"Jongeren, alleenstaanden en startende zelfstandigen niet uitsluiten van de vastgoedmarkt"

Century 21 Benelux reageert op nieuwe vastgoedcijfers FOD Economie

De prijzen van zowel gewone woonhuizen, villa's als appartementen werden globaal genomen in de eerste zes maanden allemaal duurder. Dat blijkt uit nieuwe, voorlopige cijfers die de FOD Economie zopas bekend maakte. Century 21 Benelux, de grootste residentiële vastgoedspeler in ons land, meent dat het aantal transacties niet lijdt onder de prijsstijgingen. Integendeel zelfs. Wel waarschuwt de groep voor het feit dat het kopen van vastgoed intussen almaar moeilijker wordt voor bepaalde doelgroepen, zoals jongeren, alleenstaanden en startende zelfstandigen.

Century 21 Benelux bevestigt de prijsstijgingen uit de analyse van de FOD Economie, al zien ze de markt stilaan evolueren naar een prijsstagnatie. De vastgoedgroep wil echter wijzen op het feit dat het aantal verkopen er voorlopig niet op vermindert.

“Ondanks de globaal gestegen prijzen is eigendomsverwerving voor de Belg meer dan ooit een prioriteit. Hij wordt daarbij gestimuleerd door de lage rente, maar ook door onzekere economische tijden die het voor de Belg nog belangrijker maken om over een eigen woning te kunnen beschikken. De eerste helft van 2016 realiseerden we tien procent méér transacties dan dezelfde periode een jaar geleden. En we verwachten dat die toename minstens nog een tijd zal aanhouden.”

Isabelle Vermeir, operationeel directeur van Century 21 Benelux

Tegelijkertijd ziet de vastgoedgroep dat de immobiliënmarkt minder toegankelijk wordt voor bepaalde doelgroepen, zoals jongeren, alleenstaanden en startende zelfstandigen.

“Zo krijg je meer en meer een samenleving van zij die kunnen en zij die niet kunnen. In Charleroi zien we nu dat kleine woningen moeilijk verkocht raken. We spreken over woningen van 80.000 euro. Een koopje zouden velen nochtans zeggen. Maar wat blijkt? Het doelpubliek van dit soort panden kan dikwijls geen lening meer krijgen. In Vlaanderen zien we een vergelijkbaar iets, maar dan met sommige panden van 250.000 à 300.000 euro. Wie zo'n 'doorsnee' huis wil kopen, moet al vlug 50.000 cash op tafel kunnen leggen, exclusief 25.000 euro registratiekosten. En dan zwijgen we nog over de renovatiekosten.”

Isabelle Vermeir

Century 21 Benelux wijst op het toenemend belang van de “eigen inbreng” als voorwaarde voor het verkrijgen van een woonlening.

“Wie niet een paar tienduizenden euro's aan de kant heeft liggen, kan al een tijd moeilijk een woonkrediet krijgen. We begrijpen de voorzichtigheid van de banken, maar het is belangrijk om een goed evenwicht te vinden. Anders dreigt de vastgoedmarkt te evolueren naar een markt van zij die kunnen, zoals investeerders, en zij die niet kunnen.”

Isabelle Vermeir

Bij Century 21 verwachten ze de komende tijd geen exuberante stijgingen of dalingen van de vastgoedprijzen. Al zal dat volgens de groep voor een groot stuk ook afhangen van de hypothecaire rentestand.

Dajo Hermans

Bereal , Bereal