Stormloop op toekomstige woonwijk Komet in Mechelen

Meer dan 700 geïnteresseerden voor verkoop 130 wooneenheden

Mechelaars en investeerders zijn duidelijk op zoek naar nieuwbouwwoningen, dat bleek vandaag nog maar eens op de lanceringsdag van het nieuwbouwproject Komet, de toekomstige wijk tussen de Vaart en de Koningin Astridlaan. Intussen hebben al meer dan 700 geïnteresseerden zich bij projectontwikkelaar Revive gemeld, terwijl er in deze eerste fase ‘maar’ 130 woningen, appartementen en assistentieflats te koop zijn. De populariteit is volgens de ontwikkelaar aan twee zaken te danken: het beperkte nieuwbouwaanbod in Mechelen en het sterk doorgedreven duurzame en groene karakter van de wijk.

De aantrekkingskracht van Mechelen is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. In vier jaar tijd zijn er in de stad niet minder dan 2.000 ondernemingen en ruim 5.000 jobs bijgekomen. Deze dynamiek heeft er mee voor gezorgd dat vele Mechelaars en investeerders op zoek gaan naar goed gelegen nieuwbouw in de stad. Die trend bleek vandaag opnieuw uit de stormloop op het verkoopmoment van de nieuwe woonwijk tussen de Vaart en de Koningin Astridlaan. Er hebben zich namelijk al meer dan 700 geïnteresseerden gemeld voor ‘maar’ 130 woningen en appartementen. Projectontwikkelaar Revive was na 48 uur al genoodzaakt de inschrijvingen stop te zetten.

“Het nieuwbouwaanbod in Mechelen is niet zo groot, en al zeker niet op zo’n strategische locatie: aan het water, maar ook dichtbij het centrum en het station. We wisten dus wel dat er enige interesse zou zijn, maar dat het zo’n vaart zou lopen, hadden we niet verwacht. Het feit dat het om een bijzonder duurzame en groene wijk gaat, zal hier uiteraard ook veel mee te maken hebben.” Nicolas Bearelle, CEO van vastgoedontwikkelaar Revive

1.200m2 zonnepanelen

Hoewel de site bekend staat als de plaats waar vroeger de vervuilende metaalfabriek Comet stond - waar de nieuwe naam van het project naar verwijst -  belooft het nu dus de groenste en duurzaamste wijk van de stad te worden.

Zo komt er in de eerste fase al 1.200m2 aan zonnepanelen, genoeg om het verbruik van de toekomstige bewoners bijna volledig op te vangen. Daarnaast worden er overal warmtepompen geïnstalleerd, waardoor er geen enkele verwarming op fossiele brandstoffen zal werken. Via de boilervaten van die warmtepompen wordt bovendien de niet-gebruikte energie van de zonnepanelen - bijvoorbeeld tijdens piekmomenten - opgeslagen als warmte, om later te kunnen gebruiken.

Je ziet duidelijk dat de Belg, en dus ook de Mechelaar, steeds meer waarde hecht aan duurzaam wonen. Niet alleen vanwege het ethische aspect, ook je portemonnee doet er goed aan. Zo heb je vanaf dag één al een veel lagere energiefactuur én ligt je woning binnen pakweg 20 jaar nog steeds goed in de markt.” Nicolas Bearelle, CEO van vastgoedontwikkelaar Revive

Daarnaast voorziet de ontwikkelaar maar liefst 15.000m2 groen - inclusief twee parken - en wordt de wijk volledig autovrij. Er komen twee ruime ondergrondse parkings met elektrische laadpalen, waar zowel bewoners, bezoekers en omwonenden via een flexibel parkeersysteem terecht kunnen.

320 woningen, appartementen en assistentieflats

In de zomer van volgend jaar starten de werken op de Komet-site. Revive bouwt er, in overleg met de Stad Mechelen, een volledig nieuwe woonwijk van 40.000 vierkante meter, met in totaal 320 wooneenheden. In deze eerste fase komen er al meteen 130-tal units, verdeeld over zes gebouwen, gaande van appartementen en woningen tot penthouses en assistentiewoningen. De ontwerpen werden uitgetekend door twee Antwerpse bureaus: Binst Architects en Areal Architecten.

De prijzen van de appartementen beginnen vanaf 208.000 euro en de woningen vanaf 312.000 euro. De eerste bewoners van Komet kunnen allicht einde 2021 hun intrek nemen. Naast de verschillende woonvormen, voorziet de ontwikkelaar ook casco handelsruimtes, kantoorruimtes en praktijkruimtes voor vrije beroepen.

Reggy Van den Branden

Revive