Heropleving Molenbeek in stroomversnelling: 100 appartementen op Cinoco-site

Nieuwe Jezuïetenschool maakt volledige ‘opvoedingscyclus’ af

De heropleving van Molenbeek komt in een stroomversnelling: op de plaats waar momenteel wijndistributeur Cinoco-Palais du Vin gevestigd is, vlakbij het Weststation, komen er binnenkort een 100-tal betaalbare huurappartementen bij. Het gaat om een ontwikkeling van Revive, de projectontwikkelaar die de komende maanden ook de laatste hand legt aan de aangrenzende woontoren Ekla. De helft van de gronden die de ontwikkelaar van Cinoco-Palais du Vin kocht, verkochten ze meteen door aan Ignatius Scholen Brussel. Zij bouwen er nu een middelbare school die - na de crèche en de lagere school - het laatste ontbrekende puzzelstuk van de ‘opvoedingscyclus’ rond Ekla is.

De gerenommeerde wijndistributeur Cinoco-Palais du Vin verhuist begin 2020 naar Nijvel en verkoopt zijn gronden in Sint-Jans-Molenbeek - in totaal 10.000m2 - aan projectontwikkelaar Revive. De Gentse vastgoedspeler, die met de bekende woontoren Ekla al betaalbare nieuwbouwappartementen in de gemeente ontwikkelt, zal nu ook op de nieuwe site een 100-tal betaalbare huurappartementen bouwen.

“Molenbeek zet hiermee alweer een grote stap. Het voorbije jaar zijn al een hoop studenten naar Ekla verhuisd en vanaf maart komen daar nu ook de eerste bewoners van de appartementen bij. Met de 100 nieuwe appartementen zetten we die heropleving bovendien verder op de lange termijn: we willen nieuwe gezinnen blijven aantrekken en tegelijk ook de buurt opwaarderen met future-proof nieuwbouwprojecten.”

Nicolas Bearelle, CEO van Revive

Bij de oplevering van de eerste appartementen van Ekla in maart, gaan meteen de eerste winkel - een OKay Compact - en het nieuwe buurtpark van 700 vierkante meter open. Ten slotte wordt ook de laatste hand gelegd aan de kantoorruimtes: ongeveer 1.000m2 verdeeld over twee verdiepen.

Opvoedingscyclus

De plannen voor de nieuwe appartementen, waarmee Revive wil inzetten op betaalbare verhuur, vullen bovendien maar de helft van de Cinoco-site. De andere 5.000m2 verkoopt Revive aan Ignatius Scholen Brussel. Zij bouwen er op hun beurt een nieuwe ASO-, BSO- en TSO-school. De projectontwikkelaar en de jezuïeten bekijken momenteel of de school zijn sportfaciliteiten na de uren ook met de toekomstige bewoners van de appartementen kan delen.

Opvallend: met deze middelbare school is nu het laatste ontbrekende puzzelstuk gelegd voor de volledige ‘opvoedingscyclus’ van de wijk. In project Ekla is namelijk al een crèche én een lagere school in aanbouw.

“Na de crèche en de lagere school, was er een grote nood aan een middelbare school. Daarom zijn we heel blij met de komst van de jezuïeten. Zo kunnen de kinderen van de gezinnen in Ekla en het nieuwe project hun hele schoolcarrière in hun eigen buurt naar school gaan. Dat maakt de buurt niet alleen aantrekkelijk, het is ook goed voor de mobiliteit.”

Nicolas Bearelle, CEO van Revive

De bouw van de nieuwe site start in 2020 en tegen begin 2022 verwelkomt de ontwikkelaar de eerste bewoners.

Alexandre Huyghe

Chief Investment Officer, Revive