Shoppingcentra Wereldhave Belgium zien aantal bezoekers weer positief evolueren

Shoppinguitbater lanceert grote “dankuwel”-campagne en leert shoppers ‘ooglachen’

• Voor het eerst sinds de coronacrisis lijkt de Belg langzaamaan weer de weg naar de shoppingcentra te hebben gevonden. Concreet ziet Wereldhave Belgium, één van de grootste eigenaars en uitbaters van winkelcentra in ons land, het aantal shoppers met zo’n 8 procent toenemen sinds juni, en dat ondanks de verstrengde maatregelen (alleen shoppen, met mondmasker en de verschuiving van de solden naar augustus) die deze zomer golden. Met een beetje geluk lijkt die trend zich licht positief voort te zetten richting eindejaar.

• Bovendien zijn er opmerkelijk genoeg opnieuw meer winkels bijgekomen dan er sluiten en wordt alles in gereedheid gebracht om Sinterklaas en de Kerstman te verwelkomen. Twee op de drie shoppers zeggen Sinterklaas absoluut live te willen ontmoeten in de winkelcentra - mits het respecteren van alle veiligheidsmaatregelen.

• Uit dankbaarheid voor de positieve bezoekerscijfers start Wereldhave Belgium met een grootschalige “dankuwel”-campagne.

COVID-19 heeft het voorbije halfjaar een zware impact gehad op onze economie: daar kunnen de handel en de horeca in ons land duchtig over meepraten. Wereldhave Belgium - dat eigenaar en beheerder is van o.a. de winkelcentra Ring Shopping in Kortrijk, Shopping 1 in Genk, Belle-Île in Luik, Les Bastions in Doornik en Nivelles Shopping in Nijvel - deed er de voorbije maanden echter alles aan om de mensen te overtuigen dat het perfect mogelijk is om op een veilige manier te genieten van een dagje winkelen. En dat lijkt stilaan te lonen, want de bezoekersaantallen gaan opnieuw in stijgende lijn.

Om de situatie even te schetsen: de maanden voor de lockdown, januari en februari 2020, waren absolute topmaanden. In Belle-Île steeg het aantal bezoekers zelfs met 38 procent in vergelijking met februari 2019. Maar na de lockdown, toen in mei shoppen opnieuw werd toegelaten, kenden de winkelcentra een serieuze terugval. Maar, ook die lijkt intussen stilaan voorbij.

“We zijn nog voorzichtig, maar merken wel dat de shoppers beginnen terug te keren. Het is duidelijk dat mensen toch belang blijven hechten aan het fysieke winkelen, iets eten en drinken buitenshuis. De terrassen die we gratis ter beschikking stelden van onze horeca-uitbaters zijn dan ook drukbezocht. In al onze winkelcentra samen noteerden we de eerste acht maanden van dit jaar slechts zes procent minder bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat valt dus al bij al nog mee, al hadden we het graag anders gezien. In augustus is het aantal bezoekers weer met 3 procent toegenomen ten opzichte van juli. En ook september lijken we voorzichtig stand te houden.”

Ine Beeterens, Head of Operations Wereldhave Belgium

Nieuwe winkels

Minstens even opmerkelijk: niet alleen de bezoekers keren stilaan terug, er worden ook nieuwe winkels geopend. Onder meer TUI, Kruidvat, Action, Courir en Unisa openden recent - naast een aantal lokale spelers - nieuwe filialen in de winkelcentra van Wereldhave Belgium. Volgens Wereldhave Belgium geeft het aan dat het vertrouwen in de fysieke winkel overeind blijft, zowel bij de uitbaters als bij de shoppers zelf.

“We zien nu dat we bezoekers hebben die ons echt trouw blijven, hoe moeilijk de situatie ook is. Daarom lanceren we een “dankuwel”-campagne. Daarbij willen we alle shoppers een leuk geschenk als bedankje geven, omdat ze onze winkelcentra nog steeds bezoeken terwijl handgel en mondmaskers een deel van de shopbeleving zijn geworden.”

Limme Herrebosch, Head of Marketing Wereldhave Belgium

Concreet verdeelt Wereldhave Belgium in oktober vijfduizend opbergdoosjes waar je je mondmasker in kan stoppen. Het enige dat je daarvoor moet doen, is je vóór 14 oktober inschrijven op de nieuwsbrief van één van de shoppingcentra.

Spreiding van bezoekers

Voor de komende maanden zijn de verwachtingen alvast hooggespannen bij de handelaars. Met enige voorzichtigheid gaat Wereldhave Belgium dit najaar uit van een verdere stijging van het aantal bezoekers. Naast de “dankuwel”-campagne werden daarom recent ook druktemeters op de websites van de winkelcentra geplaatst. Op die manier kunnen klanten vóór hun bezoek nagaan op welke momenten het minder druk - en dus veiliger - is in de winkelcentra. Mondmaskers blijven trouwens sowieso verplicht in de winkelcentra, dus is het ook op drukkere momenten altijd veilig shoppen.

“We hopen dat we zo onze bezoekers vooral richting kerstperiode een beetje kunnen spreiden. Bovendien kijken onze bezoekers nu al uit naar evenementen zoals Halloween en de komst van Sinterklaas. Als we dat op een veilige manier willen organiseren, is een spreiding essentieel.”

Ine Beeterens, Head of Operations Wereldhave Belgium

Opvallend: uit een ruime bevraging van Wereldhave Belgium blijkt dat twee op de drie shoppers absoluut met hun kinderen Sinterklaas live willen ontmoeten. Precies daarom worden de blijde intredes van zowel de Sint als de Kerstman nu al voorbereid. De bezoeken zullen alvast coronaproof moeten gebeuren: met 1,5 meter afstand en zonder dat de heilige man de kinderen op de schoot neemt. Wie veilig de Sint of de Kerstman zal willen bezoeken, zal op voorhand moeten inschrijven.

‘Ooglachen’

Om de vele duizenden bezoekers te bedanken, pakt Wereldhave Belgium ook uit met een grote campagne ‘Kan jij al ooglachen?’. Daarmee willen ze bezoekers én winkeluitbaters, die allen constant een mondmasker moeten dragen, leren om op een nieuwe manier met elkaar te laten communiceren.

“We merken dat heel wat mensen het in deze coronatijden moeilijk vinden om met elkaar connectie te maken. Een mondmasker maakt het niet eenvoudig om elkaars expressie te zien. Daarom gaan we heel concrete tips geven om op een natuurlijke manier te lachen met je ogen.”

Limme Herrebosch, Head of Marketing Wereldhave Belgium

Bezoekers die een foto maken van hun ‘ooglach’, op sociale media posten en het winkelcentrum taggen, maken kans op een shoppingbudget.

Ine Beeterens

Head of Operations, Wereldhave Belgium