Kempens bouwbedrijf DCA investeert 575.000 euro in hybride wagenpark

Steeds meer bedrijven schakelen over naar groene bedrijfswagens

Het Kempens bouwbedrijf DCA schaft 18 plug-in hybride wagens aan en investeert daarvoor maar liefst 575.000 euro. Sterker nog: tegen 2025 wil het bouwbedrijf uit Beerse zelfs zijn volledige wagenpark van een honderdtal auto’s groen maken. Op die manier wil DCA zijn ecologische voetafdruk naar beneden halen. Die omschakeling past in een bredere, nationale trend, want de afgelopen twee jaar stegen de inschrijvingen van hybride bedrijfsvoertuigen met 22 procent.

De evolutie naar elektrisch rijden is definitief ingezet. En opvallend: het zijn vooral bedrijven die meer en meer kiezen voor groene voertuigen. In 2016 bedroeg het aantal hybride bedrijfswagens nog maar 11.707 terwijl dat dat er in de eerste tien maanden van dit jaar al 14.303 zijn - oftewel een stijging van 22 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie (FEBIAC).

De redenen waarom steeds meer bedrijven voor groene wagens kiezen, zijn dikwijls niet ver te zoeken. Naast de fiscale aftrekbaarheid, zijn de kosten van elektrische en hybride wagens voor onderhoud en brandstof erg klein ten opzichte van traditionele wagens.

575.000 euro

Eén van de beste voorbeelden van een bedrijf dat de trend van de hybride en elektrische wagens volgt, is het Kempens bouwbedrijf DCA uit Beerse. Zij investeren dit jaar maar liefst 575.000 euro in het vernieuwen van een deel van hun wagenpark, inclusief zeven elektrische laadpalen.

Sterker nog: in het kader van zijn duurzaamheidsbeleid heeft DCA als doel vooropgesteld om het volledige wagenpark, goed voor zo’n honderdtal wagens, tegen 2025 hybride en elektrisch te maken.

Als bedrijf willen we onze maatschappelijke voorbeeldfunctie uitdragen. Daarom willen we onze ecologische voetafdruk verlagen. Deze nieuwe wagens zijn het begin van een volledige omschakeling in ons wagenpark. De investering in hybride en elektrische wagens toont ons engagement voor het milieu en onze aandacht voor duurzaamheid. Investeren in energiezuinige en milieuvriendelijke wagens, machines en infrastructuur is voor DCA dan ook een absolute prioriteit.

Michiel Schellekens, gedelegeerd bestuurder DCA

BMW-concessiehouder Centrauto uit Wijnegem leverde bij DCA in Beerse 18 plug-in hybride MINI Coopers S E Countryman ALL 4  af. De 18 wagens - die bovendien volledig beletterd zijn in de huisstijl van DCA - worden ingezet op de commerciële afdeling.

Struikelblokken

Net als het Kempens bouwbedrijf lijkt iedereen overtuigd te zijn dat batterij-elektrische voertuigen een groot deel van de toekomst van de auto-industrie zullen uitmaken. Toch blijken er voor veel bedrijven nog struikelblokken te zijn om dezelfde sprong te wagen. Prijs, keuze, beschikbaarheid en in bepaalde gevallen het rijbereik en het ontbreken van een robuust netwerk van laadpalen, zijn voorlopig de belangrijkste.

“Hybride voertuigen zijn voor veel bedrijven een prima tussenstap. Zij laten toe om verbruik en uitstoot te drukken en bovendien genieten veel bedrijven nog steeds van een fiscaal voordeel door te kiezen voor voertuigen met lage CO2-uitstoot of voor zero-emissiewagens. Eigenlijk zou de car policy van elk bedrijf moeten openstaan voor deze technologie.”

Joost Kaesemans,  directeur communicatie FEBIAC

DCA wil zijn beleid van duurzame voertuigen uitbreiden en dus zo snel mogelijk verder zetten.

Isabelle Huybrechts

Communicatie manager, DCA