Moeder aller shoppingcentra vernieuwt:

nieuwe naam, nieuw logo, elke shopper zijn eigen ‘Jani’, én verticale catwalks

• Wijnegem Shopping Center viert haar 25ste verjaardag met een nieuw elan en schakelt daarvoor meteen het gerenommeerd creatief bureau Benoy uit de U.K. in. Dat deed ook al de restyling voor enkele van ’s werelds grootste shoppingcentra.

• De ‘moeder aller Belgische winkelcentra’ pakt vanaf september uit met een aantal grote vernieuwingen: het begint met een gloednieuwe super-herkenbare naam en een compleet nieuw logo, maar ook het interieur wordt onder handen genomen en verschillende diensten worden uitgebreid met o.a. persoonlijke stijladviseurs à la Jani en een speciale Kiss & Ride-zone.

• Om de vernieuwing kracht bij te zetten, presenteert Wijnegem zelfs een absolute primeur voor ons land: een verticale (!) modeshow.

• Reden voor al die vernieuwing? In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wil ruim driekwart van de consumenten nog altijd met veel plezier shoppen in fysieke winkels. Dat wordt ook door onderzoek bevestigd.

Al een kwarteeuw lang staat Wijnegem Shopping Center aan de top. Zo ontvangt het winkelcentrum liefst élke 1,5 seconde een nieuwe klant. Een recente studie onderschrijft dat succes: liefst driekwart van de consumenten wil blijven shoppen in fysieke winkels. Enige voorwaarde is dat de service sterk moet blijven. Daarom pakt het iconische winkelcentrum vanaf september opnieuw uit met een vernieuwingsactie. Omdat Wijnegem haar 25ste verjaardag viert, is die nog grootser dan anders.

“Wijnegem Shopping Center is een vaste waarde in ons land. 93,7 procent van alle Vlamingen kent ons, zo blijkt uit onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat de Belgische shoppers veeleisender worden. Ze willen sterk advies krijgen, plezier beleven en de winkels gemakkelijk kunnen bereiken. Precies daarom investeren we nu zo hard in vernieuwingen die de consument een nog betere winkelervaring zullen bezorgen.”

Katrien Geysen, shopping center manager van Wijnegem

Personal shopping assistants

Eén van de meest opvallende vernieuwingen die het winkelcentrum lanceert, is zonder twijfel de personal shopping assistant-service. Voor het eerst in ons land kunnen klanten voor én tijdens het shoppen beroep doen op gediplomeerde stijladviseurs. Hiervoor wordt vanaf 1 september een pop-up ‘Fashion Corner’ ingericht, waar klanten elke zaterdag een eerste keer kennis kunnen maken met de stylisten. Ze zullen de shoppers tal van tips & tricks geven om zichzelf een nieuwe of verbeterde stijl te kunnen aanmeten.

Wie wil kan de personal shopping assistants ook inhuren om ‘Jani-gewijs’ met hen te gaan winkelen en voor een complete ‘make-over’ te zorgen. Kostprijs: zo’n 150 euro voor drie uur. De stylisten kunnen daarnaast ook ingehuurd worden door bedrijven die hun personeel willen trakteren op een teambuilding “shoppen”.

Nieuwe naam en logo

Om het nieuwe elan helemaal in de verf te zetten, meet Wijnegem Shopping Center zichzelf ook een nieuwe naam en logo aan. Dat doet het zeer gericht en subtiel. Alleen de roepnaam “Wijnegem” blijft behouden. Het gedeelte ‘Shopping Center’ zal verdwijnen en wordt vervangen door ‘shop, eat, enjoy’. Die nieuwe ondertitel verwijst naar het feit dat Wijnegem ook steeds meer een ontmoetingsplaats is.

Het alom gekend logo wordt eveneens ingeruild voor een nieuwe versie, die moet verwijzen naar de vorm van de 19e eeuwse Brialmontforten, een oude fortengordel rond Antwerpen. Wijnegem Shopping Center werd destijd gebouwd op de locatie waar voorheen zo’n fort stond.

Voor de make-over deed het shoppingcenter beroep op het gerenommeerde creatieve bureau Benoy uit de UK, dat over de hele wereld al tal van projecten succesvol onder handen heeft genomen. Ferrari World in Abu Dhabi,  Westfield in Londen en het International Finance Centre in het China zijn maar enkele voorbeelden.

‘Cosy Corners’

En het blijft niet bij die nieuwigheden: zo komen er ook verschillende  ‘Cosy Corners’, verspreid over het hele winkelcentrum. Dat zijn moderne, gezellige zithoeken, die zijn uitgerust met oplaadpunten voor smartphones en laptops. Net zoals ook de kinderspeelhoek onder handen wordt genomen, en zelfs uitgebreid.

Ook de parking van Wijnegem is vernieuwd, zodat klanten dichter tot bij hun favoriete winkels kunnen parkeren. Een bijkomende ‘Kiss & Ride’-zone, taxi-locatie en vernieuwde op-en afritten op de dakparking zorgen er bovendien voor meer comfort.

“Door de jaren heen is Wijnegem meer geworden dan enkel een winkelcentrum. Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Dankzij de nieuwe ‘Cosy Corners’, speelhoeken en vernieuwde parking kunnen bezoekers straks nog gemakkelijker én in alle comfort met vrienden en familie afspreken voor een gezellige namiddag.”

Katrien Geysen, shopping center manager Wijnegem

Primeur

Om al deze vernieuwingen in stijl te vieren, organiseert Wijnegem op 15 september een groots event. Het wordt meteen een primeur voor ons land: zo zullen modellen, waaronder tal van BV’s zoals Véronique De Kock, Steffie Mercie, Astrid Coppens, Matthias Geerts en Angela Jakaj, over een verticale (!) catwalk “lopen”. Daarvoor wordt een speciale catwalk gebouwd van 15 meter, weliswaar in de hoogte.

Wil je de personal shopping assistents zaterdag voor het eerst aan het werk zien, dan ben je welkom om 14 uur. Om alles vlot te laten verlopen, vragen we je om een mailtje te sturen naar [email protected]

Katrien Geysen

Shopping Center Manager, Wijnegem