Startschot voor nieuwe woonwijk tegenover Sport Vlaanderen-centrum Hofstade

55 betaalbare woningen voor nieuwe jonge gezinnen in Schiplaken

De gemeente Schiplaken krijgt er een nieuwe residentiële woonwijk bij. Het gaat om het nieuwbouwproject Eekhoornhof tegenover het bekende Sport Vlaanderen-centrum, waarvan de bouwwerken heel binnenkort worden opgestart. De nieuwe woonbuurt zal bestaan uit 55 woningen en wordt vernoemd naar de vroegere camping die er gelegen was. Opmerkelijk: met het project mikt vastgoedontwikkelaar Skyline Europe voornamelijk op jonge gezinnen die in de regio op zoek zijn naar betaalbare nieuwbouw. Dat is niet toevallig, want het aantal twintigers is in Schiplaken de laatste tien jaar alleen al met acht procent gestegen.

De nieuwe residentiële ontwikkeling in Schiplaken zal herrijzen op de voormalige kampeersite ‘Eekhoornhof’, naast het bekende Sport Vlaanderen-centrum. Temidden een groene villawijk zal projectontwikkelaar Skyline Europe een nieuwe woonbuurt creëren met 55 betaalbare woningen. De voorverkoop start vandaag.

“Het gaat om zowel twee- als driegevelwoningen, telkens met een privétuin, iets waar in deze regio bijzonder grote vraag naar is. De voorbereidende werken aan de site zijn intussen succesvol afgerond. We starten nu met de voorverkoopsfase van de eerste woningen, waarvan de bouw binnenkort van start zal gaan.”

Bram Machtelinckx, projectleider Skyline Europe

Betaalbaar op belangrijke as

Het is opvallend: de laatste jaren ontvluchten steeds minder jonge gezinnen de stad. Zowel in Antwerpen, Leuven als in Mechelen - zeg maar de centrumsteden rond Schiplaken - trokken volgens recente cijfers bijna 20 tot 30 procent minder jonge gezinnen (tussen 28 en 39 jaar met kinderen) de steden in 2015 tegenover 2014. Maar vooral ook de stadsrand is en blijft populair. Meer nog: jonge gezinnen met kinderen verkiezen volgens de projectontwikkelaar nog steeds een ruime woning met privétuin in die stadsrand.

Bovendien blijkt uit de cijfers van Statistiek Vlaanderen dat de laatste tien jaar het aantal inwoners tussen 18 en 30 jaar in Boortmeerbeek en deelgemeenten met ruim acht procent is toegenomen, ondanks de stijgende vastgoedprijzen in de gemeente. De bouw van betaalbare nieuwbouwwoningen moeten die situatie verder opvangen en de gemeente helpen om de toename van jonge gezinnen te stimuleren.

“In deze regio is het voor singles en jonge gezinnen zeker niet makkelijk om een betaalbare nieuwbouwwoning te vinden. Daarom dat we woningen willen aanbieden vanaf 289.000 euro, wat zeker voor deze regio toch nog betaalbaar mag genoemd worden. Zo krijgen ook jonge inwoners de kans om hier te wonen. Vergeet niet dat dit bouwproject op een zeer gegeerde locatie is gelegen, vlakbij grote verbindingswegen naar Antwerpen, Leuven en Brussel.”

Kris Langbeen, commercieel verantwoordelijke Skyline Europe

Groene woonbuurt

Het ontwerp van de hele site is van de hand van toparchitecte Marie-José Van Hee, die eerder onder andere de bekende stadshal van Gent mee vorm gaf. Het concept is zo opgevat dat alle woningen op de meest verregaande manier moduleerbaar zullen zijn. Dat betekent dat de bewoners op termijn - bijvoorbeeld wanneer hun budget het toelaat - op een heel eenvoudige manier hun woning zullen kunnen uitbreiden. Zo is er voor elk perceel al een vergunning voor eventuele uitbreidingen voorzien.

Daarnaast zal de wijk ook een groen karakter krijgen. Zo worden er verschillende groene zones voorzien van in totaal 50 are, wat neerkomt op een klein voetbalveld.

“Tussen de Zevenbunderweg en de nieuwe woonwijk voorzien we sowieso een groene buffer van bomen en struiken. Op die manier wordt de wijk afgeschermd van het verkeer. Bovendien hebben we heel bewust de oude bomen die al op het terrein stonden in het project geïntegreerd.”

Bram Machtelinckx, projectleider Skyline Europe

Op en rond de wijk wordt ook 300 meter nieuwe paden aangelegd voor fietsers en voetgangers, mét een rechtstreekse toegang tot het Schiplakenbos. Daarnaast wordt er een zone 30 ingevoerd, die ervoor moet zorgen dat de nieuwe woonwijk autoluw wordt.

Eind 2020

De bouwwerken staan gepland voor midden 2018. In 2020 zullen de eerste bewoners hun nieuwe woning kunnen betrekken.

Kristof Schellekens

Skyline Europe