Nieuwe trend: studenten huren kot voor paar dagen per week

Meer online lessen door corona én minder budget zorgen voor minder nood aan permanent kot

Bijna de helft van de Vlaamse studenten wil dit academiejaar een kot huren voor één of enkele dagen per week. De redenen? Veel meer online lessen, het besef bij veel studenten dat ze geen volledige week meer een kot nodig hebben én minder budget. Dat blijkt uit een enquête van Getaway, expert in korte termijn verhuur, bij een 200-tal studenten in Leuven en Gent. Om aan deze vraag van studenten tegemoet te komen slaat Getaway, dat luxueuze en volledig ingerichte studio’s voor verhuur voor een korte termijn aanbiedt in Leuven, Gent, Oostende en Zaventem de handen in elkaar met Globiss, expert in studentenhuisvesting.

Aan de start van het nieuwe academiejaar is één ding duidelijk: alle onderwijsinstellingen doen hun uiterste best om zoveel mogelijk op een veilige manier live les te geven, maar online onderwijs zal sowieso een belangrijk onderdeel van het lessenpakket worden van alle studenten.

En dat heeft in Leuven en Gent - twee van de belangrijkste studentensteden - grote gevolgen voor de markt van het studentenvastgoed. Heel wat studenten - en hun ouders - stellen zich namelijk de vraag of het wel zin heeft om vandaag nog een kot te huren voor twaalf maanden. Globiss - één van de belangrijke aanbieders van studentenkoten - legde dit dilemma voor aan een representatief staal van 200 studenten in Leuven en Gent. En wat blijkt? Bijna 1 op de 2 studenten (43 procent) zou dit academiejaar verkiezen om een kot slechts voor een paar dagen per week te huren in plaats van de volle twaalf maanden.

“We merken een steeds grotere vraag van studenten naar zulke studio’s voor kortverblijf. De gewijzigde lestijden door corona, meer online cursussen, het besef dat ze eigenlijk geen hele week een kot nodig hebben en budget zijn de belangrijkste redenen. Natuurlijk zullen er altijd studenten zijn die een permanent kot willen om er hun eigen stekje van te maken, corona of niet, maar deze trend is wel opvallend.”

Sylvia Gilen, Globiss

Kortverblijf

Om nog beter op die nieuwe trend in te spelen en twijfelende studenten over de streep te trekken, slaat Globiss nu de handen in elkaar met Getaway, expert in huisvesting voor een korte termijn. Studenten in Leuven en Gent kunnen daardoor eenvoudig een volledig ingerichte studio huren voor zolang als nodig, of voor een vast aantal dagen per week. Het enige dat ze moeten meebrengen, zijn hun kleren en studiemateriaal.

“De groeiende vraag naar zulke studio’s past in de trend dat koten steeds luxueuzer worden. Onze studio’s zijn minimum 25 vierkante meter groot terwijl een gemiddeld kot vandaag slechts een oppervlakte heeft van zo’n 15 vierkante meter. Alle studio’s zijn uitgerust met een boxspring bed inclusief beddengoed, een inloopdouche met handdoeken en doucheproducten, een inloopdressing, een volledig ingerichte keuken, een zetelbank die kan omgevormd worden tot een extra bed, een televisie en wifi. Vergelijk het met een luxehotel, maar dan zonder ontbijt of restaurant.”

35 euro per nacht

Globiss en Getaway merken niet enkel bij de Vlaamse studenten een groeiende interesse voor dit concept. Ook tal  van Erasmus-studenten staan te springen om hun intrek in één van de luxe-koten te nemen. Heel wat kotbazen werken immers enkel met jaarcontracten, terwijl een Erasmus-student vaak maar voor zes maanden een kot nodig heeft.

“Zulke studio’s bieden bovendien een oplossing voor Erasmus-studenten die bij aankomst nog geen kot voor lange termijn hebben. Voor velen was het omwille van corona immers onduidelijk of hun Erasmus al dan niet mocht doorgaan.”

Rudy Vanhoenacker, Getaway

Getaway beschikt over meerdere studio’s in de belangrijkste Vlaamse steden waarvan er nog een aantal beschikbaar zijn. Studenten kunnen al een studio boeken vanaf 35 € per nacht, waarmee ze kennelijk goedkoper af zijn dan een traditioneel kot of hotelkamer.

“We kunnen onze studio’s veel goedkoper aanbieden dan een gemiddeld kot omdat we veel kostenefficiënter werken. Zo hebben we bijvoorbeeld geen gemeenschappelijke ruimtes. Alle studio’s zijn wel volledig coronaproof, je hebt 24/7 permanentie en je hoeft je verder van niets iets aan te trekken.”

Laurent Méan

Zaakvoerder, Globiss