[ INTERACTIEVE KAART ] Huizenjagers vinden in Heers en Ronse het meeste zon voor het kleinste budget

Vlamingen zijn steeds kritischer bij het kiezen van een nieuwe woning: zelfs het aantal uren zon tellen mee

• In Heers en Ronse betaal je gemiddeld voor een woning 162.000 euro, maar krijg je wekelijks meteen al 31 uren zon

• Boutersem, Hoegaarden en Lier behoren tot de beste koop: veel zon en de vastgoedprijzen stijgen er sterk

• In Elsene en Sint-Pieters-Woluwe betaal je het meeste voor een uurtje zon in eigen tuin: zo’n 20 euro

• De minste zon krijg je in Genk, As en Ukkel, de meeste zon in Knokke-Heist, Oostende en De Haan

• Dat blijkt uit een analyse van Hillewaere Vastgoed, dat opmerkt dat Vlamingen steeds meer criteria gebruiken in hun zoektocht naar de ideale woning

Huizenjagers die over een beperkt budget beschikken en toch maximaal van de zon willen genieten, gaan best in het Limburgse Heers of het Oost-Vlaamse Ronse op zoek naar een woning. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Hillewaere Vastgoed, dat opmerkt dat Vlamingen steeds meer criteria gebruiken in hun zoektocht naar de ideale woning. Voor sommigen is het aantal zonuren al van tel.

In heel wat steden en gemeenten zijn de woningprijzen de afgelopen jaren flink toegenomen. Net als de files. Daarom kijken vele jongeren vandaag verder dan hun geboortedorp of -stad om een ideale thuis te vinden.

“De tijd dat de meeste Vlamingen al lang tevreden waren als ze maar dicht bij hun ouders of het werk konden wonen, ligt intussen ver achter ons. De woonkeuze van jonge gezinnen wordt door almaar meer criteria bepaald. Zo willen ze bijvoorbeeld weten welke de gemiddelde leeftijd van hun buren is, hoe dichtbij winkels, scholen en stations zijn en of het verkeer er vlot loopt.”

Roel Druyts, CEO van Hillewaere Vastgoed

Sommige huizenjagers willen tegenwoordig zelfs te weten komen aan welk klimaat ze zich in een gemeente mogen verwachten en wat een mooie, zonovergoten plek hen zal kosten. Bij Hillewaere, een van de grootste Antwerpse vastgoedmakelaars, vonden ze die vraag nog eens zo gek niet en doken ze daarom in de klimaat- en vastgoedstatistieken. Zo kan de Turnhoutse vastgoedmakelaar vanaf nu zijn kopers ook informeren over het aantal uren zon in elke Vlaamse gemeente, en wat je daar voor zo'n uurtje zon 'betaalt'. Hun analyse leverde bovendien enkele verrassende bevindingen op.

Meeste zon voor kleinste budget

Niet overal in Vlaanderen en Brussel kan je van evenveel uren zonneschijn genieten. De weergoden trakteren de inwoners van Knokke-Heist jaarlijks op gemiddeld 1.740 uren zon oftewel 33 uren per week, terwijl de Genkenaars tevreden moeten zijn met bijna 200 uren minder per jaar - oftewel 29 uren per week.

Wie de meeste zonneschijn voor een klein budget zoekt, speurt het beste naar een woning in het Limburgse Heers of het Oost-Vlaamse Ronse. Daar trakteren de weergoden je jaarlijks op gemiddeld 1.628 en 1.629 uren zon - of goed 31 uren per week  - én kost een woning gemiddeld ‘slechts’ tussen de 160.635 euro en 163.377 euro, oftewel bijna 90.000 euro minder dan het landelijk gemiddelde.

Zonnekloppers kunnen zeker ook in het Oost-Vlaamse Geraardsbergen en het West-Vlaamse Menen en Wervik met een beperkt budget hun slag slaan. Daar kan je ook doorgaans genieten van gemiddeld 31 zonuren per week, maar betaal je nog net iets meer voor een nieuwe thuis, met gemiddelde huizenprijzen tussen 165.130 en 190.191 euro.

Ideale balans

Wie dan weer de ideale balans zoekt tussen vele zonnige dagen en vastgoed met hogere waarde, moet zeker eens in het Vlaams-Brabantse Hoegaarden en Boutersem op zoek gaan naar een pand. De gemiddelde huizenprijzen zijn er in een jaar tijd met respectievelijk 12,7 en  17 procent gestegen, naar 281.528 euro en 308.899 euro. Voor dat geld mag je jaarlijks rekenen op gemiddeld 1.622 uren zonneschijn.

Ook het Antwerpse Lier behoort tot de steden waar je een ‘betere koop’ kan doen. Daar is de gemiddelde prijs voor een villa of een woonhuis in vijf jaar tijd met 6,6 procent gestegen naar 252.368 euro en kan je gemiddeld ook van 31 zonuren per week genieten.

Duurste gemeenten

Tijdens de zoektocht van Hillewaere viel ook meteen de plaats op waar je als het ware het meeste betaalt voor een uurtje zon: de Brusselse gemeente Elsene. Daar tel je voor een gemiddelde woning 633.360 euro neer en trakteren de weergoden je op ‘amper’ 1.561 uren zonneschijn per jaar. Als je weet dat een woonkrediet op gemiddeld 20 jaar wordt afgelost, zou je kunnen stellen dat een nieuwe huiseigenaar in Elsene dus 20,2 euro betaalt per uurtje zon in z’n eigen tuin. Ter vergelijking: in de stad Antwerpen (8,4 euro) en gemeenten als het Vlaams-Brabantse Tienen (6,4 euro) en het Oost-Vlaamse Dendermonde (6,6 euro) ‘kost’ zo een zonuur op je nieuwe terras ruim de helft tot zelfs tweederde minder.

Andere ‘dure’ gemeenten zijn zeker ook Sint-Pieters-Woluwe, Ukkel, Sint-Martens-Latem, Etterbeek en Schilde. Daar kost een uurtje zon bij je thuis tussen de 16 en 19 euro.

“Dat je net in de Brusselse gemeenten bij wijze van spreken het meeste betaalt voor een uurtje zon in eigen tuin, is niet geheel onlogisch. De gemiddelde huizenprijzen liggen in het Brusselse Gewest ruim 200.000 euro hoger dan het landelijke gemiddelde van 251.584 euro. Zelfs al zou je in deze gemeenten van evenveel zon genieten als in Knokke-Heist, dan nog zou een uurtje zon je in deze gemeenten gemakkelijk 18 euro kosten. Wie een woning in Brussel of andere klassiek duurdere gemeenten ambieert, kiest deze locatie dus niet in de eerste plaats om van een mooi plekje onder de zon te genieten.”

Kust biedt meeste zon

Dat je aan de kust moet zijn om van een maximaal aantal uren zonneschijn te profiteren, staat buiten kijf. Dé top vijf gemeenten waar je statistisch gezien jaarlijks van het meeste zonneschijn geniet, zijn Knokke-Heist (1.740 uren), Oostende (1.736), Bredene (1.732), De Haan (1.732) en Blankenberge (1.724). Maar ook in steden en gemeenten die niet aan de kust liggen, kan je toch al op stevig wat zon rekenen. Denk maar aan Brugge (1.705), Eeklo (1.680) of Sint-Gillis-Waas (1.663).

Het minste zon vind je dan weer in Genk (1.545 uren), As (1.549), Ukkel (1.553), Watermaal-Bosvoorde (1.561) en Elsene (1.561).

“De Belgen hebben van nature een lichte obsessie voor het weer. Vaak denken we dat we alleen aan de kust van mooi weer kunnen genieten. Maar dat is niet geheel waar. Net zomin als dat je aan diezelfde kust altijd veel geld moet neertellen voor een woning. Huizenjagers die op zoek zijn naar een maximum aantal zonuren, vinden op verschillende plaatsen langs de kustlijn zeer betaalbare panden. Zo kost een gemiddeld woonhuis of villa in bijvoorbeeld Middelkerke zo’n 216.000 euro, of 35.000 euro minder dan het landelijk gemiddelde.”

Onweer en sneeuw

Hillewaere ging tot slot nog na in welke steden en gemeenten je jaarlijks gemiddeld de meeste onweersdagen mag verwachten. Dat zijn Voeren met 19 dagen en Essen, Wuustwezel, Kalmthout, Kortenaken, Geetbets, Nieuwerkerken, Kapellen, Halen, Kortenberg, Zaventem, Riemst, Lanaken, Alken en Zutendaal met elk 18 onweersdagen.

Inwoners van  Nieuwpoort, Koksijde, Veurne en De Panne krijgen gemiddeld ‘amper’ tien keer per jaar een onweersdag te verduren.

Huizenjagers die van sneeuw houden, zoeken dan weer best een woning in Voeren (22 sneeuwdagen), Zutendaal (18), Herstappe (18) of As (18). Voor gemiddeld het minste aantal sneeuwdagen moet je in Sint-Martens-Latem (8), Oudenburg (8) of Gistel (8) zijn.

BIJ DEZE PERSTEKST IS OOK EEN BEGELEIDENDE INTERACTIEVE KAART VOORZIEN.

U kan deze kaart bekijken via deze link: http://datawrapper.dwcdn.net/vAD0e/9/

De bijhorende 'Embed code' luidt als volgt:

<iframe title="Hoeveel betaal je in jouw gemeente voor een uurtje zon?" aria-label="Belgium flanders & brussels municipalities (2019) choropleth map" id="datawrapper-chart-vAD0e" src="//datawrapper.dwcdn.net/vAD0e/9/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important;" height="468"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"])for(var e in a.data["datawrapper-height"]){var t=document.getElementById("datawrapper-chart-"+e)||document.querySelector("iframe[src*='"+e+"']");t&&(t.style.height=a.data["datawrapper-height"][e]+"px")}})}();</script>

Bij gebruik kan u eventueel ook volgende tekst toevoegen, als verwijzing naar de gebruikte bronnen:
De gemiddelde zonneschijnduur, onweers- en sneeuwdagen zijn gebaseerd op statistieken van de Klimaatatlas van het KMI. De gemiddelde woningprijzen zijn gebaseerd op statistieken van de Notarisbarometer.

Roel Druyts

Gedelegeerd bestuurder, Hillewaere