Locatie- en omgevingsfactoren hebben almaar meer invloed op woningprijzen

Volgens Johan Krijgsman, CEO van ERA Belgium, zijn de locatie- en omgevingsfactoren nog nooit zo belangrijk geweest voor de bepaling van de woningprijzen. Hij reageert daarmee op cijfers van de Notarisbarometer vandaag.

De Notarisbarometer publiceert vandaag de Belgische woningprijzen voor het tweede kwartaal van 2019.

Daaruit blijkt dat er 6.400 transacties meer hebben plaatsgevonden dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is een stijging met 7,5 procent. In Vlaams-Brabant is de stijging het grootste. Daar werden in het tweede kwartaal 14,4 procent meer woningen verkocht.

“Locatie- en omgevingsfactoren zijn nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag”, reageert Johan Krijgsman, CEO van ERA, de grootste residentiële vastgoedmakelaar van Vlaanderen. Het verklaart de grote verschillen van de woningprijzen tussen de verschillende provincies. “Zo betaal je voor een appartement in Vlaams-Brabant (239.920 euro) meer dan voor een villa in de provincie Limburg (239.415 euro). De locatie- en omgevingsfactoren zullen in de toekomst almaar meer wegen op de bepaling van de woningprijzen.”

Als reactie op de verhitting van de woningmarkt voegt de nieuwe CEO nog toe:

“Het is van groot belang dat de banken leningen blijven toekennen, zodat jongeren kunnen blijven kopen. In Vlaanderen mogen registratierechten nog zakken. In Wallonië en Brussel wordt het tijd dat ze eens zouden zakken want daar bedraagt het nog altijd 12,5 procent. Dat maakt de aankoop van een woning alleen maar zwaarder.”

2.102 huizen en appartementen verkocht

ERA verkocht de eerste zes maanden van dit jaar al 2.102 huizen en appartementen, in 2018 waren dit er in totaal 5.159. Over heel België telt de vastgoedmakelaar 110 kantoren.

Indien u een interview wil met Johan Krijgsman, CEO van ERA Belgium, kan u hem bereiken op 0479 89 71 39 of [email protected]

Johan Krijgsman

CEO, ERA Belgium