Meer Belgen kiezen voor actie, catering of grote luxe op reis

10% meer gezinnen zoeken deze zomer buitengewone vakantieadresjes

Steeds meer Belgische gezinnen kiezen deze zomer voor buitengewoon avontuurlijke of luxueuze vakantieadresjes. Het aantal landgenoten dat hun vakantie dezer dagen doorbrengt in een peperdure villa met bubbelbad en/of cateringservice, een romantisch binnenvrachtschip, een in bomen verscholen slaaphut of futuristische ‘slaapbollen’ is met bijna 10% gestegen in vergelijking met vorig jaar, zo blijkt uit een analyse van vakantieplatform Vakantieweb. Opvallend ook: dankzij het tropische weer blijkt de kust dit jaar een bijzonder populaire bestemming. De Spaanse Costa’s Brava en Blanca, de Ardennen en de Côte d’Azur vervolledigen de top-5 huurvakanties.

Pakweg tien jaar geleden waren de meeste Belgen al lang tevreden met een hotelletje op een steenworp van het strand, een gezellig huurhuisje langs de kustlijn of een propere stacaravan. Tegenwoordig mag het voor tienduizenden gezinnen opnieuw wat meer zijn. Zo vallen dezer dagen nieuwe boetiekhotels met persoonlijke service erg in de smaak, net als glamping en luxesafaritenten op campings. Maar ook in het huursegment valt stilaan op dat Belgen op zoek gaan naar ‘iets anders’.

“Het aantal Belgen dat een buitengewoon avontuurlijk of luxueus vakantieadresje heeft geboekt, is gestegen met bijna 10% in vergelijking met vorige zomer. En het zijn heus niet alleen jonge gezinnen die een andere weg durven inslaan. Ook 60-plussers durven de geijkte paden te verlaten. De redenen liggen voor de hand: economisch gaat het opnieuw een stuk beter, waardoor consumenten meer durven uitgeven om iets 'speciaal' mee te maken. Daarnaast blijkt de zoektocht naar nieuwe horizonten meer dan ooit een prioriteit voor de Belg op vakantie. Zolang prijs en kwaliteit elkaar maar in evenwicht houden.”

Daniel De Le Hoye, oprichter Vakantieweb

Catering en butlerservice

Uit de analyse van Vakantieweb, het grootste platform voor verhuur van vakantiehuizen in België, valt meteen op dat koppels die zonder kinderen reizen vooral op zoek gaan naar romantiek of het ‘onverwachte’. Zo winnen overnachtingen op charmante binnenschepen of sprookjesachtige kasteelkamers in Frankrijk aan populariteit. Gezinnen met kinderen verkiezen dan weer het avontuur van een stukje ongerepte natuur. Vooral in de bomen verscholen hutten en futuristische ‘slaapbollen’ genieten bij hen veel succes. Families die samen op reis gaan, opteren dan weer voor wat meer luxe in de duurdere villa’s of chalets. Liefst mét infinity pool, zo blijkt.

“We merken ook dat meer groepen van gemakkelijk 10 tot 15 vrienden het luxueuze leven opzoeken: met privé-bar, catering en zelfs butlerservice. Wanneer ze terugkomen van het strand moeten de hapjes en aperitieven klaar staan. Zeker in Ibiza, Mallorca, Marrakech en Marbella zie je dit soort verhuur opduiken. De prijzen voor dit type van verblijven lopen al snel op van 5.000 tot zelfs 21.000 euro per week voor de hele groep. En dat is zonder een helikoptervlucht of uitje met de jetski gerekend die sommigen er nog bij boeken. Het past perfect in de filosofie van heel wat twintigers en dertigers: ‘work hard, play hard’.”

Daniel De Le Hoye, oprichter Vakantieweb

Kust is nummer 1

Opvallend nog: Vakantieweb merkt op dat de kust tot nog toe veruit dé nummer 1 bestemming is bij Belgen die deze zomer een vakantieadres huren. ‘t Zeetje deed het altijd al goed, maar het bijna tropische weer van de voorbije weken heeft de populariteit van alle kustgemeenten - van De Panne tot Knokke - wellicht nog een extra boost gegeven. Op plaatsen twee en drie staan de Costa Brava en de Costa Blanca. De Ardennen en de Côte d’Azur vervolledigen de top-5 huurvakanties van de Belgen. Over het hele jaar heen, valt overigens op dat de Belgen steeds meer in eigen land reizen.

Daniel De Le Hoye

Vakantieweb - Vacancesweb