Steunmaatregel voor de residentiële vastgoedsector BTW van 6 % op een schijf van 60.000 euro voor de aankoop van een nieuwe woning

UPSI-BVS vraagt aan de federale regering om tijdelijk de BTW van 21 % naar 6 % te verlagen op de eerste schijf van 60.000 € teneinde de aankoop van nieuwe woningen te herlanceren

• De Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (UPSI-BVS), die de belangrijkste ontwikkelaars van residentieel vastgoed in ons land vertegenwoordigt, vraagt een tijdelijke steunmaatregel om de aankoop van een nieuwe woning te herlanceren.
  • Dringende maatregelen zijn noodzakelijk om de residentiële vastgoedsector  in deze moeilijke tijden te ondersteunen, verklaart Olivier Carrette, CEO van de beroepsvereniging. ​​​​​​​​​​​​​​

Vanaf het begin van de COVID crisis heeft de vastgoedsector (UPSI-BVS) haar verantwoordelijkheden genomen door een veelvoud aan initiatieven te nemen, met naleving van de gezondheidsmaatregelen: steun aan de handelaars in financiële moeilijkheden dankzij het toekennen van een vrijstelling van de huurgelden, steun aan de studenten voor de betaling van hun koten, steun aan de economische activiteit dankzij de continuïteit van de werkzaamheden op de bouwwerven,etc.

De langverwachte economische relance na de lockdown is aangebroken. Net zoals andere sectoren (HORECA/RETAIL/...), had deze crisis een ernstige impact op de residentiële vastgoedsector. UPSI-BVS vraagt een eerste krachtig signaal van de regering via een tijdelijke verlaging van het BTW-tarief van 21% naar 6 % op de eerste schijf van 60.000 euro voor de aankoop van een nieuwe woning, zijnde voor eigen gebruik of als belegging, met een maximale oppervlakte van 190 m2 voor een woning en 100 m2 voor een appartement.

Deze specifieke maatregel om de bouw of de aankoop van een nieuwe woning te herlanceren, onder de vorm van een BTW-verlaging (9.000 euro per woning) is noodzakelijk, aangezien de verkopen sinds de maand maart met de helft gedaald zijn. Gedurende het eerste trimester 2020, daalde het aantal hypothecaire kredieten reeds met 22,5 %, en dit cijfer bereikte 44 % voor de maand april. Een variant van deze maatregel werd reeds met succes ingevoerd in 2008 tijdens de financiële crisis.

UPSI-BVS benadrukt dat deze BTW-verlaging een noodzaak is, niet enkel voor de sector, maar eveneens voor de hele economie van ons land. Bovendien gaat het om een tijdelijke en budgetneutrale operatie ten gevolge van terugverdiendeffecten. UPSI-BVS vraagt de invoering van deze maatregel op 1 juli 2020, teneinde de doorgaands rustige vakantieperiode optimaal te benutten en deels de verkoopachterstand in te halen.

Olivier Carrette

CEO, UPSI-BVS