Opvallend: zes op de tien millennials willen woning eerst zelf verkopen

Belgische makelaar begeleidt nu ook gratis doe-het-zelf-verkopers

• Millennials verkopen almaar vaker zélf hun huis. Zes op de tien jongeren tussen 24 en 38 jaar die een eigen woning bezitten en willen verkopen, doen dat vandaag uit eigen hand in de plaats van naar een professionele makelaar te stappen. En opvallend: vooral Antwerpenaren en Oost-Vlamingen zijn er erg sterk in.

• Dat blijkt uit een marktanalyse van Dewaele Vastgoedgroep, die zich onder meer baseert op statistieken van Immoweb.

• Dat er meer Belgen zelf hun woning verkopen, heeft grotendeels te maken met de nieuwste technologieën en sociale media.

• Voor het eerst in ons land anticipeert de vastgoedsector op de trend van jongeren die meer en meer uit eigen hand verkopen. Als één van de eerste makelaars in ons land start Dewaele Vastgoedgroep, één van de grootste residentiële vastgoedspelers, met een proefproject waarbij iedereen zijn eigen huis gratis via een online platform kan verkopen en dat de doe-het-zelver - zonder commissie (!) -  de nodige tools en expertise biedt.

• Nieuw: het platform biedt o.a. een online biedplatform aan dat de verkopers verzekert dat ze kunnen verkopen aan de kandidaat die het hoogste bedrag wil neertellen én waar ze live kunnen volgen hoe goed hun pand het doet op de markt.

Jaarlijks verkopen zo’n tienduizenden Belgen zelf hun eigen woning, dus zonder makelaar. Dat is net iets minder dan de helft van alle huizenverkopers. Vijf jaar geleden bedroeg dat aantal nog maar 45 procent. En opvallend: vooral millennials met een eigen huis dat ze willen verkopen - goed zes op de tien - doet dat zelf.

Dat er meer Belgen zelf hun woning verkopen, heeft grotendeels te maken met de nieuwe technologieën en sociale media. Dat voornamelijk jongeren die manier verkiezen om hun stulpje te verkopen, hoeft dan ook niet te verbazen. Het is tegenwoordig kinderspel om eigen websites en filmpjes te maken en op sociale media advertenties te plaatsen.

“Jonge mensen die hun stulpje verkopen, willen meer en meer zelf op zoek gaan naar potentiële kopers en de coördinatie en begeleiding van de bezoeken zelf in handen nemen. Het is voor hen een leuke uitdaging en ze willen er dan ook graag tijd in investeren. Bovendien leven we in een maatschappij waarin veel diensten zo goed als gratis worden aangeboden.”

Antwerpenaren meest, Limburgers minst

Bovendien blijkt uit dezelfde marktanalyse dat het vooral de Antwerpenaren (59%) en Oost-Vlamingen (57%) zijn die hun pand zelf verkopen. In Brussel en Vlaams-Brabant bedraagt dat cijfer ongeveer de helft, respectievelijk 51% en 54%. Limburgers (31%) en West-Vlamingen (45%) verkopen het minst uit de hand en stappen nog altijd het vaakst naar een vastgoedprofessional.

“Geen enkele sector blijft gespaard van de digitale disruptie. De retail-industrie is bijvoorbeeld al helemaal getransformeerd onder invloed van AI, blockchain, IoT en vele andere spannende technologieën. Nu is het duidelijk ook de beurt aan de vastgoedsector. Het is absoluut geen toeval dat het vooral jonge mensen zijn die almaar meer zélf verkopen. Ze zijn gewoon veel handiger in het gebruik van de nieuwste technologieën en via sociale media is de hele wereld hun etalage geworden. Dit is opnieuw een voorbeeld van de verlaagde tolerantie voor tussenpersonen. De immosector moet zich hier heel dringend op voorbereiden.”

Peter Hinssen, technologie en innovatie-expert, partner bij Nexxworks

Een deel van zij die het eerst zelf proberen, schakelen uiteindelijk toch nog een vastgoedprofessional in. Quasi de helft (56%) stapt al naar een makelaar na drie maanden of minder. Voor één op de drie (33%) is dat omdat ze er niet in slagen de verkoop volledig af te ronden. De verkopers krijgen wel bezoekers over de vloer maar ontvangen geen bod. Uiteindelijk ‘zwicht’ ook één op de vier (27%) om tijd te besparen.

Makelaar 2.0.

Het feit dat vooral jonge mensen meer en meer uit eigen hand verkopen, zal er niet voor zorgen dat het beroep van makelaar verdwijnt, menen experten. Wel zal het beroep zich moeten aanpassen - zeg maar de makelaar 2.0. Dewaele Vastgoedgroep start zo als één van de eerste makelaars in ons land met een online adviesplatform, genaamd soldandset.be, waarbij ze particuliere huizenverkopers - die hun pand dus zelf willen verkopen - digitaal adviseren. En vooral: voor de verkoper is het volledig gratis.

Huizenverkopers zullen hun woning via het platform op een toegankelijke manier online kunnen plaatsen zonder dat ze een commissie moeten betalen, én toch op het platform de nodige expertise van makelaars en juristen vinden.

“Hier in België is het nieuw. De job van vastgoedmakelaar zal niet verdwijnen, maar de aanpak verandert wel. We spelen in op datgene wat bij de mensen leeft. Dat betekent dat we als makelaars 2.0 de kopers en verkopers nog meer moeten gaan begeleiden en onze kennis moeten durven delen. Bovendien zal er altijd een markt blijven voor verkopers die 100 procent ontzorgd willen worden, simpelweg omdat ze de kennis, tijd of energie niet hebben - én dat heeft de doe-het-zelver vaak wel.”

Filip Dewaele, CEO Dewaele Vastgoedgroep

Het is trouwens niet de bedoeling dat particuliere verkopers uiteindelijk toch naar een traditionele makelaar worden gestuurd, zo stelt Dewaele. Dat zal enkel gebeuren als de vraag gesteld wordt of als we merken dat de particuliere verkoop echt moeilijk verloopt, klinkt het.

Online bieden

Tot slot beschikt het nieuwe platform ook over een online biedsysteem waarbij kandidaat-kopers kunnen bieden op een woning. Het biedplatform geeft de verkoper zekerheid dat hij het pand kan verkopen aan de koper die het meeste wil betalen. En opmerkelijk: de biedingen zijn - in tegenstelling tot het biedsysteem van de notarissen - niet bindend waardoor kandidaat-kopers een bod op meerdere panden kunnen uitbrengen. Via een digitale tool zullen zij - al dan niet anoniem - live kunnen volgen of hun bod het hoogste is. Tot slot is de verkoper niet verplicht om het hoogste of enig ander bod te aanvaarden.

“Zo’n online biedsysteem is niet alleen voor de kandidaat-kopers handig maar ook voor de doe-het-zelf verkopers. Ze hoeven niet meer te onderhandelen, iets waar ze vaak geen ervaring mee hebben, en zullen zo gemakkelijker een eerlijkere prijs voor hun pand krijgen.”

Filip Dewaele, CEO Dewaele Vastgoedgroep

Noot: indien gewenst kunnen we je in contact brengen met Vlamingen die hun woning zelf via het nieuwe platform verkopen.

Filip Dewaele

CEO, Dewaele VastgoedGroep