Heropwaardering Aarschotse winkelstraat mist effect niet

Ontwikkelaar licht plannen toe voor iconisch gebouw van Haute Couture Harry

De facelift van dé winkelstraat van Aarschot lijkt goed aan te slaan. Heel wat Aarschotenaren tonen een gezonde interesse in de plannen die er zijn met één van de meest beeldbepalende gebouwen in de Martelarenstraat, met name in de voormalige bruidswinkel van wijlen Harry Heylen. Vastgoedontwikkelaar Kolmont start er binnenkort met de bouw van tien appartementen en laat weten in geen geval aan de iconische witte gevel te zullen raken. Eind deze week stellen ze het project voor en start ook de verkoop.

De winkelwandelstraat van Aarschot staat voor een grote heropwaardering van de buurt. Teveel panden stonden er de laatste jaren leeg, waardoor zich nu een grondige facelift opdrong. Eén van de meest opvallende projecten daarbij is de complete make-over van de befaamde bruidswinkel Haute Couture Harry in de Martelarenstraat. De winkel van de voormalige eigenaar Harry Heylen - een naam als een klok in Aarschot - was voor de regio dé bruidswinkel bij uitstek. Velen zijn dan ook benieuwd naar de plannen die men met het pand heeft. Meer nog: er lopen ook heel wat aanvragen binnen van Aarschotenaren die interesse hebben om te wonen in één van de appartementen die achter de iconische witte gevel komen.

“Het gebouw, en zeker de witte gevel, blijkt bij heel wat Aarschotenaren goed te liggen. Na een marktbevraging en een grondige studie van dit unieke pand, de omgeving en de diverse randvoorwaarden besloten we om één van de meest bijzondere gevels in Aarschot te integreren in het bouwproject. Op die manier kunnen we de herinnering ook bewaren. De schitterende gevel met geglazuurde bakstenen en knappe detaillering moet zeker deel uitmaken van het totale geheel. Daarom restaureren we de witte voorgevel van de winkel in volle glorie.”

Jo Berben, architectenbureau a2o

Gezonde interesse

De bouw is nog niet gestart, maar nu al is er sprake van een gezonde interesse in de plannen die men met het gebouw heeft. Dat toont volgens de ontwikkelaar aan dat de aanpak van de winkelbuurt zijn vruchten afwerpt.

“De centrale ligging in Aarschot, pal in de winkelwandelstraat van de stad, is een grote troef. Alles wat je nodig hebt, van winkels tot openbare diensten, ligt binnen handbereik. Dat zorgt er meteen ook voor dat dit soort appartementen zowel bij jong als oud gegeerd is.”

Jeroen Van Neck, projectontwikkelaar Kolmont

Stadsinbreiding

Volgens recente cijfers van Statistiek Vlaanderen zal Aarschot binnen tien jaar de kaap van 30.000 inwoners ruimschoots overschrijden. Om geen extra groen te laten sneuvelen rond de stadskern, wordt met dit bouwproject volop ingezet op stadsinbreiding. Op die manier breidt de stad uit binnen haar eigen bebouwing, wat in lijn ligt van de betonstop.

Op vrijdag 23 maart lanceert projectontwikkelaar Kolmont om 19u00 de verkoopfase van het bouwproject in de Aarschotse brasserie ‘Kop of Munt’. Zondag 25 maart om 14u00 organiseert de ontwikkelaar een opendeurdag waar de inwoners van de stad met eigen ogen kunnen zien wat er precies staat te gebeuren op de plaats van de vroegere bruidswinkel.

Jeroen Van Neck

Projectleider, Kolmont