Officieel: vastgoedontwikkelaar Compagnie Het Zoute maakt van oude ziekenhuissite AZ Groeninge in Kortrijk een nieuwe woonwijk

De voormalige ziekenhuissite van AZ Groeninge in de Loofstraat in Kortrijk heeft vanaf vandaag officieel een nieuwe eigenaar: Compagnie Het Zoute. De Knokse ontwikkelaar en het bestuur van AZ Groeninge hebben deze middag de koopovereenkomst getekend. De site zal nu, in overleg met de stad Kortrijk, een nieuwe invulling krijgen. Bedoeling is om een nieuwe wijk rond de parktuin te ontwikkelen, waar de Kortrijkzanen zullen kunnen wonen, werken en winkelen.

De kogel is nu officieel door de kerk: de oude ziekenhuissite in de Loofstraat, waar AZ Groeninge in september zijn laatste activiteiten stopzette, is vanaf vandaag eigendom van projectontwikkelaar Compagnie Het Zoute, bekend van hun talrijke projecten in Knokke, Cadzand en Hardelot. De Knokse vastgoedspeler en het bestuur van AZ Groeninge tekenden deze middag de koopovereenkomst voor het 36.000m2 grote terrein in de Kortrijkse binnenstad. Naast de voormalige Kliniek Maria’s Voorzienigheid, behoren ook de parktuin en het koetshuis tot het domein.

“Onze Vlaamse centrumsteden hebben heel wat verouderde sites die het potentieel hebben om bruisende nieuwe woonwijken te worden. We zijn dan ook verheugd dat we met het bestuur van AZ Groeninge tot een overeenkomst zijn gekomen om deze site een nieuw leven te geven. Het is een toplocatie in één van de mooiste wijken van Kortrijk, met ook een prachtige parktuin, die we in het project willen integreren.” Joris Vrielynck, directeur projectontwikkeling Compagnie Het Zoute

De site, die tussen de Loofstraat, de Doorniksewijk en de Wolvenstraat ligt, zal de komende jaren getransformeerd worden tot een gemengd project met appartementen en stadswoningen, alsook ruimte voor kantoren, handel en horeca. Hoe die nieuwe invulling in detail vorm zal krijgen, wordt de komende maanden duidelijk. Hiervoor zal de projectontwikkelaar nauw samenwerken met de stad Kortrijk.

Joris Vrielynck

Directeur Projectontwikkeling, Compagnie Het Zoute