Miljonairs kopen steeds vaker een appartement in plaats van een grote villa

Miljoenen-vastgoed in ons land: bijna een kwart ervan is een flat met terras

Momenteel staan er in ons land goed 1.120 panden met een prijskaartje boven het miljoen euro online te koop. Het merendeel van die zogeheten “miljoenenwoningen” is te vinden in Brussel, West-Vlaanderen en in Antwerpen. Maar wie denkt dat het steevast om stereotype kasteeltjes of villa’s met gigantische tuinen en zwembad gaat, slaat de bal mis. Een kleine minderheid van die dure panden heeft een eigen tuin en/of zwembad. In één op de vier gevallen gaat het om appartementen die te koop staan. Dat blijkt uit een marktanalyse van Immovlan, één van de grootste vastgoedplatformen van ons land.

Immovlan screende de voorbije weken een aanbod van ruim 135.000 panden en onderzocht minutieus het vastgoed met een prijskaartje boven één miljoen euro. De resultaten zijn verrassend. Tot tien jaar geleden was een miljoenenwoning steevast een villa, een herenhuis of een kasteel. Vandaag is dat langzaam maar zeker aan het veranderen. Echte kastelen, uit de kluiten gewassen fermettes, en gelijkvloerse ‘paleizen’ zijn stilaan uitzondering aan het worden op de vastgoedmarkt in het hoogste segment. Bijna een kwart van die miljoenenpanden (23%) is vandaag een appartement of penthouse, en dat aantal blijft toenemen.

“Een domein met een gigantisch huis erop: daar kruipt veel tijd en geld in. De kapitaalkrachtige Belg wil vandaag almaar minder budget en energie steken in het onderhoud van de woonst. Hij steekt zijn financiën liever in een goed bereikbare locatie en in comfort. Zo kom je vaak uit bij mooie penthouses, middenin een centrumstad.”

Hofleveranciers Brussel en West-Vlaanderen

De meeste miljoenenpanden die dezer dagen in ons land te koop zijn, vind je tegenwoordig in Brussel. Het Hoofdstedelijk Gewest is goed voor een derde van het aanbod in het topsegment. Daarna volgt West-Vlaanderen. En dat heeft voor een groot stuk met het aanbod aan de Kust te maken, meer bepaald Knokke-Heist is ‘hofleverancier’. Goed 46 procent van alle West-Vlaamse panden die in de aanbieding staan - met een prijskaartje boven het miljoen - vind je aan de Belgische kust.

Ook in de provincie Antwerpen is het miljoenenaanbod groot, zowel in en rond de metropool als in de Kempen. Vlaams- en Waals-Brabant vervolledigen de top-5 regio’s.

“In beide provincies vind je traditioneel nog veel vermogende Belgen, vooral dicht tegen de Brusselse rand. Wat bij onze analyse meteen opviel, is dat over het algemeen beschouwd het aanbod van miljoenenwoningen in Wallonië wel kleiner is. Allicht is er - in verhouding - evenveel vastgoed in het topsegment, maar komt het minder snel op de (publieke) markt.”

Steden als trendsetters

Het allerduurste miljoenenpand staat momenteel in Tervuren. Concreet gaat het om een “uitzonderlijke villa” van 10,5 miljoen euro. Daarvoor krijg je een perceel van liefst 1,5 ha met o.a. vijf slaapkamers, een wijnkelder, verwarmd zwembad in de kelder met spa, een sauna, fitnessruimte, tennisbaan en een garage met plaats voor zes auto’s.

Het duurste appartement vind je dan weer in Elsene. Daar staat momenteel een penthouse te koop met een bewoonbare oppervlakte van 605 vierkante meter en een prijskaartje van ruim 5 miljoen euro. Daarvoor krijg je o.a. vier slaapkamers, evenveel badkamers, een terras met zwembad en een binnentuin.

Als we zuiver naar de hoofdsteden kijken, valt het echter wel op dat niet Brussel, maar wel Gent momenteel het grootste aanbod in het topsegment heeft. De Oost-Vlaamse stad heeft vandaag 29 panden in de etalage van méér dan één miljoen euro.

“Opvallend daarbij is dat peperdure panden in de steden zeer vaak appartementen zijn. Op dat vlak zijn onze steden de echte trendsetters. Het beste voorbeeld daarvan is Gent maar ook een stad als Hasselt. Liefst tweederde van het online Hasseltse miljoenenaanbod betreft niet de klassieke villa’s, maar nieuwe appartementen en penthouses.”

Met of zonder tuin

Al even opmerkelijk: wie over een miljoenenpand praat, denkt bijna automatisch aan een zwembad. Maar of het nu een villa of een flat is, lang niet al die peperdure panden hebben er één. Slechts 16 procent beschikt over een zwembad, zo blijkt uit de analyse. Daarnaast heeft slechts een kwart van de panden met een prijskaartje van één miljoen een echte tuin. Dat is voor een groot stuk te verklaren door het grote aanbod aan appartementen, penthouses en herenhuizen. Bijna de helft van de dure panden op de markt beschikt wel over een terras.

En misschien nog dit: één op de zeven miljoenenpanden heeft speciale voorzieningen voor bewoners met een handicap, zoals een lift, brede gangen en deuropeningen en een badkamer op het gelijkvloers.

Vastgoed met een “normaal” prijskaartje heeft in ons land gemiddeld drie à vier maanden tijd nodig om van eigenaar te veranderen. In een hogere prijsklasse kan die gemiddelde looptijd anno 2018 oplopen tot 12 maanden. Als het over miljoenenwoningen gaat, loopt die verkooptijd zelfs nog langer: 16 maanden.

“Hoe hoger de prijsklasse, hoe kleiner het aanbod en hoe groter én specifieker de wensen van potentiële kopers. Daarnaast is er nog een andere factor die de langere looptijd voor een stuk kan verklaren: de energieprestaties van de woning. Dat kan stevig verschillen. Zo hebben alle nieuwbouw miljoenenpenthouses een vrij lage EPC-score, lager dan 259 kWh/m2. Maar de meerderheid van oudere miljoenenwoningen halen erg hoge EPC-scores, soms zelfs boven 800 kWh/m2, en zijn behoorlijk energieverslindend.”

Eric Spitzer, CEO van Immovlan

U vindt nog meer informatie en cijfers in de powerpoint presentatie in de bijlage.

Powerpoint presentatie met meer cijfers en informatie

Eric Spitzer

CEO, Immovlan