Iedereen wil vastgoedmakelaar worden: bijna 10.500 immomakelaars in België

Vijf redenen waarom de Vlaming meer en meer beroep doet op een vastgoedmakelaar

Vandaag telt ons land een recordaantal van 10.431 vastgoedmakelaars. Het beroep van immomakelaar is daarmee populairder dan ooit. Het mag dan ook niet verbazen dat er het voorbije jaar nooit méér huizen gekocht en verkocht werden, en dat in toenemende mate mét de hulp van een makelaar. Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), zeg maar het controleorgaan van de makelaars dat werkt onder toezicht van de overheid, onderzocht wat voor de Vlaming de belangrijkste redenen zijn om almaar vaker met een makelaar in zee te gaan.

1. “Geen tijd voor kopzorgen”

Ruim een decennium geleden verkochten 4 op de 10 Vlamingen hun huis met een makelaar, vandaag is dat bijna 6 op de 10. De belangrijkste reden daarvoor is het feit dat het allemaal ingewikkelder wordt, we te weinig tijd hebben, en we liefst zo weinig mogelijk kopzorgen hebben. “Daarom gaat de Vlaming, of hij nu koper of verkoper is, meer dan ooit op zoek naar expertise”, zo weet Stefaan Leliaert, voorzitter van het BIV. “Ervaring is dan iets dat sterk kan overtuigen. Maar bijvoorbeeld ook het feit dat de vastgoedmakelaar de voorschotten verplicht op een derdenrekening moet parkeren en deze wettelijk beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de vastgoedmakelaar, geeft een veilig gevoel.”

2. “Geen onverwachte extra kosten”

“Een ongeluk is gauw gebeurd en kan soms bijzonder kostelijk zijn. Zo gebeurt het al eens dat een huizenjager bij een bezichtiging per ongeluk iets stuk maakt. Onlangs stootte een kandidaat-koper nog een kostbare Chinese vaas om in een woning die te koop stond. Gelukkig gebeurde het bezoek via een vastgoedmakelaar, en kon hij beroep doen op zijn collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Had de verkoper zelf zijn woning verkocht, dan kon hij alleen maar beroep doen op zijn familiale verzekering. Maar dan kreeg hij wellicht niet het volledige bedrag terug, terwijl dat via de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wel het geval is.”

3. “Geen flauwekul over de bijbouw”

“Ik heb ooit meegemaakt dat de eigenaar van een woning aan een potentiële koper vertelde dat er een veranda mocht bijgebouwd worden aan het huis. Achteraf bleek dat dit, volgens de stedenbouwkundige voorschriften, helemaal niet mocht. Je kan als particulier niet altijd weten wat wettelijk wel en niet mag in een bepaalde regio, maar een makelaar gaat zo’n zaken na voor jou en heeft z’n deontologische verplichtingen”, weet Stefaan Leliaert. “Het is bovendien niet altijd even duidelijk welke documenten en attesten er allemaal nodig zijn bij de verkoop van een woning. En op dat vlak wordt het zeker niet eenvoudiger. Straks is niet alleen het EPC- en elektriciteitsattest verplicht, maar ook het asbestverslag. Voor zo’n zaken worden almaar vaker verzorgd door de makelaar.”

4. “Eerst digitale preselectie maken”

De Belg bezoekt gemiddeld twaalf panden om de ideale woning te vinden, maar … wie heeft daar eigenlijk nog tijd voor? Ook dat is dus één van de belangrijkste reden waarom zowel kopers als verkopers steeds vaker via een makelaar passeren. “Makelaars bieden steeds vaker virtuele bezoeken aan, waardoor zowel kopers als verkoper een pak tijd kunnen besparen”, aldus Dorien Stevens, woordvoerster van het BIV. “We zien dat almaar meer kopers tegenwoordig een preselectie maken via een virtuele tour langs verschillende woningen. Soms kunnen ze zelfs ook al via digitale weg de impact van een eventuele renovatie zien. Dat zorgt ervoor dat kopers niet meer langs twaalf panden moeten rijden om hun droomwoning te vinden, maar met twee huisbezoeken genoeg gezien hebben om tot een aankoop over te gaan.”

5. “Geen stortvloed aan telefoons en mails”

“Veel mensen die hun woning zelf verkopen, schakelen na een tijd toch maar een makelaar in, omdat ze geen zin meer hebben om constant te moeten “springen” voor potentiële kopers”, zegt Dorien Stevens, woordvoersters van het BIV. “Als je je huis zelf verkoopt, krijg je plots telefoons van geïnteresseerde kopers, je moet bezoeken inplannen, mails beantwoorden, enz. Ik moet je niet vertellen dat zoiets tot frustraties leidt als het teveel wordt, en dat zowel bij de eigenaar als bij de kandidaat-kopers. Sterker nog, zo zijn al heel wat potentiële verkopen misgelopen.”

Alle erkende vastgoedmakelaars zijn terug te vinden via de zoekmachine op: www.biv.be

Dorien Stevens

Woordvoerster BIV