“Regering moet dringend zelf voorwaarden nachtarbeid vastleggen ​ om e-commerce mogelijk te maken”

Half jaar na akkoord ter ondersteuning van e-commerce maakt Montea stand van zaken op

• Ons land slaagt er voorlopig niet in om grote e-commercebedrijven te overtuigen om hun pakjesverdeling bij ons te organiseren. Precies een half jaar nadat de sociale partners een akkoord sloten over nachtarbeid in de distributiesector, is het nog altijd niet tot een individueel akkoord gekomen met een distributiebedrijf.
  • Volgens Montea, één van de grootste logistieke vastgoedinvesteerders in ons land, toont het aan dat de genomen maatregelen onvoldoende zijn om een snelle doorstart van e-commerce in België mogelijk te maken. Montea roept de federale regering daarom op haar verantwoordelijkheid te nemen en in dit geval zelf nachtarbeid mogelijk te maken in plaats van die verantwoordelijkheid bij de bedrijven te leggen.

***

Vorig jaar al toonde Montea aan dat de opmars van e-commerce over de volgende vijf jaar meer dan 50.000 jobs in de Belgische retailsector bedreigt. Die zouden echter deels gerecupereerd kunnen worden door in ons land meer mogelijkheden te creëren voor de verdere ontwikkeling van e-commerce. Alleen stellen we vandaag vast dat het nog altijd Nederland is die – intussen al jarenlang – e-commercespelers aantrekt zoals Primark, Action, Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Meer nog: ze poten hun distributiecentra vlak over de Belgische grens neer om vervolgens van daaruit de Belgische markt te bedienen. In de afgelopen jaren gingen zo al meer dan 9.000 Belgische jobs verloren.

Eén van de belangrijke struikelblokken is de mogelijkheid om nachtarbeid te organiseren in de sector van de e-commerce. Dat is nochtans hoognodig, zo stelt Montea, want de consument wil vandaag tot 23.59 uur bestellen en morgen z’n levering ontvangen. Precies een half jaar geleden sloten vakbonden en werkgevers dan ook een kader-CAO af over nachtarbeid in de e-commerce-sector. Dat moet het voor e-commercebedrijven aantrekkelijker maken om distributiecentra in ons land te openen en zo op korte termijn heel wat jobs bij te creëren.

“Het akkoord dat de sociale partners eind vorig jaar sloten, onder impuls van de federale regering, was dan ook een stap in de goede richting. Tot vandaag stellen we echter vast dat de voorbije zes maanden geen enkel bedrijf erin geslaagd is hierover een akkoord te sluiten. De kader-CAO heeft voorlopig dus nog geen concrete resultaten opgeleverd, terwijl de tijd dringt in een markt die razendsnel evolueert.”

Jo De Wolf, CEO Montea

Volgens Montea ligt het probleem vandaag grotendeels bij het feit dat de verantwoordelijkheid voor het sluiten van individuele akkoorden op bedrijfsniveau werd gelegd. Werkgevers, veelal onderdeel van een groter Europees geheel, zijn op die manier gedwongen om op individueel en lokaal niveau te onderhandelen. Volgens de logistieke vastgoedspeler zou het eenvoudiger en efficiënter zijn, mocht de regering in dit geval haar verantwoordelijkheid nemen en zelf de voorwaarden vastleggen waarbinnen nachtarbeid in de distributie (en de logistiek) mogelijk wordt.

Jobs van morgen

De logistieke vastgoedreus doet haar oproep niet toevallig op dit moment. Zo lopen er momenteel in ons land verkenningsgesprekken tussen de sociale partners van twee grote bedrijven die plannen hebben voor een logistiek distributiecentrum. De interesse die er van een aantal belangrijke logistieke dienstverleners is, moet ten volle worden uitgespeeld. Want vandaag wordt beslist waar de jobs van morgen komen, luidt het bij Montea.

“De loonhandicap waarmee we al jaren worstelen, speelt in dat opzicht ook een belangrijke rol in de e-commerce. Met een handicap tussen tien en twintig procent met onze buurlanden hebben bedrijven het moeilijk om te concurreren tegen de logistieke hotspots in Nederland, die tot 800 km ver leveren. Daarnaast dient ook de arbeidstijd verder geflexibiliseerd te worden, zodat de logistieke sector beter in staat is om pieken op te vangen.

Doorbreken

De maatregelen die Montea voorstelt - van nachtarbeid over flexibele werktijden tot het wegwerken van de loonhandicap - zijn maatregelen die volgens de Belgische vastgoedreus op korte termijn kunnen genomen worden en snel hun vruchten zullen afwerpen.

“In een sector die zo snel evolueert is het absoluut noodzakelijk om niet alleen een paar pasjes vooruit te zetten, maar op korte termijn door te breken. In het hart van Europa, met belangrijke troeven als meertaligheid en hoge arbeidsproductiviteit, moeten we even flexibel kunnen zijn als onze buren om zo een logische keuze te worden voor internationale e-commercespelers.”

Christine De Glas

Communications & Marketing Manager, Montea