Nieuwe fase Pier Kornel: 50 appartementen, 15 woningen en 2.000m2 groen

Aalst krijgt er autoluwe wijk met speelzones en moestuin bij

De Pier Kornel-site in Aalst krijgt er een wooncomplex van 50 appartementen, 15 woningen én een grote binnentuin van 2.000 vierkante meter bij, inclusief moestuinbakken en speelelementen. Dat blijkt alvast uit de gedetailleerde plannen voor de nieuwe fase van de site, die nu voor het eerst bekend gemaakt worden. Al even opmerkelijk: de volledige nieuwe woonwijk zal autoluw zijn. Bovendien krijgt de site er nog een andere groene ontmoetingsplaats bovenop. Tot slot zetten projectontwikkelaars Revive en Matexi ook in op duurzaamheid, met zonnepanelen en groendaken.

Alle plannen voor de tweede fase van Pier Kornel in Aalst, de voormalige Tupperwaresite, zijn uitgetekend. Zo komen er 50 appartementen en 15 woningen bij aan de kant van de Nieuwbrugstraat. Wat meteen opvalt in het ontwerp zijn de grote terrassen van de appartementen, die allemaal minstens 12m2 groot zijn.

“We vinden het belangrijk dat de nieuwe bewoners van de Pier Kornel-site zich verbonden voelen met het vele groen van het project. Daarom kiezen we ervoor om elk appartement een ruim terras te geven, zodat alle panden zicht hebben op ofwel de binnentuin, ofwel het groen naast het wooncomplex. Die leefbaarheid is altijd de prioriteit geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe wijk.” Nicolas Bearelle, CEO Revive

Naast de appartementen zijn in het gebouw ook vier ruimtes voorbehouden voor faciliteiten. Eén van die ruimtes is al met zekerheid ingevuld, daar komt een crèche. Elders op de Pier Kornel-site kocht badkamer- en keukenspeciaalzaak Sterck de oude loods over, die ze gaan ombouwen tot een design interieurwinkel.

2.000m2 groen

Eén van de grootste troeven van de nieuwe woonwijk is het vele groen. Zo komt er een 2.000m2 grote binnentuin, met speelelementen voor de kinderen en een tiental moestuinbakken voor de bewoners met groene vingers. Het gaat om een semi-publieke tuin, met andere woorden: iedereen is er welkom, maar in de avond is de toegang voorbehouden voor de bewoners, om de privacy en rust te bewaren.

Bovendien krijgt de site er naast het wooncomplex een andere groene ontmoetingsplaats bij, met nog een extra speelzone. Als verwijzing naar het verleden van de site, integreert de architect bepaalde elementen van de voormalige Tupperware-fabriek in zijn ontwerp voor de nieuwe ontmoetingsplaats.

“Voor zowel de binnentuin als de groene ontmoetingsplaats hebben we een landschapsarchitect ingeschakeld, en niet zomaar één: Arne Deruyter. Hij ontwierp onder andere al de publieke ruimte rond het nieuwe Regenboogstadion in Waregem, een deel van de Plantentuin in Meise en het nieuwe stationsplein in Roeselare.” Nicolas Bearelle, CEO Revive

Autoluwe wijk

Opvallend: er zullen bijna geen auto’s meer rijden in de nieuwe woonwijk en de parking zal volledig ondergronds zijn. Naast de 117 parkeerplaatsen, komen daar ook minstens twee fietsstalplaatsen per appartement bij. Tot slot krijgt het wooncomplex ook zonnepanelen en groendaken, om het project een nog extra duurzame toets te geven.

De verkoop van de nieuwe fase start eind januari 2019 en de bouwfase een paar maanden later. Tegen 2021 kunnen de eerste bewoners naar het nieuwe complex verhuizen. De prijzen van de appartementen starten vanaf 179.000 euro en de woningen vanaf 249.000 euro.

Nicolas Bearelle

CEO, Revive