Interesse van jonge generatie in vastgoedsector valt niet te stoppen

Allereerste denktank voor jonge vastgoedprofessionals is een feit

Voor het eerst slaat de jonge generatie in de Belgische vastgoedsector de handen officieel in elkaar door een eigen vereniging op te richten. Het gaat om Young UPSI-BVS, of kortweg “Y-U-B”, een initiatief van UPSI-BVS - de beroepsvereniging van de Belgische vastgoedsector. De nood om een eigen community te vormen is groter dan ooit, zo luidt het. De interesse van jongeren tussen 25 en 35 jaar in de sector stijgt namelijk jaar na jaar. Opzet is enerzijds om de Y-U-B generatie een volwaardige stem te geven in het nationale vastgoed-debat en hen anderzijds een networking platform aan te bieden.

Als sectororganisatie vertegenwoordigt UPSI-BVS zo’n 150 Belgische vastgoedbedrijven, die samen voor maar liefst 40.000 jobs in ons land zorgen. Straffer nog: ze zijn goed voor 60 procent van de omzet van de hele Belgische vastgoedsector. Bij die duizenden vastgoedprofessionals ziet de organisatie nu een sterke instroom van jongeren. Het is dus de hoogste tijd voor een Young UPSI-BVS, of “Y-U-B”, zo klinkt het.

“We zien in de vastgoedsector steeds meer interesse van jonge professionals. Het is aan ons als sectorfederatie om die jongeren samen te brengen. Zo krijgen ze een stem in het nationale vastgoed-debat. Bovendien is het een ideale manier om aan networking te doen en best practices met elkaar te delen. De eerste jaren zijn immers niet altijd gemakkelijk voor starters, zeker niet als het gaat over het opbouwen van een sterk professioneel netwerk.” Olivier Carrette, Gedelegeerd Bestuurder

Veel potentieel

Y-U-B wordt, naast een networking platform, ook een denktank voor vastgoedprofessionals tussen de 25 en 35 jaar uit heel België. En de verwachtingen zijn niet gering: er is potentieel voor enkele honderden leden. Dat is niet weinig, zeker gezien de omvang van ons land. Doorheen het jaar zullen verschillende events georganiseerd worden om de jongeren samen te krijgen en te inspireren, gaande van CEO talks van grote vastgoedcoryfeeën over debat-avonden tot seminaries en bezoeken aan inspirerende vastgoedprojecten.

Dorien Fierens, de 26-jarige projectontwikkelaar bij de Gentse vastgoedspeler Alides, is alvast geïnteresseerd om zich meteen bij Y-U-B aan te sluiten. Fierens ziet er een forum in waar ze ideeën kan opdoen bij andere vastgoedprofessionals, die voor dezelfde grote uitdagingen staan.

“De vastgoedmarkt is een complex ecosysteem waar je je als jonge professional even in moet vastbijten om alle facetten onder de knie te krijgen. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën met jonge lotgenoten kan hierbij helpen. Daarnaast zullen op regelmatige basis ervaren vastgoedprofessionals uitgenodigd worden als sprekers, waarvan je vanzelfsprekend ook enorm veel van kan leren. Bovendien biedt Y-U-B de kans om de jongere generatie te vertegenwoordigen, zowel binnen de sector als tegenover het beleid. Het is uitkijken naar het eerste event.” Dorien Fierens, Project Developer Alides

Wie geïnteresseerd is om lid te worden, kan zich aanmelden via de website die de nieuwe vereniging vandaag lanceerde: y-u-b.be.

Olivier Carrette

Gedelegeerd Bestuurder, UPSI-BVS