Eigenaar Brusselse Financietoren rondt verkoop af voor één van de grootste woningprojecten van Duitsland

Kantoorcomplex maakt plaats voor ruim 1.200 nieuwe woningen in de populaire binnenstedelijke wijk Gallus in Frankfurt am Main

Vastgoedontwikkelaar Breevast, eigenaar van de Financietoren in Brussel, en investeringsmaatschappij ZBG Group of Companies (ZBG) hebben een van de grootste woningprojecten van Duitsland verkocht aan de Duitse beursgenoteerde ontwikkelaar Instone Real Estate Group AG. De afronding van de verkoop betekent dat de weg voor Instone nu vrij is voor de start van de volgende projectfase voor het voorbereiden van de woningbouw aan de Frankfurtse Kleyerstrasse 94 in de populaire binnenstedelijke wijk Gallus. Het omvangrijke project beantwoordt aan de groeiende vraag naar meer woningen in de stad.

De investering, bestaande uit een kantorencomplex, kwam in 2003 in het bezit van ZBG en was tot eind 2017 verhuurd aan de onderneming Avaya Inc. De investeringsbeslissing van ZBG en Breevast was gebaseerd op de observatie dat het omliggende gebied zich langzaamaan transformeerde van kantorenwijk naar een woonwijk. ZBG en Breevast speelden in op deze trend en startten een langdurige en intensieve procedure met de gemeente om het bestemmingsplan te wijzigen en de ontwikkeling van woningen mogelijk te maken. Het asset-, ontwikkel- en transactiemanagement werd verzorgd door Breevast. Wanneer het project is afgerond, zullen er ruim 1.200 woningen met een totale oppervlakte van 119.000 m2, 6.000 m2 retail en 30.000 m2 aan parkeergelegenheid zijn gebouwd.

Verkoop aan Instone Real Estate

Omdat ZBG en Breevast hebben besloten zich met vastgoedontwikkeling op andere regio’s te concentreren, leidde de realisatie van het residentiële bestemmingsplan tot de beslissing het project te verkopen. Na een tenderprocedure, die werd begeleid door CBRE, werd gekozen voor één van  Duitslands grootste ontwikkelaars, het beursgenoteerde Instone Real Estate Group AG. Na de levering van het project, zal Instone spoedig aanvangen met de woningontwikkeling.

“In de vastgoedwereld is in de afgelopen jaren te weinig aandacht geweest voor het ontwikkelen van stedelijke woonruimte. Dat heeft geleid tot een tekort aan woonruimte in grote steden over de hele wereld. Wij zien dit project als een geweldig voorbeeld van de strategie van Breevast om meer woningen in steden en bij stedelijke herontwikkelingen te realiseren. Dit doet Breevast ook in België, Luxemburg, en steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.”

Henk Brouwer, CEO van Breevast en directielid van ZBG

“Duitse grote steden en Frankfurt am Main in het bijzonder hebben dringend behoefte aan nieuwe woningen. De transformatie van voormalige industrieterreinen of verouderde kantoorcomplexen in woningen speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. Wij zijn verheugd dat sterke partners als ZBG en Breevast, evenals de gemeente Frankfurt, onze visie voor het Avaya-terrein delen. Instone Real Estate brengt jarenlange ervaring in de algemene ontwikkeling en volledige realisatie van grote stadswijken mee naar dit project.”

Andreas Gräf, COO bij Instone

Over ZBG
ZBG is een investeringsmaatschappij die is opgericht in 1982. De investeringsportefeuille concentreert zich op drie gebieden: vastgoedontwikkeling en -investering, landbouw, en technologie. Met zijn investeringen beoogt ZBG een langdurig positief effect op de toekomst van de aarde en de mensen die er wonen te bewerkstelligen.

Het hoofdkantoor van ZBG is gevestigd in Eindhoven. Voor meer informatie, bezoek www.zbg.nl

Over Breevast
Breevast, opgericht in 1963, richt zich op de ontwikkeling, realisatie, het investeren en beleggen in, alsmede het beheer van commercieel en residentieel vastgoed in Europa en Noord-Amerika.

Breevast investeert in vastgoed, maar nog belangrijker, Breevast bouwt aan een mooie toekomst voor mensen door ideale ruimtes voor hen te creëren. De belangrijkste motivatie voor de investeringen is de groei in populariteit van stedelijk wonen, voornamelijk in belangrijke internationale steden. Breevast wil mensen de mogelijkheid bieden om te wonen in de stad in een tijd dat dit steeds uitdagender wordt door het tekort aan kwaliteitsvastgoed in veel steden. Breevast heeft circa 1,7 miljoen m2 vastgoed onder management goed voor ruim EUR 3 miljard aan belegd vermogen en een groepsvermogen van EUR 662 miljoen in 2018. De voornamelijk residentiële ontwikkelingspijplijn heeft een omvang van circa 600.000 m2.

Naast het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam heeft Breevast kantoren in Antwerpen, Luxemburg en Newport Beach (Verenigde Staten). Voor meer informatie, bezoek www.breevast.nl

Over Instone Real Estate (IRE)
Instone Real Estate is een van Duitslands toonaangevende residentiële ontwikkelaars en staat genoteerd aan de SDAX. Het bedrijf ontwikkelt aantrekkelijke meergezins- en residentiële gebouwen en sociale woningbouw, ontwerpt moderne stadswijken en renoveert monumentale gebouwen voor residentieel gebruik. Kopers zijn voornamelijk eigenaar-bewoners, particuliere investeerders die kopen en verhuren, en institutionele investeerders. In 28 jaar tijd heeft Instone Real Estate met succes meer dan een miljoen vierkante meter ontwikkeld. Ongeveer 330 medewerkers werken op acht locaties in het hele land. Op 30 juni 2019 omvatte de projectportefeuille van het bedrijf 47 ontwikkelingsprojecten met een verwacht totaal verkoopvolume van ongeveer 5,1 miljard euro en meer dan 11.500 eenheden.

Henk G. Brouwer

Breevast en ZBG