Leuven krijgt met 155 jaar oud tuinpaviljoen een uniek stukje erfgoed terug

Aanstaande zondag krijgen de Leuvenaars een uniek stukje erfgoed terug: het tuinpaviljoen van de Zusters van de Goede Herder in het Janseniushof. Dit 155 jaar oude buitenhuisje lag er jarenlang verlaten en verwaarloosd bij, tot het recent met respect en het nodige geduld onder handen werd genomen door projectontwikkelaar Resiterra. Vandaag is het dak van het 18e-eeuwse Louis XV-paviljoen al weer in zijn oude glorie hersteld, zijn ook de buitenmuren vrij gemaakt en is het tuintje zo goed als heraangelegd. Niet toevallig op Erfgoeddag kunnen bezoekers dit Leuvense stukje geschiedenis voor het eerst weer van dichtbij bewonderen.

Meer dan een eeuw lang was het neoclassistisch paviljoen hét pronkstuk in de tuin van het voormalige klooster van de orde van de Zusters van de Goede Herder, tussen de Minderbroederstraat en de Janseniusstraat. Volgens kenners is het achthoekige buitenhuis een treffend voorbeeld van de tuinkunst en het tuinbeleven van de 18e eeuw. Het is opgetrokken uit baksteen, met natuurstenenen raamomlijstingen en gebogen mansardedak. Binnenin valt vooral een plafondafwerking in verzorgd stucwerk op.

Door het verdwijnen van de Leuvense zusterorde, raakte het klooster door de jaren heen sterk verwaarloosd. Bijgevolg nam ook de aandacht voor de tuin af en raakte het prachtige paviljoen compleet in verval. Tot in 2013 projectontwikkelaar Resiterra de site onder handen nam. Voor de bouwexpert was het meteen duidelijk dat het paviljoen van historische waarde is voor Leuven, aangezien het in de stad nog een van de laatste exemplaren van zijn soort is.

“In 2018 zijn we begonnen met de eerste restauratiewerken. Met enig oog voor detail en het nodige geduld is inmiddels het mansardedak in zijn oude glorie hersteld, zijn de buitenmuren omzichtig vrij gemaakt en is ook aan de heraanleg van de tuin begonnen. Dit resultaat mag zeker al gezien worden. Daarom nodigen we iedereen uit om op Erfgoeddag al eens langs te komen. In de komende maanden pakken we nog de buitenmuren en de binnenkant van het paviljoen verder aan. Begin oktober moet het buitenhuisje volledig gerestaureerd zijn. We zijn erg fier dat we dit stukje Leuvense geschiedenis kunnen redden en tegelijk mogen meebouwen aan een kwaliteitsvolle modernisering van deze wijk.”

Erik Van Hoof, Resiterra

Oplevering eind 2019

Na de uitvoering van alle restauratiewerken en de heraanleg van het park zal het paviljoen en de tuin trouwens in zijn geheel worden overgedragen aan de stad Leuven.

“Het behoud en de renovatie van het tuinpaviljoen past in onze visie om zoveel mogelijk historisch erfgoed te bewaren in het Janseniushof, net zoals de Janseniustoren en de oude Ursulinensluis aan de Aa die we terug toegankelijk hebben gemaakt voor de Leuvenaars. Met de restauratie van het tuinpaviljoen geven we weer een historisch stukje Leuven terug aan de inwoners van de stad.”

Erik Van Hoof, Resiterra

Als alles loopt volgens plan wordt de nieuwe stadswijk Janseniushof tegen eind 2019 volledig opgeleverd.

Erik Van Hoof

Resiterra