Primeur: eerste warmtenet van Eeklo komt in Wegelpark

Installatie is ook technologische primeur voor Groep Huyzentruyt

De stad Eeklo krijgt binnenkort zijn allereerste warmtenet. Projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt zorgt voor de primeur, in samenwerking met nutsmaatschappij Veolia en het stadsbestuur van Eeklo. Concreet gaat het West-Vlaamse bedrijf alle appartementen van het nieuwe bouwproject Wegelpark verwarmen met restwarmte afkomstig van o.a. het zwembad en de sportsite. “Warmtenetten zijn ecologisch erg waardevol. Steeds meer Vlamingen verwarmen hun woningen op deze manier”, klinkt het bij Groep Huyzentruyt. “De CO2-uitstoot van een woning verdwijnt volledig. Bovendien is er geen gasaansluiting in huis, dus kan je flink besparen op je brandverzekering.” Groep Huyzentruyt bekijkt voortaan bij elk project of er een optie is om de woningen op een warmtenet aan te sluiten.

Het eerste warmtenet komt er in Eeklo. En die eer is weggelegd voor een project van projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt. De 40 nieuwbouwappartementen van het bouwproject Wegelpark, tussen het stadscentrum en het station, worden aangesloten op een warmtenet, zeg maar een duurzaam alternatief voor de klassieke verwarmingssystemen. Zo’n warmtenet is een ondergronds buizensysteem dat ervoor zorgt dat er water, opgewarmd wordt via restwarmte en aan individuele woningen wordt gekoppeld. Een warmtewisselaar in de appartementen brengt dat warme water op een aangename temperatuur voor keuken- en badkamer sanitair en het verwarmingssysteem.

“We zijn trots dat wij het eerste warmtenet in Eeklo mee kunnen realiseren. Warmtenetten zijn ecologisch erg waardevol. De CO2-uitstoot van een woning verdwijnt volledig. Bovendien is er geen gasaansluiting in huis, dus kan je flink besparen op je brandverzekering. Door te kiezen voor duurzame alternatieven ontkoppelen de bewoners zich voor een groot deel van fossiele brandstoffen voor hun energievoorziening. Dat maakt hen voorlopers in het gebruik van hernieuwbare energie in Vlaanderen. Het warmtenet kan op termijn ook worden gekoppeld aan de beoogde grotere warmtenetwerken in de stad.”

Tom Prinzie, adviseur Groep Huyzentruyt

Wanneer de appartementen in het najaar volgend jaar worden opgeleverd, zullen ze al van restenergie van de sportsite en het zwembad in Eeklo kunnen genieten. In een tweede fase - zo’n vijf jaar later - worden de flats vervolgens ook gekoppeld aan de restwarmte afkomstig van de verbrandingsoven van de nabijgelegen intercommunale IVM. En dit zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan het achterliggende net.

Vlotte samenwerking

Groep Huyzentruyt slaat de handen in elkaar met de stad Eeklo die zijn grondgebied ter beschikking stelt om het warmtenet te realiseren. Nutsmaatschappij Veolia, wereldleider op vlak van optimaal hergebruik van grondstoffen, staat in voor de implementatie.

“Wij passen de bestaande stookplaats van de sportsite nu reeds aan zodat de geleverde energie een hernieuwbaar karakter zal hebben van 69 procent. Dat is vrij uniek. Ook al is er nog steeds een warmtepomp en een condenserende gasketel, en dus brandstof, nodig. Om je een idee te geven: de restwarmte van verbranding is 45 procent. Hernieuwbare energie is schone,duurzame en onuitputtelijke energie die het leefmilieu niet schaadt. We schakelen later over naar de centrale omdat je dan 100 procent CO2-reductie bereikt. Nu wordt er gewoon warme lucht weggeblazen uit de centrale, terwijl wij die kunnen gebruiken voor de verwarming van water en huizen.”

Peter De Vylder, commercieel directeur Veolia

Het project Wegelpark biedt met 40 nieuwbouwappartementen een mooie woonmix voor jong en oud. Elk appartement beschikt over 3, 2 of 1 slaapkamer(s), een eigen terras of tuin en een spectaculair uitzicht op het park. Met ondergrondse garageboxen, parkeerplaatsen, bergingen en ruime fietsenstallingen is er altijd een veilige plek voor de auto of fiets.

Groep Huyzentruyt bekijkt voortaan overigens bij elk project of er een optie is om de woningen op een warmtenet aan te sluiten. Een toekomstig project in Wielsbeke zal bijvoorbeeld ook een warmtenet krijgen.

Tom Prinzie

Adviseur Groep Huyzentruyt