Projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt legt alle 500 bouwwerven stil in de strijd tegen Corona

Waregems bedrijf schenkt tevens 40 mondmaskers aan ziekenhuis AZ Groeninge in Kortrijk

De West-Vlaamse projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt uit Beveren-Leie legt tot minstens 5 april al zijn werven in heel België stil, zo’n 500 in totaal. Zowel de lancering van nieuwe projecten, als de oplevering wordt verschoven naar een latere fase. “Een grote beslissing maar we hebben besloten om absoluut geen risico meer te nemen en te kiezen voor ieders welzijn”, zegt CEO Thomas Van Poucke. Tegelijkertijd schenkt het bedrijf haar laatste voorraad mondmaskers - zo’n 40 in totaal - aan het AZ Groeninge in Kortrijk.

Projectontwikkelaar Groep Huyzentruyt heeft 500 werven in heel het land, met de meerderheid in Oost-en West-Vlaanderen. Allemaal zijn ze stilgelegd om de veiligheid van hun arbeiders en onderaannemers te waarborgen. Het bedrijf nam de beslissing gisterenmiddag nog voor de ordediensten verschillende bouwwerven stil legden.

“Aanvankelijk wilden we de onderaannemers zelf laten beslissen, maar we nemen geen risico en grijpen nu als bouwheer zelf in. Dus zowel wij als projectontwikkelaar als onze klanten worden hierdoor getroffen. Maar we hopen op begrip in deze bizarre tijden. Hoe sneller en ingrijpender de maatregelen op korte termijn, hoe korter we het tij waarschijnlijk kunnen keren. Iedereen zal dit ongetwijfeld voelen, maar de gezondheid van de bevolking gaat voor.”

Thomas Van Poucke, CEO Groep Huyzentruyt

Het bedrijf ziet door deze beslissing uiteraard opleveringsdata verschuiven. Aangezien er ook geen afspraken met kandidaat-kopers gemaakt kunnen worden, gebeurt ook de geplande verkoop van projecten pas later.

Doelstellingen bijschaven

VOKA raamde deze ochtend de economische schade al op 16 miljard euro maar ook het West-Vlaamse bedrijf spreekt van een ongeziene crisis, die bijzonder zwaar dreigt in te hakken op de maatschappij. Zo zijn er nu al bepaalde grondstoffen en producten die uit het buitenland komen die moeilijker voorradig zijn.

“Zoals overal is dit ook voor onze sector een ramp. We hopen dat de overheid haar verantwoordelijkheid opneemt zodat het voor veel aannemers mogelijk blijft om het hoofd boven water te houden. Wij hebben een buffer om deze turbulente periode op te vangen, maar het is wel zeker dat we onze plannen en doelstellingen voor 2020, en de volgende jaren, zullen moeten bijsturen.”

Mondmaskers geschonken

De projectontwikkelaar geeft op vele vlakken het goede voorbeeld, ook door bijvoorbeeld haar laatste voorraad mondmaskers te schenken aan het ziekenhuis AZ Groeninge in Kortrijk om de gezondheidswerkers te helpen, zo’n 40 in totaal.

De afdeling HR, IT en Marketing van het bedrijf volgen intussen continu de Corona-situatie op, iedereen kan van thuis uit werken om de continuïteit te garanderen. Om het de medewerkers met kinderen gemakkelijker te maken, kan iedereen die dat wil, werken tussen 6u en 20u, in plaats van tussen 9u en 16u30.

“We proberen maximaal telewerk in te schakelen, maar velen zullen de sluiting niet kunnen overbruggen en het werk dreigt stil te vallen. We rekenen hiervoor op het engagement en vertrouwen van iedereen zodat we eventuele economische werkloosheid zo lang mogelijk kunnen uitstellen. Samenwerking, vertrouwen en solidariteit staan centraal om deze enorme uitdaging aan te gaan.”

Thomas Van Poucke

CEO, Groep Huyzentruyt