Liantis en GVO bouwen gloednieuw kantoorgebouw in Kortrijk

Aan ’t Hoge in Kortrijk starten nu donderdag de eerste werken voor de bouw van een gloednieuw kantoorgebouw. Dat zal plaats bieden aan een 70-tal medewerkers van hr-dienstengroep Liantis en een 20-tal medewerkers van Woonzorggroep GVO. “Ondanks de coronacrisis blijven we investeren op lange termijn”, luidt het bij beide organisaties. Volgens projectontwikkelaars ION en THINK URBAN kunnen de medewerkers medio 2023 hun intrek nemen in het energiezuinige gebouw.

Op donderdag 1 oktober starten de ontwikkelaars met de afbraak van de gebouwen aan ’t Hoge 1. Daarna gaat de opbouw van het nieuwe kantoorgebouw helemaal van start. Een project waar hr-dienstengroep Liantis al enige tijd naar uitkijkt. “Al vele jaren hebben we een kantoor in Kortrijk waar zelfstandige ondernemers en werkgevers terecht kunnen voor hun opstart als zelfstandige, hun loonadministratie en alles wat te maken heeft met hun persoonlijk statuut of hun medewerkers. Maar dit kantoor is intussen te klein geworden”, zegt gedelegeerd bestuurder Philip Van Eeckhoute van Liantis. “Zelfs in tijden waar thuiswerk duidelijk meer toeneemt, zochten we een nieuwe, beter bereikbare locatie in Kortrijk van waaruit we ondernemers in deze dynamische regio nóg beter kunnen ondersteunen. En dat vonden we aan ’t Hoge 1.”

Ook Woonzorggroep GVO was al enige tijd ook op zoek naar een nieuwe locatie voor hun hoofdzetel. Ze waren op de hoogte van de verhuisplannen van Liantis en zo groeide het idee om mee in het project te stappen. “De groei noopte ons uit te kijken naar een nieuwe en grotere locatie voor alle medewerkers van de ondersteunende diensten van de Groep”, aldus gedelegeerd bestuurder Bernard Bruggeman van Woonzorggroep GVO, die overigens op 1 oktober ook de fakkel doorgeeft aan Rita Barilla. “Met Liantis vonden wij een geschikte partner voor een gemeenschappelijk project op een voor beiden unieke locatie.”

Break-outruimtes

Concreet zetten het Waregemse ION en het Kortrijkse THINK URBAN straks een gloednieuw kantoorgebouw van om en bij 3.500 vierkante meter neer. Het kantoorcomplex zal drie verdiepingen tellen en ruimte bieden aan meer dan 70 werknemers van Liantis en 20 werknemers van Woonzorggroep GVO.

“Met het nieuw kantoor kunnen we onze klanten beter ontvangen met ruime parking, ook voor fietsers. Bovendien schept het nieuw kantoorgebouw meer mogelijkheden voor het geven van opleidingen of infosessies”, aldus Philip Van Eeckhoute van Liantis. “Daarnaast voorzien we voor onze medewerkers een moderne werkvloer waar er plaats zal zijn voor bureauruimtes, concentratiewerkplekken, break-outzones, enzovoort. In al onze 60 kantoren vinden we het belangrijk dat we als hr-dienstengroep zelf het goede voorbeeld geven en het ‘nieuwe werken’ volop integreren.”

Voor het ontwerp van het nieuwe kantoorgebouw in Kortrijk deden ION en THINK URBAN een beroep op architect Steven Vandenborre. Hij koos voor een compact gebouw met een sterke nadruk op natuur. “Zo komt er op de bovenste verdieping bijvoorbeeld een nieuw landschap met veel groen en komen er ook bomen en planten op de terrassen”, aldus de architect.

Volgens de ontwikkelaars wordt het ook een bijzonder energiezuinig gebouw voor Liantis en GVO, die de kantoren medio 2023 in gebruik willen nemen.

Nieuwe investering

Voor Liantis maakt deze investering – zelfs in coronatijden – deel uit van een strategisch meerjarenplan. “De huidige crisis mag ons er niet van weerhouden om op lange termijn verder te investeren in een sterke ondersteuning van het ondernemerschap in dit land. We geloven er rotsvast in dat we ondernemers kunnen helpen om schouder aan schouder onze economie er opnieuw bovenop te helpen”, aldus Philip Van Eeckhoute van Liantis. “Onze klanten kunnen op ons blijven rekenen.”

Ook bij GVO zijn ze overtuigd van de investering in hun nieuwe hoofdkantoor. “Wij wensen een nieuw kantoorgebouw dat de identiteit van onze organisatie uitstraalt, met name gastvrijheid. Tevens willen wij investeren in innovatieve kantoorconcepten die bijdragen aan het welzijn van onze medewerkers”, besluiten Bernard Bruggeman en Rita Barilla van Woonzorggroep GVO.

Martijn Vanhinsberg

Woordvoerder, Liantis