Flat huren in Vlaanderen tot 41 euro per maand goedkoper

Ruimer aanbod van huurappartementen zorgt voor prijsdaling

• Een appartement huren in Vlaanderen is goedkoper geworden. Vorig jaar kostte een doorsnee appartement in Vlaanderen 640 euro per maand tegenover 649 euro in 2016.

• Opvallend: hoe groter het appartement, hoe groter de daling in prijs. Het verschil van 2017 tegenover 2016 bedraagt 41 euro voor grote appartementen wat op de huurmarkt “veel” kan genoemd worden.

• De reden voor deze prijsdaling is het toegenomen aanbod van appartementen op de private huurmarkt.

• Ook opmerkelijk: huurpanden staan iets langer te huur dan vroeger. In 2017 stonden appartementen 75 dagen te huur, woningen gemiddeld 65 dagen.

Wie een flat huurt in Vlaanderen, moest vorig jaar gemiddeld bijna 10 euro minder betalen dan in 2016. Voor appartementen met drie slaapkamers of meer was er zelfs sprake van een gemiddelde prijsdaling die kon oplopen tot 41 euro. Dat komt in de eerste plaats door het grotere aanbod van appartementen op de private huurmarkt. Huurpanden staan bovendien ook iets langer te huur, al is het verschil niet heel groot. Dat alles blijkt uit de jaarlijkse Huurbarometer van Dewaele Vastgoedgroep, die zich baseert op 6.562 verhuringen in Vlaanderen.

***

Voor het eerst in vier jaar zijn de huurprijzen in Vlaanderen lichtjes aan het dalen. En dan vooral op de markt van appartementen. Vorig jaar betaalde je gemiddeld 640 euro voor een doorsnee appartement in Vlaanderen, in 2016 bedroeg die huurprijs nog 649 euro. De daling van 1,5% - oftewel bijna 10 euro per maand - komt er ondanks een stijging van de inflatie.

Al even opvallend: hoe groter het appartement, hoe groter de daling van de huurprijzen. De grote appartementen met drie slaapkamers of meer daalden het meeste in huurprijs. In 2016 betaalde je nog gemiddeld 809 euro, vorig jaar zakte die huurprijs tot 769 euro - oftewel een daling van maar liefst 5 procent.

“Dit is een belangrijke vaststelling, want een verschil van enkele tientallen euro’s kan fors doorwegen voor een huurder.”

Filip Dewaele, CEO Dewaele Vastgoedgroep

Wat geldt voor appartementen op de vrije huurmarkt, is niet van toepassing op de woningen. Voor huurhuizen is de gemiddelde huurprijs lichtjes gestegen. Die prijs was de voorbije jaren echter stabiel, maar is nu dus voor het eerst weer licht gestegen van gemiddeld 765 euro per maand in 2016 tot circa 769 euro in 2017.

Spel van vraag en aanbod

Er zijn verschillende verklaringen waarom de gemiddelde huurprijs van een appartement op de private markt daalt. Zo is het aanbod van kwalitatieve appartementen op de huurmarkt de voorbije jaren fors gestegen, wat te maken heeft met het toenemend aantal investeerders. Uiteraard is ook de vraag gestegen, maar weliswaar in iets mindere mate. Bovendien zijn het vooral singles en kleine gezinnen die de private huurmarkt betreden, wat de mindere interesse - en vervolgens de forsere prijsdaling - van de grotere appartementen verklaart.

“Het aanbod op de private huurmarkt heeft nog marge, want we zitten nu eenmaal met een krapte. Van een overaanbod moeten we dus niet spreken. Maar het aantal investeerders dat een appartement verhuurt, is de voorbije jaren wel toegenomen, met alle gevolgen vandien voor de huurprijzen. Noem het simpelweg de markt van vraag en aanbod die speelt. Maar misschien ook wel belangrijk is dat er de jongste jaren veel geïnvesteerd is in nieuwbouw, wat de kwaliteit van huurpanden ten goede komt.”

Filip Dewaele, CEO Dewaele Vastgoedgroep

Langer te huur

Volgens de Huurbarometer staan panden ook ietsje langer te huur dan vroeger het geval was. Al gaat het niet om gigantische verschillen. In 2017 stonden appartementen gemiddeld 75 dagen te huur, terwijl dat in 2016 maar 73 dagen waren. Eenzelfde trend valt op bij de woningen die het afgelopen jaar gemiddeld 65 dagen moesten wachten op een nieuwe huurder tegenover 62 in 2016.

Dewaele Vastgoedgroep, die zich intussen één van de grootste Vlaamse vastgoedspelers op de private huurmarkt mag noemen, baseert zich voor haar marktanalyse op 6.562 verhuringen in Vlaanderen, rekening houdend met zowel het iets lagere als het hoge prijssegment.

In bijlage (onder de foto's) vind je enkele grafieken en meer cijferinformatie over de huurbarometer.

Voor de audiovisuele pers: indien gewenst kunnen we je in contact brengen met een aantal huurders die hun verhaal willen doen.

Huurbarometer 2017.pdf

Filip Dewaele