Nooit geziene privé-collectie over Leopold II onder de hamer in Brussels veilinghuis

Unieke verzameling is rond de 30.000 euro waard

De grootste collectie ooit verzameld over Leopold II is vanaf vandaag voor het eerst te zien voor het grote publiek in het Brusselse veilinghuis Arenberg Auctions. Het gaat om honderden zeldzame karikaturen, foto’s, tekeningen, beeldjes en andere memorabilia, verzameld door Eric Van den Abeele, achterkleinzoon van Jules Thiriar, lijfarts en vertrouwenspersoon van Leopold II. De 19e en 20e eeuwse verzameling zou in totaal om en bij de 30.000 euro waard zijn en lokt alvast heel wat royalty liefhebbers, verzamelaars en liefhebbers van satire naar ons land.

Leopold II (1865-1909) is in binnen- en buitenland zonder twijfel één van de meest gecontesteerde vorsten van ons Belgische koningshuis. Niet in het minst omwille van zijn koloniale beleid in Congo. Maar wie een unieke inkijk in zijn leven wil, moet vanaf vandaag in Brussel zijn. Daar wordt op 14 december de grootste privé-collectie over de vorst ooit verzameld geveild. Het gaat om honderden originele karikaturen, zeldzame affiches, originele tekeningen, authentieke foto’s, penningen, beeldjes, objecten en andere memorabilia.

En opmerkelijk: de totale collectie - door experts geschat op een bedrag van om en bij de 30.000 euro - is nog nooit aan het grote publiek getoond.

“Een persoonlijke verzameling zoals deze die bijna een halve eeuw Belgische geschiedenis omvat, is hoogst uitzonderlijk. Omdat het voornamelijk karikaturen en satirische prenten zijn, toont de collectie een uniek beeld van koning Leopold II dat veel Belgen niet kennen, één dat verder gaat dan de klassieke geschiedenisboeken.”

Henri Godts, expert Arenberg Auctions

Reclame maken

Enkele van de meest uitzonderlijke items in de hele collectie zijn verschillende reclameaffiches waarbij Leopold II en zijn vader Leopold I publiciteit maken voor sigaretten en likeur. Een vorst die betaald werd om reclame te maken: het idee is vandaag compleet ondenkbaar. En toch werd Leopold II zelfs gebruikt om Montmartre in Parijs - in die tijd dé plek voor vertier van alle aard - aan te prijzen.

“Leopold II was in de 19e eeuw een opvallende persoonlijkheid: autoritair, mondain, grote liefhebber van vrouwen, spel en vertier maar ook een visionair, strateeg en ondernemer. Ook al waren het andere tijden, hij was toen al niet onbesproken bij het volk en de politici. Dat zie je mooi terug in de verschillende karikaturen en satirische prenten - één van de enige manieren waarop je in die tijd kritiek kon uiten op zijn beleid, de gebeurtenissen in Congo, zijn liefdesleven en zijn fratsen.”

Henri Godts, expert Arenberg Auctions

40 jaar verzameld

De collectie komt van Eric Van den Abeele, professor aan de Brussels School for Journalism & Communication (IHECS) én achterkleinzoon van Jules Thiriar, lijfarts en vertrouweling van Léopold II. Hij startte op zijn 18e met het verzamelen en schuimde daarvoor 40 jaar allerhande beurzen en veilingen af. In 2014 bundelde hij zijn levenswerk in een boek ‘Léopold II - Caricatures d’un Roi’, uitgegeven door Luc Pire. Volgende week gaat de voltallige collectie onder de hamer.

“Van mijn overgrootmoeder heb ik een reeks satirische postkaarten van Leopold II geërfd. Dat was de start van mijn verzameling. Veertig jaar lang heb ik veilingen, beurzen en markten in binnen- en buitenland afgezocht om dit samen te stellen. Het doet me zeker wel iets om me van deze mooie verzameling te ontdoen maar ik ben verheugd dat die honderden objecten een tweede leven krijgen. Het is bovendien dé kans om de buitenwereld een ander beeld van Leopold II te geven.”

Eric Van den Abeele, verzamelaar

500-jaar oud getijdenboek

Naast de uitzonderlijke collectie gaan tijdens een tweedaagse veiling op 14 en 15 december nog 1.100 andere loten onder de hamer in Arenberg Auctions. Eén van de meest opvallende  is een meer dan 500 jaar oud getijdenboek - een gebedenboek voor leken - afkomstig uit het Franse Rouen. Het getijdenboek telt 13 perfect bewaarde, handgeschilderde miniaturen op perkament die Bijbelse verhalen uitbeelden en 24 kleine taferelen die de seizoenen voorstellen. Het 15e eeuwse manuscript wordt geschat op een waarde van 22.000 euro.

De uitzonderlijke collectie, het 500-jaar oude getijdenboek en de andere topstukken zijn te bezichtigen tijdens een tentoonstelling van 7 december tot en met 13 december in veilinghuis Arenberg Auctions, Wolstraat 19/2 in Brussel.

Henri Godts

Expert, Arenberg Auctions