Nieuwe scholen en woonzorgcentrum gepland in snelst groeiende wijk van Antwerpen

Extra plaats voor 480 leerlingen en 110 senioren

Een gloednieuw woonzorgcentrum dat plaats biedt aan 110 senioren en twee nieuwe basisscholen voor 480 kinderen. Daarmee wil Antwerpen de nood aan scholen én rusthuisbedden opvangen in één van de snelst groeiende wijken van de stad. Het gaat om het toekomstige bouwproject De Eik, dat op de oude IMEA-site in de Antwerpse wijk Haringrode wordt ingericht. De plannen komen niets te vroeg, want de nood aan extra plaatsen in het basisonderwijs én rusthuisbedden dringt zich op in de metropool. Gisteren werd de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning ingediend.

De plannen voor het toekomstige bouwproject, vlakbij stadsbrouwerij De Koninck, krijgen stilaan vaste vorm. Concreet is het de bedoeling dat er in de oude gebouwen van IMEA plaats wordt gemaakt voor een nieuwe Steinerschool en voor een uitbreiding van de gemeenschapsschool Vlinderwijs. Na een grondige renovatie zullen er daardoor straks 480 kinderen uit de buurt school kunnen lopen.

Voor de stad komt het als geroepen. Zo is er tegen 2020 nood aan zo’n 8.500 extra plaatsen in het Antwerpse basisonderwijs. Tegen 2025 zou er een tekort zijn van bijna 11.000 plaatsen als er geen extra capaciteit bijkomt. In de populaire wijk Haringrode is de nood het hoogst. Helemaal toevallig is dat niet, gezien de buurt op tien jaar tijd een bevolkingsgroei van twintig procent te slikken kreeg. Opvallend genoeg ging het daarbij vooral om jonge gezinnen.

Capaciteitsprobleem opvangen

Daarnaast plant de stad samen met Coudenberg Property Partners - een samenwerkingsverband tussen projectontwikkelaar Gands en zorgaanbieder Orpea - de bouw van een modern woonzorgcentrum. Dat moet plaats bieden aan 110 senioren. En dat ook daar nood aan is, mag duidelijk zijn: in heel de provincie zijn er 5.300 rusthuisbedden te weinig. In de stad Antwerpen alleen al gaat het om een tekort van minstens enkele honderden rusthuisbedden. Ouderen moeten er nu al soms uitwijken naar een rusthuis buiten de stad.

“We doen er alles aan om de capaciteit op peil te houden, zodat het niet nodig is om buiten te stad te gaan kijken voor onderwijs of ouderenzorg. De nieuwe Steinerschool, Vlinderwijs én de bouw van het zorgcentrum zijn daar de perfecte voorbeelden van. Ze zijn van gigantisch belang voor de wijken Haringronde, Zurenborg, het Stadspark en het Centraal Station, waar onder andere de nood aan basisscholen erg groot is.”

Schepen van Onderwijs Claude Marinower

Totale vernieuwing

In die snelst groeiende wijken van Antwerpen, Haringrode, werden de jongste jaren alvast honderden woningen en appartementen bijgebouwd. Het project dat nu op stapel staat, moet die bevolkingsgroei dan ook vooral infrastructureel opvangen.

“Vroeger was dit een grijze, saaie wijk met oude, leegstaande gebouwen. Maar door ‘t Groen Kwartier en de vernieuwing van de De Koninck-site kreeg deze buurt er een pak hippe woningen en een toeristische trekpleister bij. Er is dan ook duidelijk terug leven in de brouwerij, maar de dienstverlening zoals onderwijs en ouderenzorg moeten nu dringend volgen. Dat is waar we in deze wijk voor zullen zorgen en dat meteen als een voorbeeld voor heel de stad kan beschouwd worden.”

Schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde

Intergenerationeel project

Opmerkelijk is dat de 110 ouderen én de bijna 500 leerlingen die straks hun intrek in het nieuwe project nemen, méér dan gewoon buren zullen zijn. De Eik moet zo één van de grootste “intergenerationele projecten” van Antwerpen worden. Tussen het nieuwe rusthuis en de scholen komt bijvoorbeeld een gemeenschappelijk park, dat niet alleen de buurt een nog groener karakter moet geven maar ook een echte ontmoetingsplaats moet worden voor jong en oud.

“De Eik is niet zomaar een bouwproject, het is een maatschappelijk verhaal. Het gaat om die unieke mix van jong en oud, wat van dit project een voorbeeldproject voor heel Vlaanderen maakt. De bewoners van het woonzorgcentrum krijgen er door de aanwezigheid van de school heel wat sociaal contact bovenop. Maar ook voor de kinderen zal de interactie met oudere mensen interessant zijn.”

Werner Joris, Coudenberg Property Partners

De plannen voor het project werden opgesteld in nauw overleg met de stad. Eens de finale goedkeuring op tafel ligt, zou de bouw mogelijk al kunnen starten in het voorjaar van 2018.

www.de-eik.be

Grafiek: De scholennood in Antwerpen

(Bron: stad Antwerpen)

Huidig niveau