Meer dan één op de drie jongeren wil véél dichter bij werk wonen

Eén miljoen Belgen is fileleed beu en overweegt te verhuizen

Maar liefst één miljoen Belgen - ruim een kwart van de werkenden onder ons - overweegt om te verhuizen om zo niet meer dagelijks in de file naar het werk te moeten staan. En opvallend: het zijn vooral jongeren van 18 tot 34 jaar - 37 procent (!) - die echt stappen willen ondernemen om het woon-werkverkeer drastisch in te korten. De limiet ligt op 15 km, al mag het voor velen nog een stuk dichter bij huis zijn. Dat blijkt uit een uitvoerige bevraging bij 570 werkende Belgen, uitgevoerd door iVOX in opdracht van de Antwerpse vastgoedgroep Immpact. Die laatste werkt nu al aan woonprojecten die helemaal afgestemd zijn op de werkgelegenheid in de steden.

Eén uur en twintig minuten. Zo lang is de werkende Belg gemiddeld per dag onderweg van en naar het werk. Een tijd die de laatste jaren alleen maar stijgt. Niet zo verbazingwekkend, want bijna 1 op de 4 Belgen (23%) woont vandaag op meer dan 30 kilometer van hun werk.

Voor veel Belgen blijft het woon-werkverkeer dus een zware last. Volgens projectontwikkelaar Immpact - die samen met onderzoeksbureau iVOX een bevraging liet uitvoeren bij 570 werkende Belgen - blijkt dat ruim een kwart (27%) onder ons bereid is om te verhuizen om dichter bij het werk te wonen. Dat is straf nieuws, want in totaal gaat het om ruim 1 miljoen Belgen die hierover zo denken.

En misschien nog opvallender: maar liefst 37% van de jongeren onder de 34 zou willen verhuizen om zo het woon-werkverkeer in te korten. Bij 35-55-jarigen gaat het om 21%, wat nog altijd veel is. En bij de 55-plussers om 20,5%.

“Ons woon-werkverkeer weegt steeds zwaarder door, maar wat vooral opvalt is dat de Belg meer dan ooit bereid is er iets aan te doen. Dat een kwart van de Belgen vandaag zegt dat ze zouden verhuizen om niet meer dagelijks in de file te staan, is een signaal dat we niet mogen negeren. De klik lijkt gemaakt, zeker bij de jonge generatie. Samen met de overheid moet de vastgoedsector er - zeker voor de jonge gezinnen - voor zorgen dat we in onze steden van morgen maximaal inzetten op een goede mix van wonen, werken en winkelen.”

Wonen naast het werk

Concreet: vandaag wil meer dan de helft van de Belgen (59%) niet meer dan 30 km pendelen - en liefst minder. Bijna 1 op 3 (28%) van de bevraagden geeft aan op maximaal 15 km te willen wonen van zijn werkplaats. Maar het mag zeker nog korter zijn. En vooral dat laatste geeft stof tot nadenken, zo meent de vastgoedsector. Want soms zorgt een afstand van vijf kilometer tussen woonplaats en kantoor al voor stevige fileproblemen. Dat valt goed op in een stad als Antwerpen, die samen met Brussel één van de steden is waar de mobiliteitsdruk het grootst is. Wie bijvoorbeeld in Ekeren woont en het Antwerpse Eilandje wil bereiken - een traject van amper 5 km - doet daar op een gemiddelde maandagochtend al snel een half uur of langer over.

“Zelfs als je maar op 10 km van je werk woont, sta je in een stad als Antwerpen - van welke richting je ook komt - al makkelijk minstens een half uur in de file tijdens de spits. Niet alleen kost dat onze economie handenvol geld, het weegt ook door op ons algemeen welzijn. De Belg in het algemeen, en vooral de jongeren, willen dat niet meer. Daarom moeten we woon- en werkplaatsen in de stad zéér goed op elkaar afstemmen.”

Doktoren

Om het fileleed in de steden drastisch te verminderen, bouwen heel wat projectontwikkelaars vandaag al woonprojecten op strategische plekken, bijvoorbeeld dicht bij kantoren of bij aansluitingen op het openbaar vervoer. Een goed voorbeeld van stadsontwikkeling die jongeren dichter bij hun werk én naar de stad moet brengen, is het splinternieuwe woonproject Doktoren - een nieuwbouwproject aan het Antwerpse Eilandje, vlak aan Park Spoor Noord. Het wooncomplex - in totaal goed voor 154 woningen - ligt direct naast de nieuwe zorgcampus ZNA Cadix, en de AP Hogeschool, die in de regio samen gemakkelijk duizenden jobs voorzien.

“De Doktoren is een schoolvoorbeeld van waar we met stadsontwikkeling anno 2018 in ons land naartoe moeten. Wonen en werken is er helemaal op elkaar afgestemd. Het nabijgelegen ziekenhuis en de hogeschool zijn een aantrekkingspool voor jonge gezinnen die er werken, of die in elk geval in de nabije omgeving actief zijn. Door compact in de hoogte te bouwen, beperken we bovendien de kosten en houden we de woningen betaalbaar,”

Philippe Janssens, CEO van projectontwikkelaar Immpact

Nog voor de bouw gestart is, merkt projectontwikkelaar Immpact nu al heel wat interesse van kandidaat-kopers die werken in het nabijgelegen ziekenhuis of in de hogeschool. Met prijzen rond de 200.000 euro mikken de flats in de Doktoren in de eerste plaats op werkende mensen. Appartementen met 1 slaapkamer zijn te koop vanaf 169.000 euro en wooneenheden met 2 slaapkamers vanaf 209.000 euro. Begin 2019 starten de werken bovengronds en eind 2020 trekken de eerste bewoners erin.

Immpact - Bijlage iVOX studie - 20181012.pdf

Philippe Janssens