Nieuwe vastgoedregels doen verhuurders pand nog snel verkopen

Vastgoedmakelaars verwachten vanaf volgend jaar verhoogd aanbod aan verouderde woningen

Vastgoedmakelaars krijgen opvallend veel verhuurders over de vloer, die hun pand asap willen verkopen. De reden? Volgens de nieuwe vastgoedwetgeving moeten alle huurwoningen - bijna één op de vijf woningen in Vlaanderen - vanaf januari 2020 beschikken over zowel dubbele beglazing als dakisolatie en rookmelders. Voldoet het pand tegen de jaarwisseling niet aan al deze strenge energienormen, dan wordt de huurwoning onverhuurbaar verklaard. De kosten kunnen gemakkelijk oplopen tot tienduizenden euro’s waardoor veel verhuurders hun woning of appartement liever verkopen dan te renoveren. Dat blijkt uit een marktanalyse van Heylen Vastgoed, één van de snelst groeiende vastgoedmakelaars in de provincie Antwerpen.

Het Energierenovatieprogramma van de Vlaamse Overheid zegt dat alle huurwoningen - bijna één op de vijf woningen in Vlaanderen - vanaf januari 2020 moeten beschikken over zowel dubbele beglazing als dakisolatie en rookmelders. Bovendien wil de nieuwe vastgoedwetgeving alle verouderde verwarmingsketels bannen uit de Vlaamse woningen. Voldoet het pand tegen de jaarwisseling niet aan al deze strenge energienormen, dan wordt de huurwoning onverhuurbaar verklaard.

“Veel eigenaars van een huurwoning kunnen de regelgeving uit het oog verloren zijn. Het is onze taak als vastgoedmakelaar om de mensen te informeren over de nieuwe wetsbepalingen en ingrijpende renovaties. We moeten hen tijdig waarschuwen dat bij heel wat woningen nu actie ondernomen moet worden, willen ze hun woning in de toekomst nog verhuren.”

Johan Heylen, zaakvoerder Heylen Vastgoed

Tienduizenden euro’s

Maar veel verhuurders huiveren bij de gedachte aan renoveren, zo blijkt. Niet alleen kampen dakwerkers met overvolle orderboekjes, ook de renovatiekosten kunnen al snel oplopen tot tienduizenden euro’s. Stel dat een verhuurder voor 50.000 euro renoveert, stijgt de marktwaarde van het pand niet evenredig met 50.000 euro, klinkt het. Bovendien stijgen de huuropbrengsten evenmin evenredig met de gedane kosten.

Volgens de vastgoedexpert blijft het voor de verhuurder dan ook enkel interessant als de woning voor een lange periode wordt aangehouden. Alleen zo kunnen gedane investeringen gespreid worden.

“Velen zien de kosten niet zitten omdat ze hun pand dan nog 20 à 30 jaar moeten bijhouden om het te laten renderen. Dan gaat het voornamelijk om mensen op leeftijd die niet alleen de investering niet meer willen aangaan, maar ook de bijkomende stress van de renovatie niet zien zitten. Het verschil tussen de gedane investering en de marktwaarde ligt bij verkoop op korte termijn zeker tussen de 10 en 25 procent.”

Cedric Vanhencxthoven, zaakvoerder Heylen Vastgoed

Vastgoedexpert Heylen Vastgoed - één van de grootste vastgoedmakelaars van de provincie Antwerpen - ziet nu al dat meer en meer verhuurders hun woning liever verkopen dan ze te renoveren. Als een verhuurder nu verkoopt aan de marktwaarde, dus geen renovatiekosten inbegrepen, kan hij opnieuw investeren in een ander pand. De nieuwe eigenaar-bewoner daarentegen kan het pand aan een correcte prijs kopen.

De afgelopen maanden kreeg Heylen Vastgoed opmerkelijk meer verhuurders over de vloer die hun woning willen verkopen om die reden. Zij verwachten dan ook dat het aanbod aan oudere panden in Vlaanderen de komende maanden flink zal toenemen.

Betaalbaarder

Dat er de komende maanden meer verouderde huizen en appartementen op de markt komen, zal volgens de vastgoedexpert de betaalbaarheid ten goede komen. Zo zullen veel van die panden aan een correcte - en vaak lagere - prijs op de markt komen waardoor die betaalbaarder worden voor jonge gezinnen en starters. Bovendien vliegen panden ook steeds sneller de deur uit. Kopers nemen sneller de beslissing om over te gaan tot een aankoop, onder meer door de langetermijnrente die nog blijft dalen.

“Vooral panden rond de 200.000 euro zijn meteen weg omdat daar enorm veel vraag naar is, geïsoleerd of niet. Er is een schaarste aan woningen voor starters en jonge gezinnen. Dat er nu meer oudere panden op de markt komen die anders verhuurd werden, kan daar een oplossing voor zijn.”

Cedric Vanhencxthoven, zaakvoerder Heylen Vastgoed

Cedric Vanhencxthoven