Plaatsbezoeken nu ook officieel verboden

Het Beroepinstituut voor Vastgoedmakelaars reageert op de beslissing van het crisiscentrum

Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) reageert tevreden op de beslissing die gisterenavond werd genomen door het Crisiscentrum. Daaruit blijkt dat plaatsbezoeken voortaan niet meer mogen doorgaan, ongeacht wie deze bezoeken uitvoert.

"Het BIV is tevreden met de bevestiging van het crisiscentrum dat niemand nog plaatsbezoeken mag organiseren. Dat vinden we een goede zaak, want de bescherming van de volksgezondheid is op dit moment het allerbelangrijkste en moet dus ook primeren. De afgelopen dagen was er onduidelijkheid waarbij men kon verstaan dat er voor particulieren andere regels golden dan voor vastgoedmakelaars omtrent plaatsbezoeken. Het is cruciaal dat er een totaalverbod komt met het oog op de bestrijding van het virus, want bij een klassiek plaatsbezoek kom je in contact met andere personen en gaat het bovendien om een niet-essentiële verplaatsing. Maar nu geldt er dus een totaalverbod voor iedereen: voor de vastgoedmakelaar, de particulier en de notaris."  Stefaan Leliaert, voorzitter BIV

Dorien Stevens

Woordvoerster, BIV