. “Nooit eerder stonden er zoveel vrienden en familieleden op onze lijstjes, was de keuze aan cadeaus zo groot, en hechten we zoveel waarde aan de beoordeling van anderen”, zegt hij. “Dat leidt uiteindelijk tot keuzeverlamming.” Om stress bij shoppers weg te nemen, opent Wijnegem een inspiratieshop en zet het ook elke zaterdag van december een deskundige cadeau-adviseur in die je telefonisch of in het shopping center op weg kan helpen naar een leuk cadeau op maat van ieders budget.

Elk jaar zie je het gebeuren: één dag voor Kerstmis hollen nog snel duizenden Vlamingen door de winkelcentra, wanhopig op zoek naar de laatste kerstgeschenken. Ze leiden aan zogeheten cadeaustress. Het fenomeen bestaat al lang, maar lijkt de jongste jaren bij meer mensen vroeger toe te slaan. Zo gaf liefst één op de vijf shoppers in Wijnegem vorige week - een dikke maand voor de feestdagen - aan al cadeaustress te hebben.

“De keuzeverlamming is tegenwoordig bijzonder groot. We schenken niet alleen meer kerstcadeaus aan meer familieleden, maar ook aan een hoop vrienden en zelfs collega’s. Daarnaast is de keuze aan cadeaus ook nooit zo groot geweest. Tel daar nog een dalend tijdsbudget bovenop - de gemiddelde werkende Belg heeft tegenwoordig al 7 uur per week minder tijd dan 25 jaar geleden - en je weet dat het stressniveau bij vele Vlamingen toeneemt. Hoe dichter bij de feestdagen, hoe meer Vlamingen nog cadeaustress krijgen.”

Herman Konings, consumentenpsycholoog

Beoordeling

Volgens Konings is er nog een bijkomende factor die ervoor zorgt dat de keuzeverlamming tegenwoordig groter is: vrees om op gevoelige tenen te staan.

“Sommige Vlamingen durven al geen stofzuiger meer aan een vrouw cadeau doen, of een boor aan een man, omdat het mogelijk door anderen als ‘fout’ kan worden beschouwd. Hoewel die mensen misschien net heel blij kunnen zijn met die cadeaus. We trekken ons dezer dagen - onnodig - bijzonder veel aan van beoordelingen van derden. Zal iemand mijn cadeau vrouw- of manonvriendelijk vinden? Vind iemand misschien dat ik te weinig moeite heb gedaan om origineel uit de hoek te komen? Die twijfel zorgt er evenzeer voor dat sommigen blokkeren in hun zoektocht naar een cadeautje.”

Herman Konings, consumentenpsycholoog

EHBC

Om het stressniveau bij shoppers te helpen dalen, schakelt Wijnegem elke zaterdag van december een deskundige cadeau-adviseur in. Die zal zelfs de shoppers die niet weten waar eerst te zoeken, op weg kunnen helpen. De adviseur vind je terug in een speciaal ingericht pand dat dagelijks geopend is: de EHBC-shop, wat staat voor Eerste Hulp Bij Cadeaustress.

“In het pand zelf kan je elke dag heel wat inspiratie opdoen in vijf verschillende thema’s: ‘koppels’, ‘gezinnen’, ‘grootouders’, ‘kinderen’ en ‘secret santa’. Helpt dit nog niet, dan kan je onze adviseur aanspreken. Aan de hand van beschikbaar budget en de persoon voor wie het geschenk bedoeld is, kan zij je verder op weg zetten. Ze heeft voor iedereen wel een leuk idee. Wie zelfs na het advies nog twijfelt, kan ook steeds een speciale cadeaubon kopen waarmee diegene voor wie je een geschenk zoekt achteraf in alle 250 winkels van Wijnegem terecht kan.”

Zsofi Horvath van Wijnegem Shopping

De EHBC-shop is dagelijks open van 10 uur en 20 uur (tot 21 uur op vrijdag) en vrij toegankelijk voor iedereen die inspiratie wil opdoen. De cadeau-adviseur is ook telefonisch bereikbaar op het nummer 0485/540.662.

Zsofi Horvath

Communicatiemanager, Wijnegem