Helft van logistieke bedrijven is niet voorbereid op Chinese machtsgreep

Coronacrisis moet volgens Montea toenemende impact van China duidelijk maken voor Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in ons land onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Liefst de helft van de bedrijfsleiders verwacht geen grote invloed van de Chinese markt op zijn activiteiten, zo leert de nieuwe Logistieke barometer van het beursgenoteerde Montea. Dat is opmerkelijk, want meer dan ooit zet China vandaag met rasse schreden koers naar West-Europa. De coronacrisis biedt op dat vlak extra ontwikkelingskansen waar de logistieke sector volop op moet inspelen. “Want je zal zien, de Chinezen zullen straks ook bij ons komen aankloppen”, stelt Jo De Wolf, CEO van Montea, vast.

Sinds eind jaren ’90 heeft China zich in een rotvaart ontwikkeld tot de tweede grootste economie van de wereld, na de Verenigde Staten. En ook in ons land is die impact te zien. In de eerste negen maanden van vorig jaar voerden Chinezen maar liefst voor 12,4 miljard euro producten en diensten in. Dat is nog steeds vier keer minder dan onze grootste toeleverancier - Nederland - maar het Chinese aandeel heeft volgens experten wel alle potentieel om de komende decennia snel te groeien.

Toch zet slechts één op de twee logistieke spelers zich nu al schrap voor de impact van de Chinese markt op hun activiteiten, zo blijkt uit de Logistieke barometer van Montea. Deze barometer is een tweejaarlijkse bevraging bij de top van de logistieke sector, die zich voornamelijk focust op een aantal nieuwe trends in de markt en waarbij nu ook op China werd ingezoomd. Bijkomend opmerkelijk resultaat uit de barometer: precies 15 procent van de Belgische logistieke sector voelde een significante impact van China in 2019. En amper een vierde van de logistieke spelers (25 procent) verwacht ook in 2020 of 2021 een China-effect te voelen. Voor Montea gaat het om een onderschatting, al moet gezegd dat de bevraging weliswaar voor het uitbreken van de coronacrisis werd uitgevoerd.

“Hopelijk doet corona ons effectief beseffen dat China dichterbij is dan we denken. Want uiteindelijk staat China nu voor een kenniseconomie. Het land heeft een armoedecijfer van slechts 0,2 procent én tracht ook op gebied van ecologie dé absolute vernieuwer te zijn.  Het land dat ooit bekend stond als de fabriek van de wereld en worstelde met armoede en vervuiling is dus niet meer. Dat moeten we heel goed beseffen.”

Jo De Wolf, CEO Montea

Nog te veel logistieke bedrijven dreigen de trein te missen als ze zich niet voorbereiden op de impact die China zal teweegbrengen op de logistieke sector, luidt het bij Montea. Volgens de beursgenoteerde vastgoedspeler is het duidelijk dat internationale partnerships met Chinese bedrijven de komende decennia doorslaggevend zullen zijn. En dat zowel voor ontwikkelingen binnen onze eigen samenleving, als voor de Belgische en Europese bedrijfscultuur.

“Het verrast dat één op de twee Belgische logistieke bedrijven nog niet voorbereid op de invloed van de groeiende Chinese markt. Samenwerken met de wereldhegemonie van de 21ste eeuw kan onze eigen sector en economie nochtans naar een hoger niveau tillen in de nabije toekomst.”

Alibaba en Lingang

De bekendste methode waarmee China aan haar nieuwe wereldhegemonie timmert, is via het zogeheten ‘Belt and Road Initiative’. De invoering van deze ‘Nieuwe Zijderoute’ ging in 2013 van start en is erop gericht om de handel tussen China en inmiddels al meer dan 60 landen - hoofdzakelijk in Europa en Noord-Afrika - te vergroten door grote infrastructuurinvesteringen. Heel wat Europese landen hebben zich al geëngageerd en sinds vorig jaar heeft ook Italië zich als eerste G7-land aangesloten tot het economische programma.

Bovendien wijst De Wolf op de vergevorderde participatie van onze buurlanden in het ‘Belt and Road Initiative’. Maar ook in eigen land zijn er al een aantal voorbeelden te vinden van succesvolle samenwerkingen met Chinese toppers. Onder andere met een Chinese logistieke mastodont zoals Lingang in de haven van Zeebrugge en bij online gigant Alibaba op de luchthaven van Luik.

“Met het ‘Belt and Road initiative’, zeg maar een mondiale logistiek netwerk, neemt het belang van China als handelspartner toe. Het is het grootste infrastructuurproject dat de wereld ooit gekend heeft, met een impact op 60 procent van de bevolking en meer dan 60 landen. Deze connectie die China maakt naar de wereld, komt op een moment dat de VS zich op zichzelf terugtrekt onder het motto ‘America First’. In België moeten we van dit momentum gebruik maken en nog meer onze sterkste logistieke verkeersassen in de kijker zetten.”

Coronacrisis

Volgens Montea zal de huidige coronacrisis nieuwe ontwikkelingskansen genereren voor de logistieke sector. Zo zullen bedrijven grotere, meer strategische voorraden moeten opbouwen in Europa, en dat voor zowel productie als levering.

“We hebben met z’n allen ervaren hoe snel ons economisch systeem ontregeld wordt wanneer de toevoer van buiten Europa plots stilvalt. Deze crisis legt dan ook de kwetsbaarheid van onze leveringsketen bloot. Vertrouwde principes zoals ‘just in time’ en ‘single supplier’ moeten in de toekomst kritischer bekeken worden. Bedrijven zullen hun voorraden anders moeten bepalen. We zagen voor de crisis al een aantal bedrijven die onderzoeken om een stuk geautomatiseerde productie terug naar Europa te halen. Corona zal deze reflectie nu nog meer versnellen.”

Jo De Wolf

CEO, Montea