Opinie: "De Vlaamse bouwmeester slaat nagels met koppen, maar soms slaat hij te hard"

"Batibouw is een beurs voor knutselaars. Voor Janneke en Mieke." De Vlaamse bouwmeester hield dit weekend een pleidooi voor het nieuwe wonen en deed daarmee weer glansrijk wat hij moet doen. Inhoudelijk was zijn discours er pal op. Maar door zijn straffe uitspraken dreigt het debat ook nu weer spijtig genoeg te worden afgeleid van de essentie. Zuinig zijn in de techniek van de controverse kan helpen. Zeker als je ervan uitgaat dat het ook de rol van de Vlaamse bouwmeester is om te verenigen. Dat zegt Dajo Hermans, communicatie-expert bij Bereal.

Als er iets is wat je de bouwmeester niet kunt verwijten, dan is het een gebrek aan duidelijkheid. Van Broeck is de man die de vastgoedsector nodig had. Een man van principes, met een missie. Consequent is hij ook. Als architect weigert hij al jaren opdrachten voor vrijstaande woningen. Dat maakt hem meteen ook geloofwaardig. Wie zijn discours kent, kan dat trouwens vaak alleen maar als logisch bestempelen. We moeten inderdaad kleiner wonen, met een hogere dichtheid. Want hoeveel alternatieven zijn er om het groen in Vlaanderen op zijn minst te behouden en de woon-werkfiles terug te dringen?

De Vlaamse bouwmeester speelt zijn rol met verve. Inhoudelijk althans. Het discutabele zit hem in de vorm. Om zijn punt duidelijk te maken zit hij zelden verlegen om een straffe uitspraak. Het beste voorbeeld daarvan is zijn uitspraak waarin hij vrijstaand bouwen crimineel noemde. Het opzet was duidelijk: ons allen wakker schudden. Maar het gevolg was dat het plots niet meer over de grote principes van het nieuwe wonen ging, maar over zijn woorden die in het verkeerde keelgat schoten. Inhoudelijk zei hij het voorbije weekend ook weer heel wat rake dingen. Dat Batibouw meer een opvoedende rol moet innemen. Er zit een logica in, want zo'n moment waarop je de aandacht van duizenden bouwlustigen hebt, zou je inhoudelijk inderdaad ten volle moeten benutten.

Alleen lijkt alle aandacht de voorbije dagen weer gericht op die ene uitspraak. Dat toont minstens aan dat het gevaar in het controversieel woordgebruik schuilt. Als het te vaak alleen maar over de polemiek gaat, moet je op je hoede zijn. Elke journalist heeft in zijn adresboekje zo'n aantal bekende gezichten staan die hij kan contacteren wanneer er nog een scherpe quote in zijn stuk ontbreekt. Leuk, maar de vraag is hoe het met hun geloofwaardigheid zit.

De jaarlijkse hoogmis van de bouw kan zeker helpen om die belangrijke visie over compact en stedelijk wonen er nog meer bij de Belg in te masseren. Maar weet dan ook dat sterke communicatie bestaat uit feiten, cijfers en een expert die het allemaal glashelder verwoordt. En minstens even belangrijk: de oplossing zit in het samenwerken, in het verenigen van alle betrokken partijen. Alleen creëer je natuurlijk weinig appetijt door te provoceren.

Projectontwikkelaars, aannemers en vastgoedprofessionals moeten inderdaad niet alleen hun producten verkopen. Daar heeft de bouwmeester een punt. Ze moeten veel meer een inhoudelijk verhaal vertellen. Maar om dat te realiseren, moet je eveneens verenigen. Ook dat is een taak van onze Vlaamse bouwmeester.

Dajo Hermans

Managing partner, Bepublic - Bereal