Iconisch reclamebeeld van “Miss Belga” onder de hamer

Experten bestempelen origineel portret van tricolore Belga-meisje als “cultureel erfgoed”

• Veilinghuis The Romantic Agony brengt origineel ontwerp van één van de meest iconische en typische Belgische beelden uit de sigarettenreclame op de markt.

• Eveneens opmerkelijk veilingstuk: zeldzame tekeningen toegeschreven aan de Vlaamse kunstschilder Pieter Brueghel de Jonge. De waarde wordt geschat op 30.000 tot 40.000 euro.

• Ook onder de hamer: een vijfhonderd jaar oude incunabel, een boek dat dateert uit de beginperiode van de boekdrukkunst.

U kent haar wel, het tricolore Belga-meisje met de zwierige pluimhoed dat al sinds 1925 op de Belga- sigarettenpakjes prijkt. Het is zonder enige twijfel één van de meest iconische - én typisch Belgische - beelden uit de sigarettenreclame. Het originele ontwerp van deze “Miss Belga” gaat eind deze maand opvallend genoeg onder de hamer in het Brusselse veilinghuis The Romantic Agony. Het portret maakt deel uit van een uitzonderlijke collectie en wordt door experts zonder meer als cultureel erfgoed beschouwd. Het ontwerp wordt geveild aan een startprijs van zo’n 1.000 euro, maar zal allicht voor een veelvoud naar een nieuwe eigenaar gaan.

Miss Belga is, samen met het Tigra-meisje en de Marlboro-cowboy, een van de grote iconen van de sigarettenreclame. Haar beeltenis siert al sinds 1925 op de Belga-pakjes, al was het niet altijd dezelfde dame. De allereerste miss - die meteen voor een iconisch beeld zorgde - was de Antwerpse Paula Colfs-Bollaert. Ze werd geschilderd door de Belgisch/Zwitserse kunstenaar Leo Marfurt (1894-1977), die zijn eigen reclamebureau in Brussel opstartte en niet alleen voor het bekende sigarettenmerk werkte maar onder andere ook voor het automerk Minerva.

De beeltenis die Marfurt maakte van het sigarettenmeisje, werd zeer populair onder rokers. Meer nog: Miss Belga, die altijd in de Belgische driekleur gehuld ging, groeide in de loop der jaren uit tot een echt Belgicistisch symbool. Eén van de eerste, originele ontwerpen van dit iconische beeld komt nu, op 28 april, op de markt. Het gaat om een schilderwerk van 15,5 cm op 17 cm dat “Miss Belga” afbeeldt op een rode achtergrond, met grote zwarte hoed, pluimen en een gele sjaal. Het beeld wordt samen met zes andere Belga-ontwerpen geveild. De instapprijs wordt geschat op zo’n 1.000 euro.

151 reclame-items

“De hele collectie van Marfurt-ontwerpen is interessant, omdat hiermee een heel bijzonder deel van ons cultureel erfgoed op de markt komt. Belga was nog niet zo lang geleden het populairste sigarettenmerk van België en dankte haar succes mede aan sterke advertenties en de grote herkenbaarheid van illustraties zoals deze.”

Johan Devroe, expert veilinghuis The Romantic Agony

Het bekende portret dat in ons collectief geheugen gegrift zit, maakt deel uit van een uitzonderlijke collectie van exact 151 reclamebeelden van de  gerenommeerde Belgische reclameontwerper Leo Marfurt. Het gaat om geïllustreerde reclame-items - van affiches over tekeningen tot aquarellen - van bekende merken zoals Belga, Chrysler, Minerva en Purfina. Het originele schilderij van het sigarettenmeisje wordt geveild aan een startprijs van 1.000 euro. De totale waarde van de hele collectie van Marfurt wordt geschat op een bedrag tussen de 7.000 en 9.500 euro.

Zeldzame tekeningen toegeschreven aan Pieter Brueghel

Naast de uitzonderlijke collectie van Leo Marfurt veilt The Romantic Agony - dat vorig jaar fusioneerde met veilinghuis Henri Godts - nog 1.408 andere loten op 28 en 29 april. Eén van de opmerkelijkste zijn twee originele, uiterst zeldzame tekeningen toegeschreven aan de Vlaamse kunstschilder Pieter Brueghel de Jonge (1564-1638). Deze schetsen worden al vlug geschat op 30 à 40.000 euro. In tegenstelling tot zijn olieverfschilderijen duiken dit soort tekeningen toegeschreven aan Pieter Brueghel de Jonge maar zelden op. Dit vergroot de waarde ervan.

De twee tekeningen uit de 16e eeuw - die Vlaamse spreekwoorden uitbeelden - zijn bovendien gesigneerd en zaten jarenlang goed bewaard in het privé-archief van de Gentse museumdirecteur wijlen Paul Eeckhout.

“Dit soort tekeningen toegeschreven aan Pieter Brueghel de Jonge kom je zelden of nooit tegen op de kunstmarkt. 30.000 tot 40.000 euro is een realistische prijs voor zo’n topstuk. Maar gezien de uitzonderlijke kunsthistorische waarde verwachten we dat de hamerprijs hoger zal liggen.”

Johan Devroe, expert veilinghuis The Romantic Agony

500 jaar oude incunabel

Een minstens even opmerkelijk stuk dat geveild wordt, is een vijfhonderd jaar oude incunabel. Het gaat om een boek dat dateert uit 1485, de beginperiode van de boekdrukkunst en dat gezet werd met losse letters - en dus niét met de hand werd geschreven. Wereldwijd zijn van deze incunabel slechts een tiental exemplaren bekend. Concreet gaat het hier om “Le pèlerinage de la vie humaine”, geschreven door Guilllaume de Digulleville. Het boek geeft een symbolische voorstelling van het leven, telt 40 gekleurde houtsneden, en is minstens 25.000 euro waard.

Deze en andere topstukken zijn te bezichtigen tijdens de kijkdagen van 21 april tot en met 27 april in The Romantic Agony, Aquaductstraat 40 in Brussel.

Johan Devroe

The Romantic Agony